• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402082921401
  • خبرنگار : 50455

گرامیداشت هفتمین سالگرد آیت‌الله موسوی اردبیلی در قم برگزار می‌شود

گرامیداشت هفتمین سالگرد آیت‌الله موسوی اردبیلی در قم برگزار می‌شود

ایسنا/قم مراسم گرامیداشت هفتمین سالگرد حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی (ره) پنج شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۲ - از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۵۰ با موضوع «آیت الله العظمی موسوی اردبیلی (ره) و تربیت دینی» در دانشگاه مفید برگزار خواهد شد.

دکتر سیدمسعود موسوی اردبیلی رئیس دانشگاه مفید قم در نشست خبری همایش گرامیداشت هفتمین سالگرد آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی با موضوع تربیت دینی که امروز ۲۹ آبان‌ماه در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی از چهره‌های نادر دینی قرن گذشته ما هستند؛ ایشان از جامعیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند و نزدیک به ۷۰ سال به عنوان کنشگر دینی، سیاسی و آموزشی در تمام این زمینه‌ها به شکل اثر گذار فعالیت کردند.

وی ادامه داد: آیت‌الله موسوی اردبیلی به عنوان عالم و محقق دینی در میان هم‌ترازان خود از جمله شخصیت‌های شاخص علمی بودند و به عنوان مبلغ دینی با تاسیس مدارس علمی متعدد جز کوشاترین و اثرگذارترین افراد هستند.

رئیس دانشگاه مفید قم یادآور شد: به عنوان کنشگر اجتماعی جزء نادر علمای دینی هستند که تاثیر گسترده‌ای در بین اقشار مختلف جامعه و همچنین در امور خیریه داشتند.

وی گفت: به عنوان یک آموزش‌گر مدارس مفید را تاسیس کردند که از سنوات گذشته تاثیر گسترده‌ای در جامعه داشته و این اثرگذاری ادامه خواهد داشت؛ تعداد زیادی از افراد تحصیلکرده در سطوح مختلف کشور از فارغ التحصیلان مدارس مفید هستند.

عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه مفید، ادامه داد: آیت‌الله موسوی اردبیلی به عنوان عالم دینی دارای ابعاد متعددی بودند و در تمام زمینه‌هایی که وارد شدند از موثرترین افراد آن زمینه هستند از این جهت می‌توان گفت شخصیت بی نظیری بودند.

وی اظهار کرد: جنبه‌ی شخصیتی ایشان به لحاظ اخلاق، کنش و مرام فکری، سنبل تعادل و میانه‌روی در کشور بودند در همه زمینه‌های فعالیت شان از جهت علمی، سیاسی و اجتماعی سنبل تعادل بودند.

رئیس دانشگاه مفید قم با بیان اینکه آیت‌الله موسوی اردبیلی منشاء و سرچشمه حرکت متعادل در حوزه فعالیت‌های خودشان بودند، اضافه کرد: امیدواریم به عنوان میراث‌داران حرکت فرهنگی ایشان در دانشگاه مفید و دیگر مدارس علمی در همان مسیری حرکت کنیم که ایشان پیمودند.

عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه مفید، گفت: موسساتی که آیت‌الله موسوی اردبیلی تاسیس کردند موسسات متعددی است و این نشست با همکاری کلیه این موسسات در قم برگزار می‌شود.

وی افزود: در باب اندیشه‌های ایشان به همایش سالانه اکتفا نکردیم و ۴ مرکز مطالعاتی در دانشگاه مفید به تناسب زمینه فعالیت‌شان به آراء علمی ایشان توجه دارند.

هدف آیت‌الله موسوی اردبیلی، تقریب واقعی حوزه‌ علمیه و دانشگاه بود

در ادامه این نشست حجت الاسلام سعید رهایی دبیر علمی همایش، عنوان کرد: دانشگاه مفید، دانشگاهی است که سعی در تحقق بخشیدن به اهداف بلند آیت‌الله موسوی اردبیلی در تقریب واقعی حوزه‌ علمیه و دانشگاه دارد؛ یعنی تربیت حوزویان فاضلی که در عین حال دکترایی در علوم انسانی مرتبط با علوم اسلامی دارند تا بتواند پاسخگوی چالش‌های امروز و پلی بین دانشگاه و حوزه و حوزه‌های علمیه و جهان امروز باشند.

رهایی ادامه داد: جامعیت آیت‌الله موسوی اردبیلی از حیث حوزوی، علمی و قابل قبول بودن دیدگاه ایشان در حوزه سنتی چه در نجف و قم و دیدگاه‌های ایشان در مسائل اقتصادی، حقوقی، قضایی ویژگی‌هایی است که کمترین فردی داشته است.

وی افزود: به یقین می‌توان گفت در زمینه تربیت انسان‌ها با توجه به ایجاد نهادهای آموزشی از کودکستان تا مرکز آموزش عالی و سطوح مختلف حوزوی همانندی نداشتند.

رهایی یادآور شد: آیت‌الله موسوی اردبیلی فردی بود که هدف مهمی به ما نشان داد و آن هدف این بود که استاد دانشگاه و حوزویان فاضل چگونه می‌توانند در دنیای امروز موثر باشند.  

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه مفید بیان کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی از شرایط زمانه درک درستی داشتند و در عین حال که مورد پذیرش همه خطوط سیاسی بودند هیچگاه به عنوان کنشگر یک خط خاص شناخته نشدند و یقینا معلم اخلاق در اجتماع و میدان بودند.

وی ادامه داد: برای شناخت این عالم بزرگ دانشگاه غیر از ادامه مسیری که ایشان ترسیم کردند هر ساله مراسم گرامیداشت را با رویکردهای اقتصادی، حقوقی، فقهی و تربیت دینی با هدف شناخت بهتر آیت‌الله موسوی اردبیلی برگزار می‌کند.

رهایی با اشاره به اینکه آیت‌الله موسوی اردبیلی ۱۴ مدرسه را در مقاطع مختلف مستقیما تاسیس کردند، تاکید کرد: امسال در هفتمین سالگرد آیت‌الله موسوی اردبیلی سعی کردیم دیدگاه‌های ایشان در تربیت دینی در سطح حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش را گزارش دهیم.  

وی ادامه داد: ۲۶ عنوان کتاب و بیش از ۱۰ مقاله در حوزه‌های مختلف از جمله آثار مکتوب آیت‌الله بوده است که در این همایش گزارشاتی بر مبنای همین آثار مکتوب در حوزه تربیت دینی ارائه می‌شود.

رهایی اظهار کرد: محور اصلی مقالات در این همایش آثار آیت‌الله موسوی اردبیل است که دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی خودشان دستاوردهای آیت الله موسوی اردبیلی را در این کتاب‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند و نوآوری این کتاب‌ها را ارائه خواهند داد؛ تا امروز شش مقاله مورد تائید قرار گرفته است که خلاصه آن‌ها در این همایش ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha