• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402082719915
  • خبرنگار : 50649

برگزاری دومین جشنواره «لامِردون»

برگزاری دومین جشنواره «لامِردون»

ایسنا/فارس دومین جشنواره بومی محلی «لامِردون» در شهرستان لامرد استان فارس به مدت سه روز در حال برگزاری است.

فرماندار لامرد امروز، ۲۷ آبان در حاشیه دومین جشنواره بومی محلی «لامردون» اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا فرهنگ‌ها، گویش‌ها، آداب و رسوم و داشته‌های پیشینیان خود را حفظ کنیم.

احمد خضری افزود: همه ذخایر آداب و رسوم و فرهنگ تا زمانی به حیات خود ادامه می‌دهند که در بطن جامعه ساری و جاری باشند. همان‌طور که یک نویسنده، پژوهشگر، محقق تا زمانی که اثرش باقی است و در ذهن جامعه باور به آن وجود دارد، به حیات خود ادامه می‌دهد.

فرماندار لامرد ادامه داد: پس تعریف ما از این مناسبت‌ها و تفاوت دیدگاه‌ها زنده نگهداشتن جامعه است و تلاش می‌کنیم تا در برنامه‌هایی به مانند لامردون به این مهم دست پیدا کنیم.

دبیر دومین جشنواره لامِردون نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بومی محلی لامردون اظهار کرد: در دومین جشنواره لامردون، جغرافیای بومی، فرهنگی و آدارب و رسوم را به حوزه ایراهستان، کرانه و پس کرانه‌های خلیج فارس شامل فارس، هرمزگان و بوشهر گسترش دادیم.

سعیده صداقت ادامه داد: در این روند تلاش شد تا با نگرشی عمیق‌تر و بهره‌مندی از اساتید مجرب در سر فصل‌های آداب و رسوم، گویش‌ها، بازی‌های محلی، لباس‌ها و پوشش‌های جنوبی، موسیقی بیخه‌جات و حوزه ایراهستان استفاده شده و آثار نگارش شده و یا در حال نگارش نویسندگان و پژوهشگران بومی را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی بیان کرد: در دومین جشنواره لامردون، به کسب و کارهای حوزه صنایع دستی، هنرهای تجسمی، آثار نمایشی و تولیدات موسیقیایی با رویکرد بومی محلی توجه ویژه‌ای شد.

صداقت اظهار کرد: معرفی و ارائه غذاهای حوزه بیخه‌جات و ایراهستان، رسوم مربوط به کودکان، گویش محلی و مراسم سنتی، موزه‌ها و گردشگری، مدیریت محیط زیست از دیگر موارد مورد توجه در لامردون دوم است.

دبیر دومین جشنواره لامِردون از استقبال بی نظیر متقاضیان برای حضور در این جشنواره خبر داد و گفت: با اعلام فراخوان برگزاری جشنواره و واگذاری غرفه‌های آن به علاقه‌مندان، به صورت چشمگیری از مناطق برون شهرستانی و بخصوص حوزه ایراهستان متقاضیان حضور در نمایشگاه شدند. خوشبختانه توانستیم بیش از ۵۰ غرفه مجزا با رویکردهای مختلف، تحت نظارت هنرمندان و با هدف حمایت از کسب و کارهای بومی را فعال کنیم.

صداقت گفت: بازی‌های بومی محلی، اجرای مسابقات آشپزی، میزگردهای شبانه نویسندگان تاریخِ بیخه‌جات، موسیقی‌های محلی، شعرها و گویش محلی، آیین و مراسمات سنتی بومی، عرضه صنایع دستی، موزه مردم‌شناسی منطقه، محیط زیست و معرفی حیات وحش و نباتات بومی، مسابقات کودکان، فروش صنایع دستی و موادغذایی سنتی، تجلیل از غرفه داران و همیاران برتر برگزاری نمایشگاه و ....... از برنامه‌های مختلف این جشنواره است.

دبیر دومین جشنواره لامِردون افزود: مراسم افتتاحیه در روز جمعه، ۲۶ آبان‌ماه با حضور هنرمندان و مسئولان انجام و این مراسم فرهنگی به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha