• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402082317090
  • خبرنگار : 71623

برنامه‌ریزی برای اعزام هیأت‌های تجاری به روسیه

برنامه‌ریزی برای اعزام هیأت‌های تجاری به روسیه

طبق اعلام کمیسیون صنعت اتاق ایران، اعزام هیأت‌های تجاری هدفمند و کارشناسی‌شده به روسیه در حال برنامه‌ریزی است و بازاریابی در روسیه و عراق در اولویت‌های این کمیسیون قرار دارد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کلاهی صمدی -رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران- ساعاتی قبل در نشست کمیسیون صنعت با موضوع تعیین برنامه‌ها و اولویت‌های این کمیسیون، گفته است که کمیسیون در حال تهیه فهرستی از رشته فعالیت‌های صنعتی که امکان حضور در بازار روسیه را دارند به همراه شرکت‌های پیش‌رو در این رشته فعالیت‌هاست. هدف این است که هیأت‌هایی را به آنجا اعزام کنیم که از قبل به طرف‌های خود در روسیه معرفی شده باشند و برنامه آن‌ها مشخص باشد. به علاوه اصرار داریم به صورت گزینشی فقط شرکت‌های موفق و قدرتمند در این اعزام‌ها حضور داشته باشند، چرا که برندهای ضعیف کل تجارت ایران را نامعتبر خواهند کرد.

به گفته وی، بضاعت کمیسیون محدود است و ما فعلاً قصد داریم، مسائل مربوط به دو بازار مهم یعنی عراق و روسیه را به صورت جدی و کارشناسی دنبال کنیم. بر این اساس مطالعات بازارسنجی برای رشته‌های هدف در روسیه آغاز شده است. در مورد بازار عراق که بازار بسیار مهمی محسوب می‌شود، چالش اصلی اختلاف نرخ ارز است که مطلع شدیم این موضوع به رئیس‌جمهور منتقل شده و این قول مساعد را داده‌اند که موضوع اختلاف نرخ ارز که در واقع اعمال جریمه ۲۳ درصدی برای تجار ایرانی است، حل شود.

همچنین رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران با بیان اینکه موضوع کاهش رقابت‌های مخرب در بورس کالا و همچنین حل مسئله پیمان‌سپاری ارزی از طریق وزارت صمت و معاون رئیس‌جمهور در دست پیگیری است، گفته که همچنین تخصیص یارانه و مشوق‌های اقتصادی به خروجی تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌جای ورودی آن‌ها نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهم کمیسیون است.

گفتنی است بعد از آغاز جنگ اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، صادرکنندگان به دنبال افزایش صادرات در بازار روسیه و افزایش سهم کالاهای ایرانی در بازار این کشور هستند.

آمارها نیز نشان می‌دهد روند تجارت ایران و روسیه در سال‌های اخیر افزایشی بود و ارزش کل تجارت ایران و روسیه در سال ۱۴۰۱ به بالاترین حد خود طی پنج سال منتهی به این سال رسیده، اما همچنان سهم ایران در برآورده کردن نیازهای اصلی وارداتی این کشور ناچیز است و تنها توانسته در میان ۱۰ فصل عمده وارداتی روسیه در فصل ۸ (میوه‌های خوراکی؛ پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند) حدود پنج درصد از سهم بازار این کشور را از آن خود کند.

همچنین طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز ارزش کل تجارت ایران و روسیه حدود ۱.۴ میلیارد دلار (۴۴۰ میلیون دلار صادرات و ۹۲۵ میلیون دلار واردات) بوده که رشد ۱۱.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

عمده کالاهای صادراتی ایران در سال ۱۴۰۱ به روسیه نیز شامل «سایر اجزاء و قطعات توربوجت‌ها»، «سایر انواع میگو» و «کیوی تازه» بوده است. در اصل در سال گذشته میزان صادرات این سه محصول به روسیه به ترتیب ۶۸.۵، ۵۷.۸ و ۵۲.۹ میلیون دلار بوده و همچنین به ترتیب ۹۸.۶، ۴۳.۵ و ۴۵.۱ درصد از کل صادرات سه محصول یاد شده از ایران به روسیه انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha