• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402082418212
  • خبرنگار : 50123

۵۴۳ طرح صنعتی در چهارمحال و بختیاری نیازمند تسهیلات هستند

۵۴۳ طرح صنعتی در چهارمحال و بختیاری نیازمند تسهیلات هستند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۱۱۶ طرح صنعتی در استان وجود دارد که ۵۴۳ مورد از طرح‌ها که دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد بوده، آماده نصب ماشین‌آلات هستند و نیاز به تسهیلات دارند.

فضل‌الله رحمتی امروز، ۲۴ آبان‌ماه در آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه، صنعت‌کاران و معدن کاران برتر استان اظهار کرد: استان یک درصد مساحت کشور و یک درصد جمعیت کشور را داراست اما از نظر میزان واحدهای صنعتی رتبه ۲۴ و از نظر میزان حجم سرمایه‌گذاری رتبه ۱۷ کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: هزار و ۱۱۴ واحد صنعتی در استان وجود دارد که در شش ماهه امسال ۹۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و از پیشرفت بالای ۷۰ درصد برخوردارند.

رحمتی گفت: در پایان مهر ماه ۲۲۰۰ نفر اشتغالی که در سامانه رصد تعهد سازمان صمت در استان بود محقق شد، همچنین ۵۷ هزار واحد صنفی و ۱۵۵ واحد معدنی در استان فعالند، گرچه در حوزه معادن استان عقب افتادگی‌های زیادی وجود دارد.

به گفته وی، خاک نسوز استان از بهترین خاک‌های نسوز کشور بوده که فاز دوم آن در دست مزایده است که امیدواریم محیط زیست کمک جدی برای برگرداندن چرخه تولید انجام دهند.

رحمتی با اشاره به اینکه در سند توسعه استان جایگاه صنعت در رده‌های پایین قرار گرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد اشتغال استان در حوزه صنعت اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: ۲۱۱۶ طرح صنعتی در استان وجود دارد که ۵۴۳ مورد از طرح‌ها که دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد بوده، آماده نصب ماشین‌آلات هستند و نیاز به تسهیلات دارند، از طرفی واحدهای صنعتی برای محقق شدن شعار سال در راستای افزایش تولید نیاز به ماده اولیه دارند که موجود نیست که اگر کمک‌هایی در بحث ماده اولیه به استان اتفاق بیفتد، شاید بسیاری از مشکلات صنعتگران نیز برطرف شود.

رحمتی تاکید کرد: بر خلاف اینکه صادرات کل کشور در شش ماهه نخست امسال در راستای افزایش تولید منفی بوده است اما صادرات استان در شش ماهه نخست سال جاری ۷۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۸۵ درصدی داشته است، از طرفی لازم است نگاه ویژه‌تری از سوی وزارتخانه به سازمان صمت استان صورت گیرد.

در ادامه شهرام زارع، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد:  ۲۴۷ صنعتگر استان تا به امروز زمین‌های خود را دریافت کرده که از این تعداد ۱۶۹ صنعتگر صنعت خود به مرحله بهره‌برداری رسانده‌اند، اما اتاق بازرگانی عارضه‌یابی برای حل مشکل آن‌ها انجام داده است، متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی بسیاری از صنایع نتوانستند ماشین آلات خود را وارد کنند که این مساله باتوجه به سخت‌گیری‌های بانکی بوده است، یعنی نتوانسته‌اند تسهیلات مصوب سفر را دریافت کنند که تقاضا می‌شود دستور ویژه برای ورود ماشین آلات صورت گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه همراه نبودن با پیشرفت تکنولوژی در کشور ما موجب شده که خون مردگی در صنعت و تولید ایجاد شود، از طرفی در دنیا از ماشین آلات به روز و پیشرفته‌ استفاده می‌کنند و نبود آن ماشین‌آلات در کشور ما موجب شده خام فروشی در کشور اتفاق بیفتد، به طوری که ۹۰ درصد صادرات کشور ما به صورت خام صادر می‌شود که تقاضا می‌شود در این زمینه کمک‌هایی برای رفع این گونه مشکلات انجام شود.

زارع ادامه داد: البته راه حل این موضوع مدیریت و همراهی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور است یعنی باید از صنعتگران و تولید کنندگان برای سفر به چین دعوت صورت گیرد، در صورتی که ماشین آلات وارد شود می‌توانیم از خام فروشی جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه برای دومین بار مرکز مطالعات و تحقیق مجلس چهارمحال و بختیاری را به عنوان ناامن‌ترین کشور مشخص کرده است، از طرفی مشکل دیگر در بحث صادرات این است که امور مالیاتی دستور داده به ازای هر صادرات دو درصد از آن به صورت علی‌الحساب به امور مالیاتی پرداخت شود که این معضلی برای صادر کنندگان بوده و صادرات در استان به صورت تهاتری انجام می‌شود.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha