• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402082417757
  • خبرنگار : 50632

/رویش جنگل، در امتداد جنبش جنگل/

ایستادگی سردار جنگل، یادآور استواری جنگل های هیرکانی است

ایستادگی سردار جنگل، یادآور استواری جنگل های هیرکانی است

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان گفت: ایستادگی و میهن دوستی میرزا کوچک جنگلی، ما را به یاد پایداری و استواری جنگل های هیرکانی می اندازد که در برابر هجوم یخبندان و دشواری ها پایدار و محکم ماندند و از ریشه های سترگ قیام و میهن دوستی حفاظت کردند.

دکتر حمیدرضا مسکنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و پیشنهاد آغاز نمادین آن از ۱۱ آذرماه، سالروز شهادت سردار جنگل، اظهار کرد: ما در روزگار نمادها زندگی می کنیم و نماد، قلمرو ویژه ای دارد و در بر گیرنده مفهومی گسترده است.

وی افزود: در جوامع امروزی نیاز به درک سریع و آنی و به خاطرسپاری پیام ها داریم و نمادها نقش اثرگذاری در برقراری روابط ایجاد می کنند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه نمادها در زندگی ما حضوری بسیار وسیع دارند و می‌توانند در پیوند با زندگی امروز، معنای جدید و وسیع‌تری پیدا کنند، گفت: در نهضت جنگل و مرامنامه این نهضت هم اگر بنگریم بناست که مردم به آسایش عمومی برسند و مترقی و پیشرو باشند و اصل این مرامنامه بر میهن دوستی است.

مسکنی، ۱۱ آذر را در تاریخ ایران یکی از وقایع بسیار برگزیده و بزرگ دانست و یادآور شد: پیوند ۱۱ آذر با یک اتفاق و رویداد مبارک، می‌تواند واقعیت های بزرگی را نشان بدهند.

وی با بیان اینکه ایستادگی سروگونه و آزاداندیشی برای وطن، پیام میرزا کوچک خان در نهضت جنگل بود، خاطرنشان کرد: این ایستادگی ما را به یاد پایداری و استواری جنگل های هیرکانی می اندازد که در برابر هجوم یخبندان و دشواری ها پایدار و محکم ماندند و از ریشه های سترگ قیام و میهن دوستی حفاظت کردند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان عنوان کرد: میرزا کوچک مرد بزرگی بود که محبوبیت داشت و نگران معیشت مردم بود و کارهای بزرگی در طول حضورش در گیلان انجام داد و باورها و ارزش ها را حرمت می گذاشت و برای گیلان و گیلانی و طبیعت و شالیزارها و کشاورزان کرامت خاصی قائل بود لذا روز شهادت او می تواند روز همبستگی و یکپارچگی اجتماعی برای انجام کاری در مسیر راه او که راه وطن دوستی بود، باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد آغاز درختکاری در گیلان همزمان با سالروز شهادت میرزا کوچک، متذکر شد: اتصال چنین روزی در گیلان به جان گرفتن و تنفس زمین می‌تواند دریچه ای امید بخش و حیات بخش و نفیس باشد و به معنادارتر شدن و جهت دادن این فعالیت دامن می زند. لذا استفاده از چنین نمادها و نشانه‌هایی به ماندگاری و معرفی چنین مراسمی کمک می‌کند و به غنی تر و ریشه دار شدن فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مدد می رساند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری ایسنای گیلان جریان فرهنگی اجتماعی "رویش جنگل، در امتداد جنبش جنگل" را به عنوان پیشنهاد مطرح کرده تا کاشت مردمی یک میلیارد نهال از گیلان و از ۱۱ آذر آغاز شود و چون مقارن با نام یکی از عاشقان ایران، جنگل و مردم؛ "میرزا کوچک خان" است پشت این حرکت ایران‌دوستانه و مشفقانه می‌توان فرهیختگی، خردمندی و فرزانگی را شاهد بود و امیدواریم که این طرح به ثمر بنشیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha