• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082719634
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خبر داد

تولید حدود ۱۱ تن زعفران خشک در نیشابور/تغییر اقلیم تولید زعفران را ۶۰ درصد کاهش داد

تولید حدود ۱۱ تن زعفران خشک در نیشابور/تغییر اقلیم تولید زعفران را ۶۰ درصد کاهش داد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از تولید حدود ۱۱ تن زعفران خشک در این شهرستان خبر داد.

علی مبارکی ۲۷ آذرماه در حاشیه بازدید از مزارع زعفران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز برداشت این محصول ارزشمند از سطح ۴۰۸۲ هکتار مزارع شهرستان اظهار کرد: سطح زیرکشت گیاه ارزشمند زعفران در شهرستان نیشابور ۴۰۸۲ هکتار است که غالباً در مناطق مرکزی و میان جلگه کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول زعفران اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۱۶ هزار نفر روز را به همراه دارد، میزان درآمد ناخالص کشاورزان شاغل در این بخش را بالغ‌بر ۷ هزار و ۱۴۰ میلیون ریال اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: با وجود تغییرات اقلیمی و همچنین کاهش شدید بارندگی، می‌توان با انجام توصیه‌های فنی برای تغذیه، آبیاری به موقع و کافی و همچنین برداشت و فرآوری اصولی و بهداشتی محصول، در بالا بردن کیفیت محصول تولیدی تأثیر بسزایی داشت.

مبارکی یادآور شد: سال زراعی جاری، با توجه به شرایط اقلیمی خاص به طور متوسط از هر هکتار پیش‌بینی برداشت ۳ تا ۲ کیلوگرم زعفران می‌شود که سهم شهرستان از تولید امسال حدود ۱۱ تن زعفران خشک است.

وی افزود: گل‌های زیبا و فیروزه فام زعفران، با توجه به ویژگی‌های خاص، نیاز آبی کمتر، درآمد بیشتر و کمترین مدیریت داشت، پهنه اراضی نیشابور را نیز در برگرفته و در این شهرستان با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در رابطه با کاهش شدید محصول زعفران در سال جاری گفت: زعفران گیاهی با نیاز آبی کم و به شدت تحت تأثیر دما و رطوبت است.

                                                                                   

تولید حدود ۱۱ تن زعفران خشک در نیشابور/تغییر اقلیم تولید زعفران را ۶۰ درصد کاهش داد

وی خاطرنشان کرد: سرمای کم‌سابقه دی‌ماه سال گذشته که در بعضی از مناطق تا منفی ۲۹ درجه سانتی‌گراد رسید باعث شد سطح سبز گیاه آسیب ببیند و از طرفی به دلیل یخ زدن خاک فعالیت ریشه‌ها تا اواسط بهمن‌ماه متوقف و نهایتاً پیازهای دختری در مزارع کوچک شد.

 مبارکی در خصوص دلایل این کاهش بیان کرد: کاهش شدید بارندگی در اسفند و فروردین‌ماه و همچنین بالا بودن دمای تابستان و القاء و تشکیل جوانه‌های گل رو در پیازها مختل شد و در نهایت بالا بودن دما در مهرماه که برای گل‌دهی زعفران باید دما کاهش یابد تا خروج گل‌ها از خاک انجام شود تأمین نشد.

وی اظهار کرد: تمامی این عوامل به دلیل تغییر اقلیم باعث شد که با توجه به بازدیدهای میدانی امسال پیش‌بینی حداقل ۶۰ درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته را داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور عوامل افزایش عملکرد این گیاه را وزن پیاز بالای هشت گرم، عمق کاشت ۲۰-۲۵ سانتی‌متر، شیب ۲ درصد زمین در زمان آبیاری، تغذیه مناسب و چهار نوبت آبیاری در زمان داشت، دانست.

امسال برداشت زعفران در نیشابور از اوایل آبان آغاز و تا آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha