• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402082921505
  • خبرنگار : 30165

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم:

آیین‌نامه ارتقاء اساتید را به کارمند تبدیل کرده است/ از ارتباط علمی با دنیا نترسیم

آیین‌نامه ارتقاء اساتید را به کارمند تبدیل کرده است/ از ارتباط علمی با دنیا نترسیم

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم با تاکید بر لزوم تغییر آیین‌نامه ارتقاء گفت: آیین‌نامه فعلی مزیت‌هایی دارد؛ ولی در بخش‌هایی، اعضای هیات‌علمی را به کارمند تبدیل کرده است. آیین‌نامه جدید باید زمینه را برای نظریه‌پردازی باز کند. 

به گزارش ایسنا، دکتر رضا غلامی در پنل مرجعیت علمی در حوزه‌های علوم بنیادی که در حاشیه نخستین همایش ملی مرجعیت علمی در کتابخانه ملی برگزار شد، به دلایل مختلف دستیابی به مرجعیت علمی پرداخت و گفت: ما باید مشخص کنیم که چرا می‌خواهیم مرجعیت علمی داشته باشیم. آیا پیام‌ها و دستاوردهای خاصی داریم که می‌خواهیم آن‌ها را جهانی کنیم؟ چون مرجعیت یک امر قدرت‌زا است و می‌خواهیم قدرتمند شویم؟ به دنبال احیای تمدن اسلامی هستیم؟ می‌خواهیم نقش موثرتری در پیشرفت علم و جوامع بشری داشته باشیم؟ بنابراین هدف ما باید مشخص شود. 

وی با بیان اینکه اقتضائات کسب مرجعیت در علوم انسانی متفاوت است، خاطر نشان کرد: نه فقط به خاطر جنس علوم انسانی، بلکه به خاطر چتر علوم انسانی متفاوتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، اقتضائات متفاوت است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم در مورد اقتضائات کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی، توضیح داد: جریان علوم انسانی جریان پر نشاطی باشد. ساختمان علوم انسانی باید از پایه‌های مستحکمی برخوردار باشد و گفتمان حاکم بر علوم انسانی ایرانی باید در دنیا از استحکام کافی بهره‌مند باشد.

وی ادامه داد: باید اشراف به نظریات برتر جهان و قدرت فهم و نقد آن وجود داشته باشد. علوم انسانی نباید منزوی باشد. دنیای علوم انسانی تغییر کرده، باید در جایگاه علوم انسانی جدید تدقیق کنیم. 

غلامی تاکید کرد: در علوم انسانی باید قدرت ارائه اندیشه‌های نو با بهره‌گیری از ادبیات و متدولوژی وجود داشته باشد. همچنین استعدادپروری در علوم انسانی به سکه رایج تبدیل شود. امکان تعامل با دنیا برقرار باشد. به علاوه قدرت اثربخشی علوم انسانی ما در موضوعات مبتلابه باید محسوس باشد. 

وی به پیشنهاداتی برای کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی در ایران پرداخت و گفت: ما باید به دنبال شناسایی و حمایت از نخبگان برتر علوم انسانی با شاخص‌های جدید باشیم. همچنین بر روی پژوهش‌های کلیدی و راهگشا با تکیه بر اساتید سرمایه‌گذاری گسترده و هدفمند داشته باشیم و به اساتید اعتماد کنیم. 

به گفته غلامی، برای کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی باید آزاداندیشی و سعه صدر علمی را گسترش دهیم. همچنین نقد علمی و روشمند در محیط‌های آکادمیک رونق پیدا کند. 

وی با بیان اینکه باید در وضعیت آموزش تجدید نظر کنیم، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است. باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی را کاهش دهیم. چرا که ممکن است این وضعیت در آینده فاجعه بار باشد. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم با تاکید بر لزوم تغییر آیین‌نامه ارتقاء گفت: آیین‌نامه فعلی مزیت‌هایی دارد؛ ولی در بخش‌هایی، اعضای هیات‌علمی را به کارمند تبدیل کرده است. آیین‌نامه جدید باید زمینه را برای نظریه پردازی باز کند. 

وی با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط با دنیای علمی، اظهار کرد: ما نباید از تبعات برقراری ارتباط علمی با دنیا بترسیم. ما دچار امنیت‌زدگی شدیم. باید وارد این عرصه شویم، چرا که مزایای آن بیشتر از معافیت آن است.

وی افزود: گفتگوی علمی مقدم بر تولید مقاله است. اول باید گفتگو و مفاهمه انجام شود، در نهایت زمینه مقاله نیز ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha