• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402082820665
  • خبرنگار : 50657

استاندار قزوین:

مهمترین آورده تقویت «عرضه» می‌تواند «کنترل تورم» باشد

مهمترین آورده تقویت «عرضه» می‌تواند «کنترل تورم» باشد

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: تمام سیاستگذاری‌ها و قانونگذاری‌های ما باید در جهت تقویت عرضه باشد و مهمترین آورده تقویت عرضه برای ما می‌تواند کنترل تورم باشد که یک ابر چالش ۵٠ ساله در کشور ما است در حالی که اقتصادهای قدرتمند دنیا بیش از ۶۰ سال است که از اقتصاد تورمی عبور کرده‌اند.

محمدمهدی اعلایی در آیین تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان قزوین که ظهر یکشنبه ۲۸ آبان در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌های اقتصادی کشور به رشد در ۲ سال گذشته اشاره دارند ولی موضوع رشد در کشور ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در قالب رفتارهای سینوسی در بازه‌های زمانی تکرار می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آمارها می‌گویند که رشد اقتصادی ما اندک و نبض اقتصاد در ۵٠ سال گذشته ضعیف بوده و نوسانات شدیدی در رشد کشور تجربه شده است و این آهنگ رشد بین منفی ۶.٨ تا مثبت ١۴ نوسان داشته که به معنای افت و خیز زیاد است حال آنکه ثبات در نبض اقتصاد خیلی مهم است.

این مسئول بیان کرد: انحراف از معیار در رشد اقتصادی کشور ۴.۶ بوده که در اقتصادهای رقیب ما متداول نیست و این موضوع برای ما حسن محسوب نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های اقتصاد در کشور ما وابستگی شدید رشد به جریان موجودی سرمایه است نه سایر عوامل رشد مثل بهره‌وری و عامل انسانی که در سایر اقتصادها متداول است و برای عبور از این تلاطم باید رشد را به سایر عوامل هم گره بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در رشد در درون کشور اثرگذار است بنگاه‌های بزرگ هستند که یا دولتی یا شبه دولتی هستند و اثر مدیریت دولتی در آن‌ها دیده می‌شود. مدیریت دولتی هم بسیاری از تولید کنندگان را درگیر می‌کند چرا مواد اولیه توسط آن‌ها تهیه می‌شود و یا محصولات نهایی توسط دولت خریداری می‌شود.

استاندار قزوین افزود: ممکن است اهداف بنگاه‌های خصوصی و دولتی با هم متفاوت باشد و این موضوع متغیرها را تحت تأثیر قرار دهد و بر همین اساس هم رهبر انقلاب به دانش‌بنیان و تولید تأکید دارند، ایشان ۲ بار به اشتباه مدیریتی اشاره کرده‌اند که یکی در زمینه کنترل جمعیت بوده و دیگری در موضوع بخش خصوصی و این‌ها باید توسط سیاستگذاران و مدیران اصلاح شود و امروز این اتفاقات افتاده چرا که می‌بینیم مجموعه مدیریتی کشور پای کار هستند.

وی تصریح کرد: تمام مناسبات علمی اقتصاد در اقتصادهای توسعه یافته معطوف به عرضه و تقاضا است و می‌گویند برای رشد باید تقاضا ایجاد کرد این دانش برای ما اشتباه است چراکه ما هنوز در طرف عرضه مشکل داریم، تمام سیاستگذاری‌ها و قانونگذاری‌های ما باید در جهت تقویت عرضه باشد.

استاندار قزوین ادامه داد: مهمترین آورده تقویت عرضه برای ما می‌تواند کنترل تورم باشد که یک ابر چالش ۵٠ ساله در کشور ما است در حالی که اقتصادهای قدرتمند دنیا بیش از ۶۰ سال است که از اقتصاد تورمی عبور کرده‌اند. ۲ کار جدی که ما باید انجام دهیم این است که اول باید در عرصه کار و تولید و تلاش قدم برداریم و دوم فکر و پیشنهاد برای حل مسائل تولید کنیم و بکوشیم استان قزوین در این زمینه پیشگام باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha