• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402082417636
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل سرمایه‌گذاری و اشتغال استان خبر داد

نوسازی و بازسازی صنایع نساجی یزد کلید خورد/ایجاد هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در نساجی یزد

نوسازی و بازسازی صنایع نساجی یزد کلید خورد/ایجاد هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در نساجی یزد

ایسنا/یزد مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد از نوسازی و بازسازی صنعت نساجی یزد براساس برنامه‌های سند یزدنوین خبر داد و ابراز امیدواری کرد، براساس اولویت‌بندی صورت گرفته تا پایان سال شاهد ورود و نصب تجهیزات بافندگی جدید در صنایع نساجی استان باشیم.

«مرتضی محمودی» امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران که در سالن حمیدیا استانداری یزد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از محورهای مهم در سند تحولی «یزد نوین» اهتمام به محور نساجی و پوشاک است که هم تدوین و بازنگری این سند با همکاری کامل بخش خصوصی انجام و هم پیگیری اجرای آن نیز برعهده بخش خصوصی گذاشته شده است.

وی افزود: در محور نساجی و پوشاک سند یزد نوین، تعداد ۱۴ طرح تدارک دیده شده که تعداد ۹ طرح مربوط به حوزه نساجی و ۵ طرح در بخش پوشاک تعریف شده است.

محمودی با بیان این که خوشبختانه استان یزد از تمام زنجیره ارزش صنعت نساجی و پوشاک برخوردار است و در بسیاری از تولیدت این بخش جزو قطب‌های کشور محسوب می‌شود، گفت: اولین گام در راستای عملیاتی شدن این محور، اجرای طرح بازسازی و نوسازی صنعت نساجی استان است چرا که یکی از مشکلات کنونی صنعت نساجی پایان یافتن عمر مفید تجهیزات آنهاست که منجر به کاهش بهره‌وری و کیفیت در این بخش شده است.

وی ضمن تاکید بر پیشبرد اهداف سند یزد نوین به صورت پروژه‌ای و ابراز امیدواری نسبت به تغییر چهره نساجی یزد با اجرای طرحهای تعریف شده در این حوزه، گفت: مهمترین مسئله در موضوع نوسازی صنعت نساجی تامین منابع مالی است که در این رابطه بخش‌های مختلف نساجی مورد بررسی و اولویت بندی شده که برهمین اساس نیز بخش بافندگی با توجه به فرسودگی بالاتر در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول در همین رابطه افزود: نوسازی و بازسازی بخش بافندگی استان نیازمند تامین یکهزار  ماشین بافندگی جدید است که تهیه آن مستلزم اعتباری بین یکهزار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از این اعتبار توسط دولت و بخشی را صنعتگران تامین کرده‌اند و براساس اعلام نیاز حدود ۵۰ واحد نساجی متوسط و بزرگ استان، دستگاه‌های بافندگی مشخص و اعتبار آن تامین و در آستانه خریداری است که امیدواریم تا پایان سال شاهد ورود این ماشین آلات به استان و در ادامه رشد کیفی تولیدات نساجی یزد باشیم.

وی یکی دیگر از طرح‌های تعریف شده در این حوزه را شناسایی واحدهای خرد و کوچک نساجی با توجه به تعدد آنها و استقرار آنها در دو پهنه‌ی مشخص شده جهت حمایت متمرکز از آنها و نیز ایجاد هلدینگ‌های سرمایه گذاری در این بخش خواند و تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه پنج طرح هلدینگی در بخش نساجی استان کار شده و دو مورد از آنها به جمع بندی رسیده که یکی از آنها نیز تا پایان سال سرمایه‌گذاری بالای هزار میلیارد تومانی را وارد استان می‌کند و در نظر داریم دو هلدینگ را نیز به شهرستان‌های کمتر برخوردار اختصاص دهیم.

محمودی طرح دیگر ذیل سند تحولی یزدنوین در حوزه نساجی را ارتقای دانش نساجی در استان با شناسایی نخبگان و صاحب نظران و استفاده از تجربیات و دانش آنان برشمرد و افزود: ایجاد دهکده نساجی و پوشاک استان یزد از دیگر برنامه‌های در دستور کار این حوزه است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری از تاکید استان بر ایجاد موزه نساجی در استان، گفت: ایجاد آزمایشگاه مرجع نساجی در استان، تکمیل هنرستان شهید ابراهیمی در راستای تربیت نیروی انسانی تخصصی این بخش و نیز یک باب هنرستان جوار کارخانه‌ای و هم‌چنین ایجاد مرکز نوآوری و خدمات نساجی از دیگر طرح‌های این محور در بخش نساجی است.     

وی در ادامه نیز با اشاره به تعریف پنج طرح در محور پوشاک سند تحولی یزد‎نوین با توجه به دغدغه مسئولان ارشد استان، از جمله این طرح‌ها را سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه پوشاک به عنوان بخش پایین دست صنعت نساجی به ویژه در بخش دوخت و نیز کمک به حفظ و ارتقای وضع موجود واحدهای فعال در حوزه دوخت، ذکر کرد.

محمودی دیگر طرح‌های این بخش را ارتقای سطح دانش در حوزه دوخت و پوشاک و ایجاد یک واحد ارتباط با صنعت، راه‌اندازی انجمن دوخت و پوشاک یزد و اهتمام به حوزه مد و پوشاک اسلامی برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha