• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402082820124
  • خبرنگار : 50175

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی منجر به محدودیت گزینه‌های درمانی می‌شود

افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی منجر به محدودیت گزینه‌های درمانی می‌شود

ایسنا/لرستان عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی منجر به محدودیت گزینه‌های درمانی، دوره‌های درمانی طولانی‌تر، افزایش هزینه‌ها و شکست درمان می‌شود.

پگاه شکیب در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح تحقیقاتی فعالیت مهاری پمپ جریان و بیوفیلم نانوذرات در اسینتوباکتر بومانی: یک بررسی سیستماتیک، اظهار کرد: اسینتوباکتر بومانی یک پاتوژن فرصت‌طلب است که باعث عفونت‌های بیمارستانی مانند باکتریمی، ذات‌الریه، مننژیت، عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت زخم و سوختگی می‌شود.

وی تصریح کرد: درمان آنتی‌بیوتیکی این عفونت‌ها اغلب با بتالاکتام‌های طیف وسیع، آمینوگلیکوزیدها و فلوروکینولون‌ها است.

این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: امروزه شاهد گسترش فنوتیپ‌های مقاوم به چند دارو در میان سویه‌های بالینی اسینتوباکتر بومانی از نقاط مختلف جهان هستیم.

شکیب اضافه کرد: افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی منجر به محدودیت گزینه‌های درمانی، دوره‌های درمانی طولانی‌تر، افزایش هزینه‌ها و شکست درمان می‌شود و در نتیجه سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

وی بیان کرد: یکی از مؤثرترین عوامل در ایجاد مقاومت دارویی، تشکیل بیوفیلم است. با تشکیل بیوفیلم بر روی مخاط، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی می‌توانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی و مقاومت در برابر عوامل دیگر، از جمله مقاومت در برابر پاسخ ایمنی میزبان، عوامل فاگوسیتیک و استرس محیطی را افزایش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: بیوفیلم تجمع پیچیده‌ای از کلونی‌های میکروبی است که منجر به تشکیل یک ماتریکس بدون سلولی متشکل از یک لایه پلی ساکارید محافظ می‌شود.

شکیب اظهار کرد: یکی دیگر از مکانیسم‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی در اسینتوباکتر بومانی، بیان بیش از حد پمپ‌های خروجی است، بنابراین امروزه نقش پمپ‌های جریان در بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی توجه محققان را به خود جلب کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در ایزوله‌های بالینی اسینتوباکتر بومانی تولیدکننده بیوفیلم و پمپ‌های خروجی بیان، محققان به سمت استفاده از نانوذرات برای درمان این عفونت‌ها برای یافتن درمان‌های جدید گرایش یافته‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: این مطالعه مروری سیستماتیک با هدف ارائه استراتژی‌های جدید برای مهار پمپ‌های جریان و بیوفیلم دراسینتوباکتر بومانی با استفاده از نانوذرات انجام شد.

شکیب اضافه کرد: بنابراین در این تحقیق، جستجو از میان مقالات چاپ شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در پایگاه‌های داده انگلیسی، از جمله Science Direct، PubMed، Scopus، Ovid و Cochrane انجام شد.

وی بیان کرد: بررسی مطالعات نشان داد که نانوذرات فلزی بیشترین استفاده از نانوذرات را برای اهداف ضد بیوفیلم و پمپ جریان داشتند و در میان این نانوذرات، نانوذرات نقره بیشترین سهم را داشتند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: همچنین مطالعه حاضر نشان داد که نانوذرات دارای اثرات بالقوه و قابل‌توجهی در مهار بیوفیلم و پمپ‌های جریان در باکتری اسینتوباکتر بومانی هستند که با توجه به شیوع روزافزون مقاومت آنتی‌بیوتیکی، محققان می‌توانند آن‌ها را مدنظر داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha