• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402082921062
  • خبرنگار : 71592

سیاستمدار عراقی: داشتن راکتورهای هسته‌ای صلح‌آمیز یک ضرورت است

سیاستمدار عراقی: داشتن راکتورهای هسته‌ای صلح‌آمیز یک ضرورت است

عضو منشور ملی عراق اعلام کرد، در اختیار داشتن راکتورهای هسته‌ای صلح آمیز برای عراق به یک الزام و ضرورت ملی تبدیل شده است و در حال حاضر امنیت ملی عراق به آن نیاز پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، «عبدالقادر النایل»، عضو منشور ملی عراق در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، عراق درباره داشتن انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز از کشورهای همسایه بسیار عقب مانده است. عراق نباید از این فناوری مدرن و مهم دور بماند بخصوص که برای اهداف صلح‌آمیز است.

وی افزود، عراق از تاخیر در سیستم برق، بهداشت و صنایع مهم متضرر شده است و راکتورهای هسته‌ای هم از طرفی در تمامی خدمات مورد نیاز شهروندان و نهادهای دولتی کاربرد دارند و از طرف دیگر عراق امکانات مالی، طبیعی و انسانی را برای ساخت راکتورهای هسته‌ای دارد.

عضو منشور ملی گفت: موانع داخلی بر سر راه این پروژه وجود دارد، اینکه احزاب سیاسی فعلی برای پیشبرد این پروژه عظیم جدیت ندارند. منظور احزاب سیاسی حاکم هستند که خواسته‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را اجرا می‌کنند و تمایلی ندارند عراق هم راکتورهای هسته‌ای داشته باشد حتی اگر صلح آمیز باشد تا این کشور دائما به طرف‌های همسایه نیاز داشته باشد و همین عامل تضعیف عراق می‌شود.

النایل گفت: فشارها و موانعی در این مسیر وجود دارد اما اگر مقامات ملی مصمم به استفاده از این فناوری باشند، این موانع دلیلی برای عقب‌ماندگی کشور در دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز نیست. وی افزود، کشورهای دیگر مثل روسیه، چین و پاکستان بدشان نمی‌آید که فضای مناسبی را برای عراق برای اختیار داشتن این راکتورها فراهم کنند.

اداره کنترل منابع رادیواکتیو عراق روز جمعه اعلام کرد، سه گام اساسی و مهم برای ساخت راکتورهای هسته‌ای صلح‌آمیز برداشته است و دولت هم نسبت به انجام این کار راغب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha