• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402082820769
  • خبرنگار : 50562

مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

بیش از ۲ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

بیش از ۲ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

ایسنا/خوزستان مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از آغاز دولت تاکنون تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های کشور به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار عضو تغییر کرده است.

حامد عبدوس در آیین نکوداشت روز کتاب که امروز، ۲۸ آبان ۱۴۰۲ در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: از آغاز دولت تاکنون تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های کشور از یک میلیون عضو به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار عضو تغییر کرده است. تولید کتاب بریل را در سطح کشور و در چند استان پیگیری خواهیم کرد تا در کتابخانه‌ها منابع بهتری برای بخش نابینایان وارد کنیم.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: همچنین بخش نابینایان را با منابعی که توسط کانون پروش فکری تهیه شده‌ بود مجددا تجهیز خواهیم کرد.

او با بیان این‌که کودکان و نوجوانان اعضای فعال و ثابت کتابخانه‌های کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: در مدت اخیر برای خریداری کتاب به بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها توجه شده است‌ و امیدواریم تا پایان سال جاری با تخصیص بودجه‌های جدید و با تجهیز کتابخانه‌ها اقدامات خوبی در این بخش صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: کتابخانه‌های جدیدی که به عنوان کتابخانه‌های مرکزی افتتاح می‌شوند شامل همه بخش‌ها از جمله بخش سالمندان، بخش نابینایان، بخش کودکان و نوجوانان و... خواهند بود.

او با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در نهاد و به ویژه اداره‌ تامین منابع کتابخانه‌های کشور در سال جاری، بیان کرد: برای اینکه کتابخانه‌های کشور محیط و پاتوق فرهنگی برای همه اقشار جامعه باشند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دسترسی آسان، همه‌گیر و برقراری عدالت در حوزه توزیع منابع را هدف خود قرار داده است.

عبدوس با اشاره به این‌که اداره کل تامین منابع کتابخانه‌های کشور وظیفه رصد کتاب‌های جدید در حوزه بازار نشر را دارد، گفت: اداره کل تامین منابع ضمن کارشناسی و تهیه کتاب‌ها آن‌ها را برای کتابخانه‌های کل کشور ارسال می‌کند و در خصوص کتاب‌های اهدایی نیز کارشناسی و اعلام نظر خواهد کرد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین اداره کل تامین منابع کتابخانه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد، اظهار داشت: با توجه به درجه کتابخانه‌ها نشریات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی، سبک زندگی و کودک و نوجوان را به کتابخانه‌های کل کشور ارسال کرده‌ایم.

مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به این‌که راه‌اندازی سامانه پیشنهاد کتاب به مطلع ‌شدن از نیاز و ذایقه مخاطبان کتاب کمک ویژه‌ای کرده است، گفت: براساس آمار این سامانه کتاب‌هایی که اکثریت افراد درخواست می‌کنند را در خریدهای متمرکز و همچنین خریدهایی که استان‌ها از منابع محلی خود انجام می‌دهند لحاظ خواهد شد.

او با بیان این‌که یکی از اتفاقات خوب در حوزه ترویج کتابخوانی جذب منابع مردمی است، تصریح کرد: متاسفانه ساز و کار منسجمی برای جذب منابع مردمی وجود ندارد. بنابراین علاوه بر اطلاع‌رسانی به سامانه‌ای نظام‌مند نیاز داریم که کار در این حوزه منسجم و درست صورت بگیرد.

عبدوس با اشاره به این‌که پویش نذر کتاب در برخی استان‌های کشور صورت گرفت، افزود: خوشبختانه استان خوزستان نیز به صورت سازماندهی شده کار را انجام داد و هم‌اکنون این استان فقط انرژی مضاعفی را از کتابداران می‌طلبد تا منابع پس از جذب وارد مخزن کتابخانه‌ها شوند.

وی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفته است، گفت: بر اساس سیاستی که در نهاد کتابخانه‌ها وجود داشت تعداد کتابخانه‌های سیار دوبرابر شد و طبیعتا تا پایان سال جاری نیز به تعداد کتابخانه‌های سیار همچنان اضافه خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: رونق بخشیدن به فضای کتابخانه‌ها، جذب اعضای جدید و استمرار فعالیت اعضا فعال در کتابخانه‌ها و تمام این اتفاقات در حقیقت در گرو فعالیت کتابداران است.

عبدوس ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری در تمام کتابخانه‌های کشور منابع بیشتری را جذب و سپس توزیع می شود و اعضا فعال کتابخانه‌ها ارتقای بهتری پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha