• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402082921687
  • خبرنگار : 50039

آغاز شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران زمین در گرگان

آغاز شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران زمین در گرگان

ایسنا/گلستان جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین با مشارکت سه کشور افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان و استان‌های سراسر کشور در شهرستان گرگان آغاز به‌کار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان شامگاه دوشنبه، ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصادی ایران زمین که در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: در این نمایشگاه ۲۷ گروه سیاه چادر از ۱۵ استان خراسان رضوی، گلستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، کرمانشاه، زنجان، خوزستان، آذربایجان غربی، اصفهان، اردبیل، لرستان و سیستان و بلوچستان حضور دارند.

محمدجواد ساوری با بیان اینکه ۲۵ گروه هنری از ۱۵ استان کشور در قالب موسیقی آیینی‌های سنتی در این جشنواره اجرای برنامه خواهند داشت، افزود: این گروه‌ها از استان‌های گلستان، مرکزی، مازندران، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، گیلان، لرستان، خوزستان، بوشهر، کردستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، سمنان و آذربایجان غربی هستند.

آغاز شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران زمین در گرگان

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره هشت مرزعه گردشگری برپا می‌شود و ۳۵۰ هنرمند مشارکت دارند، افزود: در نمایشگاه صنایع دستی، غرفه‌های کشورهای افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان دایر و هنرمندان ۳۱ استان کشور به ایفای برنامه می‌پردازند و از سفرای کشورهای همسایه نیز برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از مشارکت شرکت غرفه سازه‌های سنتی طرح نوین و نوآورانه دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و خاطرنشان کرد: در بخش روستایی هشت بخش مرکزی گرگان، بهاران، بندرگز، علی آباد، آق قلا، گالیکش، رامیان و بندرترکمن در مساحتی حدود سه هزار مترمربع شرکت کرده‌اند.

آغاز شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران زمین در گرگان

وی به اختصاص ۲۰ غرفه «سیاه چادر» برای بخش غذاهای سنتی جشنواره اشاره و توضیح داد: نمایشگاه سوغات استان‌ها شامل ۷۷ غرفه از سراسر کشور است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه پنج خواننده برتر ملی، هر کدام یک روز از جشنواره اجرا خواهند داشت، تصریح کرد: همزمان با جشنواره سه نشست پژوهشی با محوریت جزیره آشوراده، دیوار گرگان و بافت تاریخی در این جشنواره برگزار می‌شود.

آغاز شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران زمین در گرگان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha