• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402082719373
  • خبرنگار : 50441

دبیر جشنواره تئاتر استانی فارس:

متفاوت‌ترین دوره جشنواره تئاتر فارس رقم خورد/ حمایت از نویسنده‌های بومی

متفاوت‌ترین دوره جشنواره تئاتر فارس رقم خورد/ حمایت از نویسنده‌های بومی

ایسنا/فارس دبیر جشنواره تئاتر فارس معتقد است که امسال متفاوت‌ترین دوره جشنواره رقم خورده است و انتخاب ۱۶ نمایش برای حضور در این جشنواره کار سختی بوده و نمایش‌های بیشتری شایسته حضور در این رویداد فرهنگی بوده‌اند.

جشنواره استانی تئاتر  فارس جمعه، ۲۶ آبان به پایان رسید و بناست که امشب، ۲۷ آبان‌ماه در تالار حافظ مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جشنواره در ساعت ۱۹ برگزار شود. اکنون همه منتظر اعلام بهترین‌ها هستند.

در این ارتباط به سراغ دبیر این جشنواره رفتیم و در خصوص سطح کیفی این دوره، نظر او را جویا شدیم. قاسم امین بی‌طرف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه "هیچ بقالی نمی‌گوید ماست من ترش است" تاکید کرد که این متفاوت‌ترین جشنواره تئاتر استانی، دست‌کم در ادواری است که خودش برگزاری آن را به عهده داشته است.

بی‌طرف گفت: یکی از دغدغه‌های من برای این جشنواره این بود که هیچ هنرمندی دست خالی بیرون نرود. به همین جهت سعی کردیم به تمام اعضای گروه‌ها، یک لوح یادمان و یک کتاب داده شود. چیزی که در جشنواره‌های قبلی ندیده بودیم.

وی افزود: دوست داشتم همه ارکان یک گروه تئاتر، بدانند که زحماتشان دیده می‌شود. همانطور که در فوتبال، یک تیم در گلزنی یک بازیکن تاثیرگذارند، در تئاتر هم این مساله وجود دارد. بنابراین حتی به گروه‌هایی که نزدیک به ۳۰ نفر عوامل داشتند، این هدایا تعلق گرفت.

این کارشناس تئاتر ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که با موافقت مدیرکل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به انجام رسید، طرح حمایتی از نویسندگان بومی بود یعنی خارج از کادر جشنواره و کادر داوری، به خاطر حمایت از این نویسنده‌ها، یک هدیه نقدی مجزا داده شد. می‌دانید که جشنواره بودجه محدودی دارد اما سعی کردیم تا آنجا که از دستمان برمی‌آید، به کسانی که نمایشنامه بومی نوشته باشد، یک میلیون تومان وجه نقد تعلق بگیرد.

وی اظهار کرد: من سال‌ها تئاتری بوده‌ام و با مشکلات بچه‌های تئاتر آشنا هستم. می‌خواهم بگویم بیشتر در جایگاه یک تئاتری به این جشنواره نگاه کردم، تا صرفا از نگاه کسی که در سِمت دبیری جشنواره نشسته است. من در همین کارها مو سفید کرده‌ام و سعی کردم نواقصی که در جشنواره‌ها ‌دیده بودم را تا آنجا که در توانم هست، رفع کنم. امیدوارم آن‌ها هم از نحوه برگزاری این جشنواره راضی باشند.

بی‌طرف در پاسخ به این سوال که آیا حاشیه یا مشکلی در برگزاری این جشنواره به وجود آمد یا خیر، گفت: نه خوشبختانه. می‌توانم بگویم منظم‌ترین جشنواره از نظر نظم و انضباط بوده است. برای جلوگیری از حواشی هم من قبل از شروع جشنواره با کارگردان‌ها نشستم و صحبت کردم تا یکسری مسائل را که بر اساس تجربه، می‌دانستم در این نوع جشنواره‌ها ممکن است مشکل‌ساز شود، به آنها گوشزد کردم. خوشبختانه نتیجه‌بخش هم بود و با خیال راحت توانستیم این رویداد را برگزار کنیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما، در ادامه به بیان جزییات دیگری از نحوه انتخاب و گزینش نمایش‌ها پرداخت و گفت: در بخش خیابانی که ما اولین دوره آن را برگزار کردیم، از میان متن‌هایی که آمده بود و سی‌دی‌هایی که به دست ما رسید، چهار کار را انتخاب کردیم که کارهای خوبی بودند، اما از بین این چهار کار فقط یکی را می‌توانیم به جشنواره کشوری بفرستیم.

بی‌طرف در خصوص کارهای صحنه‌ای نیز گفت: در بخش نمایش‌های صحنه‌ای، ۲۷ کار به دفتر جشنواره ارسال شد که هیئت بازبینی سه روز از صبح تا آخر شب می‌نشستند و سی‌دی‌ها را نگاه می‌کردند. ابتدا قرار بود فقط ۸ کار به جشنواره راه پیدا کند اما من حیفم آمد و از مدیر کل محترم خواهش کردم که اگر امکان دارد و اجازه دهند، این تعداد به ۱۲ نمایش افزایش پیدا کند و فکر می‌کنم چند نمایش بتوانند در جشنواره کشوری هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

دبیر جشنواره تئاتر استانی فارس در پایان ضمن تشکر از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، دست‌اندرکاران واحد ترابری این اداره و همکاران خودش که در برگزاری مطلوب این جشنواره زحمات زیادی کشیدند، در خصوص نمایش‌هایی که به جشنواره راه پیدا نکردند، گفت: از نظر من تمامی کارهای تئاتر، خوب و ارزشمند هستند. آنها چندین ماه زحمت می‌کشند تا کارشان به جشنواره برسد اما ما کار سخت‌تری داریم که باید بین اینهمه کار خوب، فقط تعدادی را انتخاب کنیم. شک ندارم که سایر کارهایی که به دست ما رسید، می‌توانند در اجراهای عمومی موفق باشند و انتخاب هیئت نظارت، دلیلی بر این نیست که خدای ناکرده زحمات آن عزیزان بر کسی پوشیده مانده باشد.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر استانی فارس، بناست از سه پیشکسوت قدیمی تئاتر فارس تجلیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha