• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402082317141
  • منبع : روابط عمومی برنامه

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه:

مردم غزه مقاومت می‌کنند و زیر آوار می‌مانند تا آواره نشوند

مردم غزه مقاومت می‌کنند و زیر آوار می‌مانند تا آواره نشوند

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان این که صهیونیست‌ها و اشغالگران برای اولین بار طعم آوارگی و چادرنشینی را می‌چشند، گفت: این نکته مهمی است. آنها گفته‌اند اگر نتانیاهو و مسئولین راست می‌گویند خودشان بروند خانواده‌هایشان را در اطراف غزه در شهرک‌های صهیونیست نشین و شمال اسرائیل (جنوب لبنان) مسکن اختیار کنند نه این که ما را به آنجا بفرستند.

به گزارش ایسنا، عباس خامه یار که با رادیو مقاومت گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به این که پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای کمک به تشکیلات خود گردان پیشینه تاریخی دارد، یادآور شد: شارون، قصاب صبرا و شتیلا، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی هم این مسئله را پیشنهاد داده بود و بدون دادن هیچ امتیازی مجبور شد از غزه خارج شود. او کسی بود که همواره آرزو می کرد دریای مدیترانه غزه را ببلعد تا راحت شود.

وی افزود: قبل از آن هم بشیر جمیل را سال ۱۹۸۲ میلادی سوار بر تانک کردند و تا بیروت آوردند و در کاخ بغداد به عنوان رئیس جمهور لبنان منصوب کردند تا بتوانند توسط او به خواسته هایشان برسد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه اظهار کرد: همه اینها دستاوردش همین چیزی است که در غزه اتفاق افتاده است و همان جوانانی که هیچ گونه ارتباط و وابستگی سازمانی هم نداشتند الان اینگونه دارند با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کنند و همه تشکیلات خودگردان و مسائل چیده شده با رژیم صهیونیستی را دور زدند و این گونه دارند استشهادی مبارزه می کنند.

وی با اشاره به نپذیرفتن آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی بیان کرد: یکی از صهیونیست‌های معروف رسانه‌ای گفت نتانیاهو اشتباه فاحشی می کند و دوباره می‌خواهد تجربیات گذشته را تکرار کند و این یک شکست جدیدی برای او است چون همه این راه‌ها و روش‌ها تجربه شده و پاسخی نداده است. تنها راه باقی مانده در این رابطه آزادسازی سرزمین‌های اشغالی است و راندن صهیونیست‌ها از این سرزمین که به خود فلسطینی‌ها تعلق داشته و دارد.

خامه یار  پیشنهاد کمک مالی به تشکیلات خودگردان از طرف کابینه نتانیاهو را نوعی استیصال برشمرد و گفت: این حرف از روی ناچاری زده شده چون راه حل دیگری وجود نداشته است. در سال‌های گذشته در مراحل مختلف به خصوص در سال ۱۹۸۵ برای انتفاضه سنگ که آغاز شد و راه حلی وجود نداشت، کرانه غربی و گماردن حکومت خودگردان فلسطین در آن منطقه پیشنهاد شد و جواب نداد.

وی با تاکید بر این که اگر در غزه آتش بس صورت بگیرد، دقایق اولیه آغاز بحران رژیم را مشاهده خواهیم کرد، تصریح کرد: بعد از آتش بس، کمیته‌های حقیقت یاب، احتمالا ترورها، برکناری‌ها و اتهام زنی‌های دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی، سیاسی و نظامی به جان هم خواهند افتاد. به همین خاطر نتانیاهو اجازه نمی‌دهد بمباران‌ها، نسل کشی‌ها و قتل‌ عام کودکان و زنان و به تعبیری جنگ بیمارستان‌ها متوقف شود.


وی از خروج صهیونیست‌ها از شهرک‌ها سخن گفت و افزود: خودشان اعلام کرده‌اند ۵۰ الی ۷۰ شهرک نشین جنوب لبنان را رها کردند و برنمی‌گردند. این عدم بازگشت جدی است. البته از دو سال پیش موقعی که بحران درون رژیم را فرا گرفته بود، مهاجرت معکوس را شاهد هستیم و آمار تکان دهنده بود. در طی سال گذشته قبل از ۷ اکتبر حدود ۲۰۰ هزار یهودی سرزمین فلسطین را ترک کرده بودند و این یک مهاجرت معکوس از آن موقع آغاز شده بود.

وی با اشاره به وضعیت ناگوار آوارگان فلسطینی اظهار کرد: ۶ میلیون فلسطینی که از سال ۱۹۴۸ تاکنون به لبنان، مصر، اردن و عراق مهاجرت کرده اند همچنان در شرایط بدی زندگی می‌کنند. به همین خاطر مردم غزه حاضر نیستند بیرون بروند و به این شکل مقاومت می‌کنند و زیر آوار می‌مانند تا آواره نشوند و حاضر نیستند از گذرگاه رفح خارج شوند و به مصر یا اردن و یا کشورهای دیگر پراکنده و آواره شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha