• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082417882
  • خبرنگار : 30147

یک مسئول در معاونت بهداشت نیشابور مطرح کرد

اهمیت سواد سلامت بانوان در ارتقاء سلامت خانواده و جامعه

اهمیت سواد سلامت بانوان در ارتقاء سلامت خانواده و جامعه

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور گفت: سواد سلامت بانوان نه تنها برای بهبود سلامت فردی و بهداشت بانوان بلکه برای ارتقاء سلامت خانواده و جامعه نیز بسیار مهم است.

زهرا دستجردی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت سلامت زنان، به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نیشابور و مسئول سلامت خانوار اظهار کرد: بدون شک سلامت زنان، به ویژه مادران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار کرد: زنان نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای بهداشت خانواده انجام می‌دهند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور تأکید کرد: اگر به هر نحوی سلامت زنان نادیده گرفته شود نه تنها سلامتی جامعه بلکه خانواده نیز دچار آسیب جدی خواهد شد.

وی سلامت پستان را یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی بانوان شهرستان نیشابور برشمرد و خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی بانوان در خصوص این بیماری و تشخیص زود هنگام آن نقش مهمی در سلامتی و بقای عمر زنان دارد.

دستجردی در همین خصوص از برگزاری جلسات آموزشی خبر داد و افزود: سرطان سرویکس یکی دیگر از سرطان‌های شایع در زنان است که می‌طلبد در این خصوص تمامی زنان ۳۰ تا ۵۵ سال برای غربالگری و تشخیص زود هنگام به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های ارائه دهنده خدمت مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه همه مکلف هستیم در راستای ارتقاء سلامت بانوان و کاهش مرگ و میر آنها تلاش کنیم، تصریح کرد: ارتقاء سواد سلامت بانوان با رویکرد سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی ضروری است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور عنوان کرد: سواد سلامت به بانوان کمک می‌کند تا قادر باشند تصمیم‌های بهتری در رابطه با بهداشت و سلامت خودشان بگیرند و استراتژی‌های مناسبی را برای ارتقاء سلامت فردی در نظر داشته باشند.

وی اظهار کرد: سواد سلامت بانوان شامل آگاهی از مسائل بهداشتی، سلامت جنسی، تغذیه، ویتامین‌ها و معادلات آنها، تمرین بدنی، سلامت روان، مدیریت استرس، بهداشت خانگی و پوست و مو می‌شود.

دستجردی آموزش‌های مرتبط با سواد سلامت بانوان را در بهتر شدن کیفیت زندگی و بهبود سلامت زنان موثر دانست و گفت: سواد سلامت بانوان نه تنها برای بهبود سلامت فردی و بهداشت بانوان بلکه برای ارتقاء سلامت خانواده و جامعه نیز بسیار مهم است.

وی در ادامه از برگزاری کارگاه آموزشی مداخلات روانشناختی در زنان آزار دیده به ویژه برای کارشناسان سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، نیشابور خبر داد و بیان کرد: شرکت کنندگان در این کارگاه با مباحثی پیرامون مداخله و حمایت روانی اجتماعی در خشونت خانگی و ارائه خدمت به زنان آسیب دیده از خشونت، ارزیابی سطح خطر و مداخله و در صورت نیاز ارجاع به سطح تخصصی آشنا شدند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور افزود: خشونت خانگی می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله افسردگی، اضطراب، بیماری‌های روان تنی و عدم اعتماد به نفس قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha