• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402082317269
  • خبرنگار : 71021

نامه ضرغامی به قالیباف، لاریجانی و جنتی

نامه ضرغامی به قالیباف، لاریجانی و جنتی

عزت‌الله ضرغامی در نامه‌هایی جداگانه به محمدباقر قالیباف، صادق لاریجانی و احمد جنتی درخواست کرد ماده قانونی مربوط به «تعیین و بازنگری حریم آثار تاریخی» در برنامه هفتم توسعه اصلاح شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در یک جلسه علنی و در جریان بررسی لایجه برنامه هفتم توسعه، بند (پ) ماده ۸۳ لایحه برنامه هفتم توسعه را به منظور تعیین تکالیفی برای دولت برای حفاظت از میراث فرهنگی و جبران حقوق مالکانه مردم، به تصویب رساندند، که در بخش ۲ بند پ این ماده آمده است «بازنگری حریم‌های آثار ثبتی پیشین و تعیین حریم آثار ثبتی جدید به موجب آیین‌نامه‌ای است که با رعایت همزمان حفظ اثر، عدم اعمال محدودیت‌های نابجا و جبران محدودیت‌های به‌وجودآمده برای مالکان در چارچوب قوانین توسط وزارت راه و شهرسازی (شورای عالی شهرسازی) با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حداکثر شش‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد.»

این بند درحالی تصویب شده که مسئولیت «تدوین آیین‌نامه تعیین و بازنگری حریم آثار تاریخی ثبتی» به وزارت راه و شهرسازی سپرده شده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف به «همکاری» با آن وزارتخانه شده است. افزون بر این، در بند مصوب ماده ۸۳ برنامه هفتم توسعه، اشاره به «بازنگری حریم آثار ثبتی پیشین» و استفاده از واژه «محدودیت‌های نابجا» برای مالکان در زمان تعیین حریم آثار ثبتی، واکنش‌برانگیز شده است.

در همین راستا روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اطلاع داد، عزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - در نامه‌هایی جداگانه به محمدباقر قالیباف ـ رییس مجلس شورای اسلامی ـ، احمد جنتی ـ دبیر شورای نگهبان ـ و صادق لاریجانی ـ رییس تشخیص مصلحت نظام ـ اصلاح بند پ ماده ۸۳ برنامه هفتم توسعه را خواستار شده است.

 ضرغامی در نامه‌ای که به تاریخ ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ خطاب به محمدباقر قالیباف - رییس مجلس شورای اسلامی نوشته - ، خواسته است: «به منظور جلوگیری از تداخل امور دستگاه‌ها، نسبت به اصلاح بند ب ماده ۸۳ قانون برنامه هفتم توسعه اقدامات لازم اعمال شود.»

در این نامه تصریح شده است: «در این مصوبه، مسئولیت تدوین آیین‌نامه بازنگری حریم‌های آثار ثبتی پیشین و تعیین حریم آثار ثبتی جدید به وزارت راه و شهرسازی (شورای عالی معماری و شهرسازی) با همکاری این وزارتخانه محول شده است. در حالی که به تصریح بند ۱۲ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، موضوع «تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی ثبت‌شده و ضوابط آن» از وظایف و تکالیف اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۳ ۲۲:۳۴

نمایندگان مجلس درحال خواب بودند که تعیین حریم اثار تاریخی را به وزارت شهرسازی دادند؟ اینگونه از رای‌های مردم صیانت می‌کنند؟ تبریک عرض می نماییم صیانت رای را توسط نمایندگان به آحاد ملت