• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402083022034
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از سی‌اُمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از سی‌اُمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

سی‌اُمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

پس از آن به مدت یک هفته جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در  سی‌اُمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

 مصوبات

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در طول اجرای برنامه هفتم توسعه موافقت کردند که بر اساس آن حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز می‌رسد.

* با تصویب جزء ۱ بند الحاقی ۱ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ ساز و کاری تادیه بدهی دولت به تامین اجتماعی تعیین شد.

* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت را مکلف کردند تا در سال اول اجرای برنامه نسبت به افزایش ۳۰ درصدی سهم قوه قضاییه از محل درآمدهای عمومی کشور علاوه بر افزایش سنواتی اقدام کند.

* با تصویب بند ح ماده ۸۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به دولت اجازه دادند که در صورت تأمین اعتبار در قوانین بودجه سنواتی، پاداش بازنشستگی معلمان در رتبه‌های استادیار معلم و بالاتر را در سال سی‌ام خدمت بدون اعمال فرایند بازنشستگی پرداخت و با استمرار خدمت آنان تا پنج سال افزایش خدمت با رعایت سقف شصت و پنج سالگی موافقت کند.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داد تا نسبت به مشارکت با شرکت‌های معتبر بین المللی (داخلی و خارجی) برای تشکیل شرکتی جهت سرمایه گذاری و بهره برداری از بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی اقدام کند.

*‌ با تصویب بند ۳ ماده ۲۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ ساز و کار تعیین چارچوب پرداخت پاداش به مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت های دولتی را تعیین کردند.

* با تصویب بند ص ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان معافیت ۲۰ درصدی سهم  کارفرمایانی که درآمد سالیانه آنان از حد معینی بیشتر است را نیم درصد کاهش دادند.

* با تصویب جزء ۴ بند بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان در طول اجرای برنامه هفتم توسعه مزایا و امتیازات قوانین ایثارگری را به جانبازان و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای امنیت تسری دادند.

* با تصویب جز ۵ بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ معافیت مالیاتی ۸ درصدی به ازای هر ماه حضور داوطلبانه رزمندگان در جبهه لحاظ کردند.

* با تصویب جزء ۲ بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان با تسری شمولیت کلیه امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیص، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو، تجهیزات پزشکی و آمبولانس که مورد نیاز جانبازان پنجاه درصد و بالاتر مصرح در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌باشد در قوانین مرتبط به همسر و والدین شهدا موافقت کردند.

* با تصویب جزء ۳ بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ همسران شهدا از برخی امتیازات قانونی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردار می‌شوند.

* با تصویب جزء ۱ بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  حکم مربوط به سقف خالص پرداختی حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ها از هر محل و تحت هر عنوان شامل معافیت بیمه بازنشستگی و معافیت مالیاتی موضوع مواد ۳۷ و ۵۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شامل ایثارگران نمی شود.

* با تصویب جزء ۲۲ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به مهار آب‌های مشترک و مرزی، لایروبی اروند و انتقال آب شیرین از دریای عمان به مناطق شرقی و توسعه فناوری و عملیات حفاری و بهره‌برداری از آب‌های ژرف به ویژه در استان سیستان و بلوچستان شد.

ارجاعیات

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی، نمایندگان بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه را که در آن وزارت تعاون مکلف می‌شد تا نسبت به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام کند را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

حذفیات

مجلس پس از مخالفت با تصویب بند الف ماده ۳۱ این لایحه به حذف آن رای داد و نمایندگان با بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان  با حکم لایحه برنامه هفتم توسعه درباره بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی مخالفت و بند الف ماده ۳۱ این لایحه را حذف کردند.

در ادامه رئیس مجلس اجازه طرح بند الحاقی ۲ ماده ۴۱ لایحه برنامه هفتم  را نداد و توضیح داد: این بند قابل طرح نیست چون قانون تحریم‌ها اجازه این کار را به ما نمی‌دهد و هیچ هواپیمای خارجی در داخل کشور بیش از ۶۰ ساعت نمی‌تواند باقی بماند. بعد شما می‌خواهید آنها را در خطوط داخلی بیاورید که پرواز کنند؛ این اصلا غیرممکن است. هیچ شرکت خارجی به خاطر تحریم نمی آید.

تذکرات

در جریان بررسی بند مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بهبود معیشت و متناسب‌سازی پرداختی بازنشستگان و شاغلان اتفاق نظر بین دولت و مجلس شورای اسلامی است لذا دولت برهمین اساس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ضریب افزایش حقوق بازنشستگان را بالاتر از شاغلان تعیین کرده است.

درادامه رئیس مجلس هم اعلام کرد که اصل این موضوع که حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد بین مجلس شورای اسلامی و دولت قطعی شده است و اختلاف نظر درباره مدت اجرای این کار است.

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم به به منتقدان عملکرد مجلس یازدهم درباره بازنشستگان پاسخ داد و گفت: نمایندگان مجلس دهم و حامی دولت قبل که انتقاداتی را به مجلس یازدهم درباره بازنشستگان مطرح می‌کنند باید خود پاسخگو باشند که چرا در دوران مسئولیت‌شان کاری برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام ندادند؟

محسن زنگنه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم واقعیت‌های جامعه را نادیده بگیریم بلکه دولت باید همانطوری که مکلف به همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری شد همسان سازی حقوق را برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز بپذیرد.

حسین نوش آبادی هم در تذکر شفاهی خود تاکید کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان باید شامل بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی شود و برخورد تبعیض آمیز با بازنشستگان قابل قبول نیست.

موضوعات خارج از برنامه

با توجه به اینکه بررسی تقاضای استعفای الیاس نادران نماینده تهران در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت، نمایندگان صبح امروز در نشستی غیرعلنی به بررسی این موضوع پرداختند.

در این جلسه نادران به مدت ۳۰ دقیقه مطالب خود از جمله نقاط قوت و ضعف و اشکالات مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و سپس پنج نفر از نمایندگان مخالف صحبت کردند.

در نهایت رئیس مجلس اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای آقای نادران مخالفت کردند و ما در ادامه راه نیز در خدمت ایشان خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha