• پنجشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402082518546
  • خبرنگار : 71402

واکنش چین به لفاظی «غیرمسئولانه» بایدن

واکنش چین به لفاظی «غیرمسئولانه» بایدن

وزارت خارجه چین امروز (پنج‌شنبه) توصیف دوباره جو بایدن از شی جین‌پینگ به‌عنوان یک «دیکتاتور» را اشتباه و غیرمسئولانه توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر از لفظ «دیکتاتور» خطاب به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین استفاده کرده بود و بازهم  ساعاتی پس از دیدار با همتای چینی خود در سانفرانسیسکو در روز چهارشنبه، این توصیف را تکرار کرده و خشم پکن را برانگیخت.

در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی انفرادی پس از مذاکرات، از بایدن پرسیده شد که آیا همچنان از واژه «دیکتاتور» برای توصیف شی جین‌پینگ همانند ماه ژوئن استفاده می‌کند یا خیر. بایدن گفت: «ببیند، او (اینطور) هست. او یک دیکتاتور است، به این معنا که او مردی است که کشوری را اداره می‌کند که کشوری کمونیستی است و براساس شکلی از حکومت کاملا متفاوت از ماست.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در مورد اظهارات بایدن در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت که این اظهارات کاملا اشتباه است و پکن به این دستکاری سیاسی غیرمسئولانه اعتراض دارد. او تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف میان این دو ملت را محکوم کرد.

پیش از این اجلاس، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ظاهرا در جریان مراسمی برای جمع‌آوری کمک مالی از رهبری شی جین‌پینگ انتقاد کرده بود. براساس گزارش رسانه‌ها، بایدن مدعی شد که با روی کار آمدن شی، چین «مشکلات واقعی» دارد و گفت که این «نمونه دیگری از چگونگی استقرار مجدد رهبری آمریکا در جهان است.»

مائو روز چهارشنبه به این اظهارات واکنش نشان داد و تاکید کرد که احترام متقابل برای ایجاد روابط دوجانبه «اساسی» است. او با بیان اینکه همه کشورها مشکلاتی دارند، ابراز امیدواری کرد که آمریکا بتواند مشکلات خودش را حل کند و زندگی مردمش را بهبود بخشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۵ ۲۱:۴۹

چینی ها آگاهانه در مقابل تحقیرهای آمریکا خویشتن داری نشان می دهند. اما پکن تا کجا می تواند در قبال این سیاست پرخاشگرانه و تحقیرآمیز آمریکا سکوت و تمکین کند؟! به احتمال زیاد چینی ها بر اساس یک استراتژی تعریف شده در مقطع کنونی از درگیری و تعارض با آمریکا اجتناب می کنند، ولی اگر به گوشه رانده شوند باید انتظار درگیری و پایان خویشتن داری را داشت. با ادبیاتی که طرفین علیه یکدیگر بکار می برند تضاد منافع راهبردی آمریکا و چین کاملا آنتاگونیستی و لاینحل است. تاریخ روابط بین الملل به یاد ندارد که جایگزینی قدرتها بویژه در سحطح رهبری جهانی، خالی از درگیری و جنگ بوده باشد. همانگونه که در سالهای ۱۹۱۴ و ۱۹۳۹ اینگونه نبود. درگیری راهبردی آمریکا با چین تنها مسأله زمان است. ایران باید برای پیآمدهای این نبرد بزرگ و آینده ساز، ضمن کسب آمادگی های لازم، برای همه سناریوهای محتمل آماده باشد …