• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402082417816
  • خبرنگار : 71579

کارشناس مصری: السیسی بر ایجاد روابط جدی و واقعی با تهران تاکید دارد

کارشناس مصری: السیسی بر ایجاد روابط جدی و واقعی با تهران تاکید دارد

کارشناس مصری با اشاره به دیدار اخیر روسای‌جمهور ایران و مصر در ریاض گفت که رئیس‌جمهور مصر بر ایجاد روابط جدی و واقعی با تهران تاکید دارد.

به گزارش ایسنا، محمد عباس ناجی، کارشناس امور ایران در اندیشکده سیاسی و راهبردی« الاهرام» در اظهاراتی گفت که پیشرفت روابط مصر و ایران به طور اساسی و در وهله اول منوط به تفاهماتی است که دو طرف درخصوص برخی پایه‌ها و عوامل تعیین‌کننده روابط در آینده به دست آوردند.

وی در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط خاطرنشان کرد: عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر بر تمایل این کشور برای برقراری روابط جدی و حقیقی با ایران تاکید کرد و همچنین اکنون وزرایی وجود دارد که مسئول اداره پرونده روابط دوجانبه با تهران هستند.

محمد ناجی افزود: رفتار ایران درخصوص بحران کنونی غزه موضوع تحلیل و مطالعه دقیق قاهره خواهد بود و پرونده‌های فلسطین، امنیت خلیج(فارس)، گذرگاه‌های آبی منطقه و اوضاع یمن و لبنان همگی برای مصر به مثابه مسائل امنیت ملی هستند.

این کارشناس مصری تاکید کرد: قاهره به‌شدت خواهان مطلع شدن از تحولات موضع و رفتار ایران در موارد مذکور است و این مسائل تاثیر و بازتابی آشکار بر گسترش روابط دوجانبه ایران و مصر در آینده خواهند داشت.

کارشناس مصری: السیسی بر ایجاد روابط جدی و واقعی با تهران تاکید دارد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در مورد دیدار اخیر روسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: دیدار انجام شده نشست مهمی بود و درواقع  یک رخداد مهم در روند مناسبات سیاسی میان دو کشور بود که مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت.

کنعانی با بیان اینکه ما ارزیابی مثبتی از دیدار  انجام شده داریم، گفت: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در مورد موضوع فلسطین، توسعه مناسبات دو کشور و  برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد. 
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در این جلسه مقرر شد که وزیران امور خارجه دو کشور به دیدارها و برداشتن گام‌های متقابل در مسیر تقویت همکاری‌ها مبادرت کنند .

وی افزود: ارتقاء مناسبات بین ایران و مصر به نفع دو کشور و جهان اسلام است.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض ، در دیدار آقای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

رئیس‌جمهور برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود: نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همانگونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند.

رئیسی با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت: بر همگان آشکار است که این آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: در مورد فلسطین، مصر کشوری است که بیش از دیگران از پیامدهای این موضوع آسیب دیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha