• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082418007
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات مطرح کرد

نوار تیپ آبیاری؛ روشی نوین در حفظ منابع آبی

نوار تیپ آبیاری؛ روشی نوین در حفظ منابع آبی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات استفاده از نوار تیپ آبیاری را روشی نوین در حفظ منابع آبی این شهرستان دانست.

هادی ساربان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه نوار تیپ آبیاری، راه حلی برای مشکل کم‌آبی در این شهرستان است، از افزایش راندمان آبیاری و عملکرد تولید با اجرای طرح تِیپ در مزارع گندم مه‌ولات خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: روش آبیاری با تیپ، برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ در سطح ۵ هکتار از اراضی این شهرستان برای کشت گندم و در سال‌های بعد نیز در محصولات خربزه و ذرت علوفه‌ای نیز اجرایی شد.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات با بیان اینکه امسال نیز آبیاری با تیپ در سطح ۵ هکتار از مزارع گندم انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و وقوع بحران کم‌آبی، این روش شیوه نوینی برای حفظ منابع آبی است.

وی با اشاره به اینکه نوار تیپ آبیاری بازدهی بسیار بالایی نسبت به روش‌های سنتی آبیاری مانند غرقابی برای کشاورز به همراه دارد، گفت: در روش آبیاری با تیپ، از نوارهای نازک پلاستیکی شبیه جنس پلاستیک فریزر استفاده می‌شود و آب به صورت یکدست و متعادل در مزارع تقسیم می‌شود.

ساربان افزود: روش آبیاری تیپ (قطره‌ای) را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت و کلزا که از شیوه کشت ردیفی در آنها استفاده می‌شود، به کار گرفت.

وی در ادامه از عملیات ردیابی آفت قرنطینه‌ای خارجی کرم برگ‌خوار پاییزه توسط کارشناسان این مدیریت از مزارع ذرت علوفه‌ای شهرستان خبر داد و گفت: این آفت قرنطینه‌ای در مراحل مختلف به گیاه میزبان خسارت وارد می‌کند و در گیاه ذرت نیز برگ، خوشه‌های انتهایی و میوه آن را نیز مورد حمله آفت قرار می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات با بیان اینکه این آفت قادر به تغذیه از بیش از ۸۰ گونه گیاهی ازجمله ذرت، پنبه، ارزن و... است، تصریح کرد: عملیات ردیابی در سطحی معادل ۱۰ هکتار از مزارع ذرت علوفه‌ای شهرستان به طریق پایش تله گذاری فرمونی و مستمر توسط کارشناسان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

ساربان ادامه داد:  هدف از ردیابی، آگاهی از ورود احتمالی آفت به مزارع ذرت علوفه‌ای شهرستان است، این عملیات بر اساس پایش‌های چشمی و مشاهده علائم و همچنین استفاده از فرمون‌های جنسی مخصوص این آفت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha