• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082921528
  • خبرنگار : 30147

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران مطرح کرد

رادکان؛ مرکز تاج‌گذاری شاهزادگان و پادشاهان

رادکان؛ مرکز تاج‌گذاری شاهزادگان و پادشاهان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت: بنا بر شواهد تاریخی شهر رادکان، روزگاری مرکز علم، صنعت و گردشگری و مرکز تاج‌گذاری شاهزادگان و پادشاهان بود.

محمد طاهریان مقدم در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه رادکان در دامنه‌های جنوبی سلسله جبال هزار مسجد و در حاشیه دشت کشف رود واقع شده است، افزود: شهر تاریخی رادکان به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی منحصر به فردی که دارد مقصد گردشگران زیادی در طول سال است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای اقامت گردشگران پنج اقامتگاه بوم گردی در این شهر افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: سالانه بیش از ۴ میلیون گردشگر از کل شهرستان بازدید دارند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران با اشاره به اینکه رادکان قدمتی به بلندای تاریخ دارد، گفت: تاکنون ۱۱ واحد اقامتی در قالب خانه مسافر، بوم گردی و اقامتگاه سنتی با ظرفیت ۳۵۰ نفر در شهرستان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه دو واحد اقامتی دیگر تا پایان امسال افتتاح می‌شود، بیان کرد: واحدهای اقامتی در شهر چناران، شهر رادکان، روستای گردشگری بقمچ، روستای آبگاهی و اخلمد هستند.

طاهریان مقدم از طبیعت پلکانی روستای بقمچ، گاش و گاه و اندیشش، روستای گردشگری اخلمد علیا و سفلی، روستای بهمن جان و روستای گروه و ... به عنوان مناطق دیدنی این شهرستان نام برد و گفت: فرت بافی، زیورآلات، تزئینات نمدی، چرم‌دوزی، معرق، گلیم‌بافی و پلاس بافی به عنوان مهمترین صنایع‌دستی شهرستان چناران هستند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران میزان اقامت مسافران در این شهرستان را دو روز اعلام کرد و گفت: منطقه رادکان تا سال ۱۳۴۴ به عنوان مرکز بخش در تقسیمات کشوری، جایگاهی رفیع داشت و دارای آثاری فاخری است که می‌توان به برج تاریخی رادکان، حمام تاریخی، مسجد و آرامگاه خواجه و همچنین برج باروهایی قدیمی شهر اشاره کرد.

وی در ادامه از آغاز مرمت حمام تاریخی شهر رادکان شهرستان چناران خبر داد و گفت: عملیات مرمت و بازسازی و استحکام‌بخشی حمام تاریخی رادکان از اول آبان ماه امسال آغاز شده است.

طاهریان مقدم افزود: حمام رادکان مربوط به اوایل قاجاریه که در فهرست آثار ملی به شماره ثبتی ۲۲۲۹۹ مورخ بیست و هفتم اسفندماه سال ۱۳۸۶ ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این اثر ملی در شهرستان چناران، بخش رادکان قرار دارد، خاطرنشان کرد: آسیب‌دیدگی و فرسودگی مصالح پشت‌بام، رشد علف‌های هرز، عدم شیب بندی مناسب و خرابی ناودان‌ها باعث به وجود آمدن آسیب‌دیدگی سقف گنبدهای بنا شده بود.

مدیر میراث فرهنگی چناران گفت: عملیات مرمت و استحکام‌بخشی بنا شامل حذف اندود ایزوگام پشت‌بام، حذف دریچه‌ها و علف‌های هرز پشت‌بام، شیب بندی و آجرفرش بنا خواهد بود که با اعتباری بیش یک میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال در حال انجام است.

وی در پایان افزود: بنا بر شواهد تاریخی، شهر رادکان، یکی از چهار شهر خراسان قدیم به شمار می‌آمد و روزگاری مرکز تاج‌گذاری شاهزادگان، پادشاهان و مرکز علم، صنعت و گردشگری بود و نیز به عنوان رقیب شهرهایی چون توس مطرح می‌شد.

شهر رادکان در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان چناران و در فاصله ۷۵ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha