• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402082418192
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل دامپزشکی گیلان تاکید کرد

لزوم هماهنگی دستگاه ها جهت مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

لزوم هماهنگی دستگاه ها جهت مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

ایسنا/گیلان مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: فرمانداران کمیته‌های شهرستانی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را فعال کنند تا هماهنگی و هم افزایی لازم بین دستگاه‌های ذیربط ایجاد شود.

 هادی بابایی امروز، ۲۴ آبان ماه در جلسه کمیته مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گیلان، با بیان اینکه هر ساله در فصل پاییز و با فرا رسیدن سرما و برودت هوا با خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه هستیم، اظهار کرد: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سرمادوست و دارای هسته ژنتیکی در حال چرخش است.

وی با بیان اینکه معمولا شاهد نمود و بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری صنعتی و سنتی هستیم، افزود: گیلان در مسیر کریدورهای شمال به جنوب مهاجرت قرار دارد و شاهد استقرار صنایع بالادستی طیور در استان هستیم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به تراکم بالای واحدهای پرورشی طیور در استان، تصریح کرد: قسمت اعظم صنایع طیور کشور در استان گیلان قرار دارد و رتبه سوم تامین کننده پروتئین گوشت مرغ در کشور هستیم.

بابایی با بیان اینکه یک سوم جوجه یکروزه کشور در کارخانجات جوجه کشی گیلان تولید می شود، بیان کرد: برقراری امنیت زیستی در واحدهای دام و طیور به ویژه در نیمه دوم سال از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

وی با اشاره به آغاز پایش و نمونه‌برداری از واحدهای صنعتی و سنتی از تابستان، اضافه کرد: آب بندان‌ها و مرغداری‌های صنعتی و سنتی مورد پایش و مراقبت قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به انتقال ویروس در جمعیت طیور و خطر انتقال به پستانداران و سپس انتقال به انسان، خاطرنشان کرد: فرمانداران کمیته‌های شهرستانی مقابله با آنفلوانزا را فعال کنند تا هماهنگی و هم افزایی لازم بین دستگاه‌های ذیربط ایجاد شود.

وی نیمی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را مربوط به دام و طیور دانست و تصریح کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در صورت فراگیری و ابتلای انسانی می‌تواند خطرناک باشد.

بابایی با اشاره به نقش دامپزشکی در حفظ سرمایه دامی و بهداشت عمومی و امنیت غذایی، یادآور شد: اقتصاد گیلان مبتنی بر کشاورزی و دامداری است و لذا باید اعتبارات لازم جهت کنترل بیماری‌های واگیر بین دام و طیور تخصیص پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha