• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402082719628
  • خبرنگار : 50646

/ روزی روزگاری میرزا/

سردار جنگل در جنگی نابرابر با استعمار

سردار جنگل در جنگی نابرابر با استعمار

ایسنا/گیلان رئیس حوزه هنری گیلان با اشاره به اقدام ضد انگلیسی در کمک به قحطی زدگان در سال ۱۲۹۶ در رشت، گفت: رشت از نظر فرهنگی پیشرو بود و انگلیسی‌ها همین موضوع را تحمل نکردند، در حقیقت این پیشرفت ایران بود که تحمل نشد.

سید رسول منفرد در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اسناد و کتاب‌های متعدد در خصوص حمله انگلیسی‌ها به گیلان و مقاومت نهضت جنگل، اظهار کرد: به استناد روزنامه جنگل در ۲۵ خرداد ۱۲۹۷ هجری شمسی انگلیسی‌ها بعد از پیشنهاد پادشاهی ایران به میرزا کوچک و رد پیشنهاد توسط وی در جنگی نابرابر جنگلی‌ها را شکست می‌دهند و منجیل را فتح کرده و از جنوب رشت وارد سبزه‌میدان می‌شوند.

وی درباره نحوه حمله انگلیسی‌ها به رشت، افزود: دو هواپیما از آسمان، ماشین‌های زره پوش از زمین و نیروهای پیاده انگلیسی و هندی و بمباران شهر، سبب اشغال رشت شد.

سردار جنگل در جنگی نابرابر با استعمار

رئیس حوزه هنری گیلان با اشاره به جنایات انگلیسی‌ها در رشت، گفت: براساس اسناد موجود بعد از بمباران، اول عمارت عزت الله خان توسط سربازان انگلیسی و هندی غارت شد و آنها عمارت را نفت ریخته و آتش زدند و پس از آن خانه‌های اعیان و بزرگان رشت را به آتش کشیدند.

منفرد با اشاره وقایع رخ داده بر اساس مستندات تاریخی در ۹ ماه قبل از حمله انگلیس به رشت، خاطرنشان کرد: آقای آلوش بیک یکی از صاحبان سینما خورشید رشت در شهریور ۱۲۹۶ به مدت دو شب عایدات سینما را برای قحطی زدگان ارومیه اختصاص داد و قیمت بلیط‌ها را مشخص و قبض صادر کرد که اعیان و تجار رشت در خرید بلیط‌ها از هم سبقت می‌گرفتند که این یک اقدام ضد انگلیسی بود که ۹ ماه بعد از ورود انگلیسی‌ها به گیلان، این سینما به آتش کشیده و ویران شد.

وی افزود: رشت از نظر فرهنگی  پیشرو بود و انگلیسی‌ها همین موضوع را تحمل نکردند، در حقیقت این پیشرفت ایران بود که تحمل نشد.

رئیس حوزه هنری گیلان با اشاره به جنایات انگلیسی‌ها در گیلان، تصریح کرد: آنها سینما، کتابخانه، مریض خانه، بازار، مدرسه و زمین کشاورزی را بمباران کردند و به آتش کشیدند در حالی که ادعا داشتند درگیر جنگ نظامی هستند و در واقع هدفشان ترساندن و انتقام گرفتن از مردم بی‌دفاع بود.

منفرد افزود: وقتی جامعه‌ای که یکی از فرزندانش میرزا کوچک جنگلی می‌شود و می‌تواند باز هم مانند آن پرورش دهد؛ اینجاست که باید از این جامعه انتقام اساسی گرفت و نباید در این جامعه صرفا درگیری نظامی داشت.

سردار جنگل در جنگی نابرابر با استعمار


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha