• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082921154
  • خبرنگار : 50093

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی استان:

صادرات چمدانی صنایع‌دستی خراسان رضوی در سال جاری از ۶ میلیون دلار عبور کرد

صادرات چمدانی صنایع‌دستی خراسان رضوی در سال جاری از ۶ میلیون دلار عبور کرد
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: صادرات چمدانی صنایع‌دستی خراسان رضوی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری از ۶ میلیون دلار عبور کرد.

رضا ابراهیم‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان صادرات چمدانی صنایع‌دستی خراسان رضوی در سال جاری اظهار کرد: بر اساس آمار گمرک، تمام محصولات صنایع‌دستی خراسان رضوی در ۵ ماه نخست سال جاری بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات چمدانی داشته‌اند.

وی ادامه داد: آبگینه، بافته‌های داری و غیرداری، مصنوعات چرمی و چوبی، زیورآلات، سفال و سرامیک، مصنوعات سنگی، سنگ‌های قیمتی، مصنوعات فلزی و کاغذی و منسوجات سنتی به ترتیب بیشترین صادرات چمدانی را داشته‌اند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌ کل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: محصولات صادرات چمدانی یک آمار غیرسمی است، چون این آمار توسط صادرکنندگان داده می‌شود و نمی‌توان به صورت دقیق به این آمار استناد کرد.

ابراهیم‌نیا یادآور شد: به عنوان مثال در زیورآلات صادرکنندگان نمی‌توانند بیش از ۳ کیلو نقره صادر کنند. همچنین قوانین دست و پا گیری از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت برای صادرکنندگان وجود دارد که هنرمندان برای صادرات باید حتما محصول خود را در بانک مرکزی ارزش‌گذاری کنند، اما از آنجا که هنرمندان صنایع‌دستی به این قوانین دست و پا گیر تن نمی‌دهند رو به صادرات چمدانی می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است ارزش صادرات محصولات صنایع‌دستی به خصوص در زیورآلات بیش از این‌ها باشد. قانون‌گذار صادرات محصولات صنایع‌دستی را برعهده بانک مرکزی واگذار کرده است. بیشترین میزان صادرات سنگ و گوهرسنگ کشور از خراسان رضوی صورت می‌گیرد. با این قانون، صادرکننده باید برای ارزش‌گذاری محصول خود به بانک مرکزی تهران برود و مدتی معطل ارزش‌گذاری محصول خود شود.

ابراهیم‌نیا گفت: وقتی مشهد قطب صادرات سنگ و گوهرسنگ‌ها است باید بانک مرکزی یک نمایندگی در مشهد ایجاد می‌کرد تا اقدامات ارزش‌گذاری محصولات صنایع‌دستی در مشهد انجام شود تا صادرکنندگان در تهران چند ماه معطل ارزش‌گذاری محصول خود نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha