• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402082719129
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی در قطب تولید چای ترش کشور

نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی در قطب تولید چای ترش کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرجهاد کشاورزی دلگان گفت: شهرستان دلگان خاستگاه تولید چای ترش در کشور و استان سیستان‌وبلوچستان محسوب می شود و امسال ۵۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت این گیاه دارویی اختصاص یافته است.

حسن شاه ولی‌بر در گفت وگو با ایسنا- افزود: میانگین برداشت چای ترش از هر هکتار ۸۰۰ کیلوگرم است و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت، ۴۱۶ تن چای ترش ازاراضی دلگان برداشت و روانه بازارهای مصرف شود.

وی افزود: نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی این محصول باعث شده تا کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول با مشکل مواجه شوند.

وی با بیان اینکه کاشت، داشت و برداشت چای ترش در دلگان زمینه اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر را فراهم کرده افزود: کاشت چای ترش در ماه های فروردین و اردیبهشت انجام و برداشت آن از نیمه دوم آبان آغاز می شود و تا پایان آذر ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی دلگان، نیاز به آب کم، سودآوری محصول و قابلیت رشد در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را از مزیت‌های کشت چای ترش دانست و عنوان کرد: چای ترش شهرستان دلگان به سطح بازار کشور و حتی به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، افغانستان و پاکستان نیز صادر می‌شود.

وی صنایع فرآوری و بسته بندی و ماشین آلات برداشت چای ترش را مهمترین خواسته های کشاورزان از این منطقه برشمرد و اظهار کرو: عمده مناطق کشت چای ترش در دلگان مناطق جلگه، حمیدآباد، چاهکیچی، علی آباد لدی و سردشت است.

مدیر جهاد کشاورزی فنوج از آغاز برداشت چای ترش ۴۰هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان نیز خبر داد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت چای ترش در اراضی زراعی روستاهای مدانچ ،تیغ آب، رمش، کوشک، رامک، دنگیشراتان، سرزه، مرکزشهر، مسکوتان، جوگز، کتیچ، زبرنگ، چاه ننده شهرستان فنوج قرار دارد.

قنبر نارویی افزود: امسال در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر کشاورزان این شهرستان ۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خود را به کشت گیاه دارویی چای ترش اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته ۵هکتار افزایش سطح داشته است.

وی تصریح کرد: باهدف توسعه کشت گیاهان دارویی امسال ۲۰۰ کیلوگرم بذر چای ترش و مقدار قابل توجه کود NPkبصورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفته و توسعه کشت چای ترش برای ۱۰۰نفر از روستائیان منطقه فرصت شغلی فراهم کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha