• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402082719335
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برداشت ۸۰ تُن آفتابگردان از مزارع کاشان

برداشت ۸۰ تُن آفتابگردان از مزارع کاشان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره زراعت مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: سطح زیر کشت آفتابگردان آجیلی امسال در مزارع این شهرستان به  ۲۰ هکتار رسید و پیش‌بینی می‌کنیم که تولید این محصول به ۸۰ تن برسد.

آفتابگردان یکی از چهار گروه عمده گیاهان روغنی است که از نظر سطح زیر کشت و تولید پس از سویا، کلزا و بادام زمینی قرار دارد. این گیاه تا حدودی به خشکی تحمل دارد و ارقام مشابه را می‌توان در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی کشت کرد. ویژگی‌های مختلف مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی در تطبیق‌پذیری وسیع آن دخالت دارند.

حسین باباخانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عمده سطح زیر کشت آفتابگردان آجیلی در روستاهای بخش مرکزی و در منطقه کویری کاشان است و متوسط عملکرد مزارع آفتابگردان چهار تُن در هکتار است.

 وی تأکید کرد: رقم آفتابگردان کشت شده در شهرستان کاشان، رقم بومی سفید است و به واسطه شرایط آب و هوای منطقه از طعم و مزه خاصی برخوردار بوده و طرفداران زیادی دارد.

رئیس اداره زراعت مدیریت جهاد کشاورزی کاشان تصریح کرد: آفتابگردان به صورت کشت مخلوط با پنبه و ذرت  است که زمان کاشت محصول در مناطق مرکزی کاشان با آب و هوای کویری در مردادماه بوده و برداشت آن از  هفته آخر مهر آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

باباخانی با اشاره به تغییر الگوی کشت در منطقه کاشان گفت: آفتابگردان در زمره محصولات تابستانه و نسبتاً کم آب بر است که با برنامه‌ریزی مناسب و طراحی الگوی کشت با توجه به شرایط کم‌آبی در هر منطقه ترویج می‌شود.

وی گفت:  افزود: کشت مخلوط، کشت دو یا چند محصول زراعی در مجاورت یکدیگر است که در برخی مناطق از دیرباز رایج بوده است و یکی از راه‌هایی است که می‌تواند ما را به تحقق کشاورزی پایدار و تأمین مواد غذایی با حفظ محیط زیست طبیعی نزدیک کند.

رئیس اداره زراعت مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، اظهار کرد: کشت گیاهان آفتابگردان، پنبه و ذرت یکی از مدل‌هایی است که به صورت مخلوط در منطقه کاشان انجام می‌شود و به تجربه دیده شده است که عملکرد، کارایی مصرف نور و استفاده از منابع در کشت مخلوط بیشتر از کشت خالص محصول است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha