• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402082820019
  • خبرنگار : 71157

«فرزند ایران» به وطن بازگشت

«فرزند ایران» به وطن بازگشت

محمدعلی اسلامی ندوشن پس از چند سال دوری از ایران به وطن بازگشت؛ این‌بار اما پیکرش برای وداع و آرام گرفتن در خاک سرزمین مادری.

به گزارش ایسنا، پیکر چهره مطرح فرهنگ و ادب ایران که سال گذشته در کانادا از دنیا رفت، صبح امروز (یکشنبه، ۲۸ آبان) به فرودگاه امام خمینی رسید و مورد استقبال قرار گرفت.

هواپیمای حامل پیکر اسلامی ندوشن با ساعتی تاخیر به تهران رسید و تابوت او پس از طی مراحل گمرکی و بدرقه و تشییع روی دوش حاضران، با آمبولانس راهی بهشت زهرا شد تا پیکرش پس از انجام مراحل قانونی، فردا در تهران تشییع شود. بر روی تابوت نامش نقش بسته بود، امضایش و عنوان «فرزند ایران».

در مراسم استقبال از محمدعلی اسلامی ندوشن، علاوه بر نمایندگان‌ خانواده او و محمدجواد حق‌شناس به عنوان وکیل خانواده، محمود شالویی - رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی -، نیکنام حسینی‌پور و نمایندگانی از سوی مردم یزد، ندوشن و نیشابور نیز حضور داشتند.

محمدعلی اسلامی ندوشن - شاعر، نویسنده، پژوهشگر و مترجم - که چند سال پیش برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد به‌خاطر عوارض کهولت سن و کرونا آن‌جا ماندگار شد، پنجم اردیبهشت سال گذشته چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همان‌جا به امانت به خاک سپردند تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود. 

حالا البته قرار است هم با ندوشن و یزد وداع کند، با خانه پدری که آن را وقف کرده و دبیرستان محل تحصیلش، هم با تهران که سال‌ها در آن زندگی و کار کرد، از دانشگاه تهران تا موسسه اطلاعات.

محمدجواد حق‌شناس برنامه بدرقه پیکر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را این‌طور اعلام کرده است: روز دوشنبه ساعت ٨ صبح، پیکر اسلامی ندوشن از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق تشییع می‌شود و ساعت ٩:٣٠ صبح همان روز مراسم بزرگداشت او در سالن حجت‌الاسلام دعایی در موسسه اطلاعات با خواندن پیامی از دکتر شیرین بیانی (همسر اسلامی ندوشن) و سخنرانی تعدادی از استادان حوزه فرهنگ و هنر برگزار و نماز بر پیکر استاد خوانده می‌شود. 

در ادامه ساعت ١٠ صبحِ روز سه‌شنبه، پیکر اسلامی ندوشن در دبیرستان ایرانشهر (محل تحصیل او) تشییع می‌شود و سخنران این مراسم میرجلال‌الدین کزازی است. ساعت ٢ بعدازظهر نیز پیکر او به سمت ندوشن تشییع می‌شود و مردم در میدان اسلامی ندوشن از او استقبال می‌کنند و بعد پیکرش به سمت خانه فرهنگی که او وقف کرده‌ است (خانه پدری اسلامی ندوشن) منتقل می‌شود. 

در نهایت، پنجشنبه دوم آذرماه مراسم تشییع و خاکسپاری اسلامی ندوشن در نیشابور انجام می‌شود. آیین تشییع  از ساعت ١٠ صبح و از آرامگاه خیام آغاز و پیکر به سمت آرامگاه عطار منتقل می‌شود و طبق وصیت‌نامه‌اش در شهر نیشابور که به عنوان بلاکشیده‌ترین شهر از آن نام‌ برده‌ است، به خاک سپرده می‌شود. ساعت ۵ بعدازظهر پنجشنبه نیز در سالن عمومی فرهنگسرای نیشابور مراسم بزرگداشتی با حضور مهمانانی از دانشگاه و مشهد، تعدادی از شاعران و نویسندگان خراسان و خواندن پیام شیرین بیانی برگزار می‌شود.

نگاهی کوتاه به زندگی محمدعلی اسلامی ندوشن

محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ در کانادا از دنیا رفت. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارت‌اند از: «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تأمّل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به‌ دنبال‌ سایه ‌همای»، «ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم»، «سخن‌ها را بشنویم»، «ایران‌ و تنهائیش»، «ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟»، «مرزهای‌ ناپیدا»، «شور زندگی‌» (وان گوگ)، «روزها» (سرگذشت - در چهار جلد)، «باغ سبز عشق»، «ابر زمانه‌ و ابر زلف»، «افسانه افسون»، «دیدن‌ دگر آموز»، «شنیدن‌ دگر آموز»، «جام‌ جهان‌بین» و «آواها و ایماها».

انتهای پیام .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۸ ۱۵:۵۷

چطوری فرزند ایران بوده تو کانادا مرده

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۵:۱۶

عجب... چطوری حالیت نشده هنوز بجای این حرفها میگفتی خدا رحمتش کنه روحش شاد ...

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۶:۵۸

سزاوار نیست درمورد ابر مرد تاریخ معاصر در عرصه ادبیات وفرهنگ هنر اینچنین با بی مهری سخن برانیم ب

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۱:۰۶

چهارتا کتاب میخوندی میشناختیش، حداقل حرفی نزن بگن بیسوادی... تو دوران مدرسه اینهمه شعر میگفتن حفظ کن غایب بودی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۸ ۱۸:۴۷

زنده باد و زنده یاد فرزندان ایران

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۸ ۲۳:۱۷

روح بلند این استاد فرهیخته ی ادبیات فارسی و حقوق شاد و قرین رحمت واسعه ی الهی😔😪

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۸:۳۷

واقعا راست گفتی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۰۲:۰۹

سلام،،،خدا بیامرزدش،،،، لااقل یک عکس از استاد میذاشتید...

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۰۴:۱۲

خدارو خوش نمیاد بعد از گذشت یکسال از فوت ایشان پیکرش به وطن بیاد مسئولین خواب بودن یا سرشون گرم بوده طبق معمول که یکسال طول کشید،خدا بیامرزتشون واقعا جای تاسف داره

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۰۵:۳۰

خداوند روح استاد ندوشن را غریق رحمت فرماید اگر چه فقدانش ضایعه بزرگیست پروردگار را شکر که عمری طولانی به ایشان داد تا از رهگذر کتابهایش به ایران و ایرانی خدمت کند و این فرهنگ را بیش از پیش مستحکم‌تر نماید .

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۴:۵۷

آفرین به بینش شما

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۱:۲۳

استاد روحت شاد ای دوستدار وعاشق ایران

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۳۰ ۰۰:۲۲

آفرین و درود بیکران بر شما.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۰۸:۱۹

روحش شاد ویادش گرامی باد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۰:۴۱

خدا این عالم فرزانه رو رحمت کنه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۱:۵۵

روحش قرین رحمت و شادی باد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۲:۳۷

متاسفانه بسیاری از مفاخر ایران خارج از ایران زندگی میکنن و وقتی از دنیا میرن به ایران برمیگردن😔

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۲:۴۳

روحت شاد فرزند ایران

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۳:۳۶

خوش امدید . در خاک وطن آرام و اسوده ست هر انکه قدر سرزمین مادریش دانست روحشان شاد قرین رحمت الهی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۳:۳۶

خوش امدید . در خاک وطن آرام و اسوده ست هر انکه قدر سرزمین مادریش دانست روحشان شاد قرین رحمت الهی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۳:۴۰

روحت شاداستادبزرگوار😭😢😭😢😭😢

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۳:۴۱

خدا رحمتش کنه. ...مگه نبش قبر اشکال نداره؟ یا این مورد ، فرق میکرد..🤔

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۴:۳۴

بعد مردن ب ایران برگشته ک چی بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۵:۳۲

باید در زادگاهش دفن شود تا روحش به به ارامش برسد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۵:۵۳

من که تا بحال اسم این مرحوم را نشنیدم وندیدم لا اقل یک عکس از ایشان بگذارید درغریبی فوت کردن خدا بیامرزش

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۶:۲۸

استاد بزرگ روحت شاد شاید کسانی که تورا نشناسند حرف دیگری بزنند اما من خوب میدانم که چقدر بافضیلت و بزرگوار بودید خواند تورارحمت کند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۸:۳۴

حیف از این ستارگان آسمان دانش که در دیار غربت و در گمنامی میمیرند و ما نمیتوانیم آنطور که باید وشاید به آنها ادای احترام بکنیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۱۸:۵۱

خدا بیامرزه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۰:۰۷

برای او و همه فرهیختگان ورفتگان این مرز ببوم مخصوصا شهدا صلوات

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۰:۲۸

خدا رحمتش کنه یادش بخیر استاد گرانقدر ایران زمین

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۰:۴۱

روحش شاد ل

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۱:۴۰

آثار فاخر ی و کتب ارزشمندی که استاد نوشتند جاودانه خواهد بود . راهش پر رهرو باد . فرزند ایران

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۱:۴۲

بعد از یکسال و نیم زیر خاک بودن از کالبدی که در زمان حیات هم نزدیک به یک قرن اصطکاک و استهلاک داشته چه مانده که حالا بدور ایران بگردد؟ روحش شاد مایهء افتخار ایران است نام و آثارش.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۲۱:۴۸

به زحمات ایشون احترام میزارم.. خدا رحمتش کند... ولی بهیچ وجه به کسانی که بخصوص کانادا زندگی میکنن احساس مثبتی ندارم.. صد البته که چرخدنده های کشورهای ظالم غربند کسایی که اونجا زندگی میکنن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۳۰ ۰۰:۱۸

خداوند جل جلاله بیامرز ه وجایگایش انشاالله جنت فردوس امین یارب العالمین پاینده ایران

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۳۰ ۰۰:۲۰

روحش شاد. استاد بی بدیل و خصوصا صاحب سبکی در انشا و نگارش که حقیقتا آدمی از خواندن متنهایش سیر نمیشه، هرچه بیشتر میخواندم حرص و ولع من برای بیشتر خواندن بیش و بیشتر میشد، شادی روحش فاتحه و صلوات.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۳۰ ۰۱:۱۴

روحشان شاد و یادشان گرامی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۳۰ ۰۶:۱۰

خدارحمتش کنه آخر چراهمان پارسال نیاوردنش بعداز یکسال بدنش توخاک !!!!!!