• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402083021943
  • خبرنگار : 71650

تدوین اساسنامه جدید برای نهضت سواد آموزی/ تکلیف معلمان نهضتی که بالای ۱۰ سال سابقه دارند

تدوین اساسنامه جدید برای نهضت سواد آموزی/ تکلیف معلمان نهضتی که بالای ۱۰ سال سابقه دارند

بنا بر اعلام رئیس سازمان نهضت سوادآموزی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش مکلف به تدوین اساسنامه جدید برای نهضت سوادآموزی و ارتقای آموزش‌های این سازمان از آموزش‌های پایه و صفر به آموزش‌های همگانی، دائمی و مادام‌العمر شده است اما هنوز مشخص نیست در اساسنامه جدید این سازمان به ساماندهی نیروهای نهضتی توجه می‌شود یا خیر.

علیرضا عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبه اخیر مجلس در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر مکلف شدن وزارت آموزش و پرورش به بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: پیش‌تر در کمیسیون تلفیق بحث انحلال نهضت سوادآموزی مطرح شده بود اما در صحن مجلس به این امر اعتراض شد و نهایتا به کمیسیون تلفیق بازگشت و تغییر کرد.

وی درباره آنچه در حال حاضر در صحن مجلس به تصویب رسیده است، توضیح داد: آنچه الان مصوب شده است به ادامه کار نهضت سواد آموزی تا ریشه کنی کامل بیسوادی و در کنار آن توسعه و تعمیق سواد و توسعه سوادهای جدید و آموزش همگانی تاکید دارد. درواقع ساختار نهضت سوادآموزی به صورت مستقل باقی می‌ماند و استقلال نهضت سوادآموزی حفظ می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب سال ۶۳ است و نگاه این اساسنامه به نهضت نگاه سواد پایه است، تصریح کرد: ماموریت سازمان نهضت سوادآموزی طبق اساسنامه فعلی تا پایان دوره ابتدایی و برای بزرگسالان بالای ۱۰ سال دیده شده است اما با تصویب مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش مکلف به تدوین و نوشتن اساسنامه جدید شده است که این اساسنامه جدید از چند بعد به نهضت سوادآموزی نگاه می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نگاه چندبعدی که اساسنامه جدید به نهضت سوادآموزی خواهد داشت، عنوان کرد: اول آنکه طبق اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی باید در کنار توسعه سواد به معنای فراگیری آموزش‌های پایه و سواد پایه، به بحث تعمیق سواد نیز بپردازد. از سوی دیگر ماموریت‌های جدیدی مبنی بر آموزش‌های همگانی و دائمی با تعریف جدید سواد برای نهضت سوادآموزی در نظر گرفته شده است. خط و ربط این مسائل نیز حتما باید در اساسنامه جدید نهضت سواد آموزی مشخص و برای آن برنامه ریزی شود تا دقیقا تعیین شود که نهضت سوادآموزی باید به چه شکل و شیوه‌ای در این موارد کار خود را انجام دهد.

عبدی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش پس از لازم الاجراشدن قانون برنامه هفتم شش ماه فرصت دارد تا اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی را تدوین کند، افزود: علی القاعده نهضت سوادآموزی باید طبق این مصوبه مجلس، توسعه ماموریت داشته باشد و معنای سواد در نهضت سوادآموزی بازتعریف شود. به طوری که آموزش در نهضت سوادآموزی از آموزش پایه صفر به یک آموزش همگانی و دائمی و مادام العمر تبدیل شود.

طرح مجلس برای تعیین تکلیف معلمان نهضتی به کجا رسید؟

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر آخرین وضعیت طرح مجلس برای تعیین تکلیف معلمان نهضتی که با تصویب آن معلمان نهضتی به صورت کار معین با آموزش و پرورش قرارداد می‌بندند، توضیح داد: کمیسیون اجتماعی این طرح را خارج از برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌کند. این طرح در حال پیگیری است، باد مجددا بررسی شود تا مشکلاتی که مجمع تشخیص برای آن اعلام کرده است، رفع شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در عین حال خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه به صورت عمومی تعیین شده است که هر کسی که با آموزش و پرورش به صوت غیر استخدامی مثل معلمان نهضتی همکاری کرده است باید از طریق آزمون ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شود. درواقع جذب معلمان نهضتی نیز فقط از طریق آزمون و با شرایطی که استخدام آنها تسهیل شود، انجام میگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه معلمان نهضتی که بعضا بالغ بر ۱۰ سال با نهضت سوادآموزی همکاری کرده‌اند هم اکنون درخواست جذب و استخدام در آموزش و پرورش به ویژه در شرایط فعلی که وزارتخانه با کمبود معلم مواجه است را دارند، اظهار کرد: طبق قانون در حال حاضر این نیروها به صورت برون سپاری با ما کار می‌کنند. قانونی که سال ۹۱ در شورای عالی آموزش و پرورش برای این امر مصوب شده است این نیروها را «برون سپار» می‌داند. از سوی دیگر سال ۹۷ هم قانون دیگری در این مورد تصویب شد که طبق آن استخدام فقط باید از طریق آزمون باشد. بنابراین طبیعتا این نیروها چه بخواهند و چه نخواهند مجبور هستند برای استخدام در آموزش و پرورش در چرخه آزمون قرار گیرند و شرایط این آزمون نیز مشخص است.

عبدی همچنین بیان کرد: فقط ما تلاش داشتیم تا برگزاری آزمون برای استخدام معلمان نهضتی از جهت سن و به لحاظ مدتی که این افراد در نهضت کار کرده‌اند و ضریبی که به تعداد سال‌های کار آنها در نهضت به دست آورده‌اند؛ تسهیل شود. وزارت آموزش و پرورش این اقدامات را انجام داده است و باقی تحقق این مسیر به تصمیم سازمان امور اداری و استخدامی و مجلس بستگی دارد و تحقق این امر باید از این مسیرها اتفاق افتد.

وی درباره میزان حقوق و بیمه معلمان نهضتی ادامه داد: در حال حاضر ما با هیچ یک از این نیروها قطع همکاری نکرده‌ایم اما نمی‌توان گفت این افراد به عنوان حقوق عدد خیلی بالایی دریافت می‌کردند اما هم حق الزحمه و هم بیمه داشتند. نظر بنده این است که در مقابل زحمت‌هایی که کشیدند عدد مناسبی را به عنوان حقوق دریافت نمی‌کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا در تدوین اساسنامه جدید نهضت موارد مربوط به ساماندهی نیروی انسانی و معلمان نهضتی نیز لحاظ می‌شود؟، تصریح کرد: فعلا درباره نیروی انسانی نهضت تصمیمی گرفته نشده است. طبیعتا باید در مورد این امر با ارکان اصلی دولت  یعنی آقای رئیس جمهوری، آقای وزیر، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی هماهنگ و مشورت شود و سپس تصمیمی گرفته شود. با تدوین اساسنامه جدید، نهضت سوادآموزی به سمت  مردمی شدن و نهضتی شدن پیش خواهد رفت اما جزئیات دقیق تر را نمی‌توان فعلا بیان کرد و گفت که این مردمی شدن به چه شکلی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۰۸:۳۱

چند نفر از سالمندان فامیل ما در کلاسهای نهضت ثبت نام کردند اما بعد از چندماه دوباره همه چیز را فراموش کردند و الان باز هم بیسوادند!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۷:۵۰

این ها چون تو کلاس ثبت نام کردن ودارای مدرک هستن دیگه بی سواد حساب نمیشن همون طوری که ماخودمون بیشتر تعلیمات دوره مدرسمون یادمون رفته ولی دلیل نمیشه بگیم که بیسواد هستیم ،با اندک مطالعه و شرکت داوطلبانه تو کلاس وتمرین دوباره آموخته هاشون رو به یاد میارن

avatar

معاون وزیر و رئیس سازمان نهصت سواد آموزی از آموزش دهندگان مظلوم نهصت می‌خواهند با دستمزد رایگان بالاجبار ۱۰ نفر سواد آموزجذب کنند تا بتوانند کلاس گذاری کنند.در حالی که سواد آموزی نیست یا اصلا اشتیاقی به تحصیل ندارد .بخشنامه کلاس گذاری ناعادلانه و ظالمانه است .

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۱:۱۷

بله واقعا نا عادلانه هست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۱:۴۲

آره جان خودتون سنگر گرفتین برا نهضت سوادآموزی و ملت مظلوم کشور.بنظر بنده سواد افراد مسن و بیسواد از شماها بالاتره‌. با وجودیکه اصلا روحتون از آموزش ب بیسوادا خبر نداره ادعای استخدامی میکنید تا آموزش کشورو ب فنا بدین.فکر کنم خودتون بیایید جز کلاس سوادآموزی تا نیروهای استخدام شده آموزش و پرورش و معلمین خودتون را آموزش بدن بهتره تا بیسوادا را با بیسوادتر کنید. استخدام فردا فردای نهضت سوادآموزی در بدنه آموزش و پرورش خیانت ب جمهوری اسلامی هست بخدا قسم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۸:۲۰

کاملآ موافقم. وقتی که بیسواد وجود ندارد آموزش دهندگان از کجا پیدا کنند؟ در کل نهضت جواب نمی دهد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۹:۱۱

نماینده محترم از شما خواهشمندیم که نیروهای تک دوره قبل وبعداز ۹۲(نهضت سواد آموزی) رو که پالایش انجام داده اند و فعال می باشند رو به طرح استخدام معلمان غیر رسمی اضافه کنید با تشکر

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۸:۵۴

به جای آن بفرستید روستاهای که معلم ندارن درحال حاضر بیشتر روستاها معلم ندارن وبا کمبود معلم مواجه اند نسل جدید دارن بی سواد میشن از بی معلمی شما هنوز دنبال پیر مردها هستین که با سواد کنید

avatar

چه ربطی به ۱۰ سال،دارد کل نیروهای،نهضت سوادآموزی ک به طور،مستمردر حال فعالیت هستند باید تعیین تکلیف شوند چه ۱۰چه ۸سال چه ۷ چون زجری،ک اینا کشیدن فقط،خدا میدونه اگر ب ۱۰سال باشه پس چرا کسانی ک ۵ سال کمتر،فعالیت داشتن ولی،از،طريق ایثارگری جذب شدن چرا شرایط،سال نبود

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۴۴

استخدام نیروهای های زحمتکش نهضت سوادآموزی بعد سال ۹۲ حالا چه ۱۰ سال چه ۸ سال چ ۷سال مهم فعالیت مستمر و سختی،ک با جون و دل کشیدن چرا کسانی ک از،طریق ایثار گری،جذب شدن کمتر از،۵ سال فعالیت داشتن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۴۹

در آزمون استخدامی برای آموزشیاران نهضت شرط رشته تحصیلی لحاظ نشود. مثلا هر بار رشته هایی در آزمون مورد نیاز اعلام میشود که شامل برخی آموزشیاران نمیشود. افرادی بالیسانس محیط زیست یا کامپیوتر...بانهضت همکاری دارند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۱:۰۸

فامیلی داشتیم معلم رسمی بود. اسم دخترهاشو تولیست نهضتیها با پارتی و سهمیه ثبت نام کرده بود.به مدت ۳ ماه.مادره موقع اومدن بازرس یکی دو بار دخترهاش حضور داشتن که جای حرفی باقی نمونه.مادره یکی دوبار به جای دخترها درس داد الان اون خانم دخترها یک سال بدون ازمون بدون گزینش معلم شدن اونم همون اول رسمی مثلاالان دارن به بچه های اینده ما درسبدهند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۲:۳۵

بیمه شون به صورت ماهی ۳ روز هست ، اینکه بیمه محسوب نمی شه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۸:۰۲

خانم من با ۱۰۰ ماه سابقه نهضت و ۶۵۰ نمره در امتحان ماده ۲۸ قبول نکردید چه امتیازی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۶:۱۴

آموزش و پرورش درکل بی دروپیکر هست. یک سرباز معلم بی سواد رو میاره استخدام می کنه اما معلمان غیر انتفاعی که بسیار با تجربه هستند و نیاز به هیچ آموزش و صرف هزینه ندارند و بسیار آماده هستند را استخدام نمی کند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۴:۱۵

پس تکلیف مربیان پیش دبستانی که تحصیل کرده ی دانشگاهند بارشته ی مرتبط با آموزش وپرورش ودوره های ضمن خدمت را گذراندند وبیش از ۱۰سال است با یه حق بیمه کارمیکنند چه می‌شود خدارو خوش نمیاد عمروجوانیشان هدر بره.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۸:۱۵

آموزش دهندگان نهضت سواد حقشون هست استخدام شود این عزیزان زحمت های زیادی متحمل شده اند ان شاالله به همت این مجلس انقلابی ودولت انقلابی مشکلشون حل میشه.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۲۰:۵۱

سلام دوباره نهضت سوادآموزی روفعال کنیدتاکسانی ب هردلیلی نتونستن درآزمون جهادشرکت کنن دوباره واردنهضت بشن باتشکر🙏

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۱:۰۰

خدا شاهد ما بخاطر طرح پالایش رفتیم درب خونه های مردم کتک خوردیم کیه که اینها رو بفهمه من چه میگم به امید اینکه روزی ما جذب بشیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۱۴:۵۴

چه بیمه ای ؟؟؟!!! خیلی از مسئولین در جریان نیستند که ما آموزش دهندگان پول بیمه را از جیب پرداخت میکنیم بیمه ما که کامل نیست و در طول سال حداکثر ۱۵۰روز و حداقل ۱۰۰روز می باشد و هر ماه ۲۲۸۰۰۰۰ تومان می باشد که ما نه تنها حقوق خود را که در کل سال حدودا ۵میلیون می شود باید تقریبا ۶میلیون هم از جیب روش بگذاریم تا پول بیمه را بدهیم ....😔 هرچند امسال ۱۴۰۲بیمه ها شده ۲۶۰۰۰۰۰

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۱۹:۵۰

لطفا از جوانان دارای انگیزه و تحصیلات دانشگاهی برای معلمی استفاده نمایید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۲۳:۱۰

یه نیروی نهضتی از هزار تا معلم رسمی سطح سواد و همه چیزش بیشتره ولایق معلمی هست خدا از باعث وبانی اونی که طرح استخدامی که برای قبل ۹۲اجرا کردن وهمه رو استخدام کردن ولی برای بعد ۹۲ هزار تا سنگ اندازی کردن نگذره

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۹:۰۳

شمایی که قضاوت میکنید میگید معلمان نهضت بیسوادن از سختی هایی در راه نهضت کشیدن باخبر هستی ، اگه سواد ندارن نمیتونن آموزش بدن پس چرا ۱۰ ساله دارن افراد سن بالا درس میدن ، چرا سال اول اداره سواد آموزی آموزش دهنده بی سواد از بدنه نهضت جدا نکرد چرا گذاشت ۱۰ سال سختی بکشد به امید استخدام شدن با سختی زیاد ، حقوق ناچیز ، بیمه که با ۱۰ سال سابقه هنوز به یک ماه نرسیده همکاری داشته باشد ادانش آموز بی سواد و کند ذهن در همه مقاطع وجود دارد دلیل به کم کاری آموزش دهنده نیست ،

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۵ ۱۲:۰۸

فکرشو بکن چندین سال خدمت کنی با چندرغاز بعد نه تنها استخدامت نکنند بعد بگند خوش اومدی خوش گذشت که تنها نهضتی ها بلکه سرباز معلمان خرید خدمات پیش دبستانی ها و..هم همینطور رنج کشیدند ولی آخرش چی این شد قدر دانی شون از ما! به زرون ساده میگند خوش اومدین بعد تازه میگند چرا نمیاین تدریس کنین

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۵ ۱۸:۲۳

تبدیل وضعیت استخدامی معلمان ماده واحده- کلیه معلمان حق التدریس، معلمان مدارس زیر نُرم، نیروهای دارای شناسه نیروی انسانی (کدپرسنلی) و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، مربیان پیش دبستانی غیردولتی، نیروهای خرید خدمات (برون سپار در هنرستان ها)، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که از تاریخ ۱ /۱ /۱۳۹۱ تا ۱ /۷ /۱۳۹۹ به صورت مستقیم با آموزش و پرورش و یا شرکتهای عمومی و خصوصی (معرفی شده توسط آموزش و پرورش) و یا هیأت امنای مدرسه بصورت مستمر یا غیرمستمر قرارداد داشته و حقوق و مزایای خود را از آنان دریافت کرده اند، در هر گروه با اولویت میزان سابقه همکاری، پس از طی دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایان دوره حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۴ هجری شمسی استخدام رسمی می شوند. بار مالی ناشی از تصویب این قانون در حد سقف حق التدریس سالانه و از محل حق التدریس پرداختی به کارکنان بازنشسته که مجدد به کارگرفته شده اند و از محل بودجه طرح بسته حمایتی و خروج بازنشستگان و حذف طرح معلم تمام وقت و با پیش بینی ردیف های اعتباری لازم در قوانین بودجه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ کل کشور تأمین می شود. تبصره- آیین نامه اجرائی این قانون مشتمل بر زمان بندی استخدام، احتساب سوابق بیمه ای افراد مشمول، نحوه آموزش گروهها در دانشگاه فرهنگیان و پذیرش آنان حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی کشور با نظارت کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات و فناوری و اجتماعی مجلس شورای اسلامی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۵۳

آموزش دهنده‌هایی که جوانی خود را برای نهضت گذاشتن از سن ۳۲ سالگی آمدند حالا شدن ۴۴ هیجا د یگه راهشون نمیدن تکلیف اینها چیه؟