• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402083022122
  • خبرنگار : 50046

نوسنگی؛ زمان آغاز زندگی در خراسان شمالی

نوسنگی؛ زمان آغاز زندگی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: شروع زندگی در این استان به دوره نوسنگی برمی‌گردد.

دکتر علی‌اکبر وحدتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طبق کاوش‌های انجام‌شده در سایت‌های تاریخی، آثار کشف‌شده در این استان به دوره نوسنگی متعلق است. در مناطقی دیگر مانند سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، نقاطی از خراسان جنوبی، آثاری از دوره پارینه‌سنگی که قبل‌تر از دوره نوسنگی است، کشف شده است.

وی ادامه داد: دوره پارینه‌سنگی (عصر حجر) به حدود یک میلیون سال قبل از میلاد مسیح و دوره نوسنگی به ۱۰ تا ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

وحدتی تاکید کرد: قدیمی‌ترین مکان کشف‌شده در این استان تپه قلعه‌خان متعلق هزاره هشتم قبل از میلاد است و بعد از آن تپه پهلوان در جاجرم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است در آینده، آثاری از پارینه نوسنگی در این استان کشف شود بیان کرد: کشف آثاری از پارینه نوسنگی به تجهیزات تخصصی و دانش لازم نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در دوره پارینه‌سنگی، زندگی روستانشینی شروع شده بود و مردم در آن زمان یاد گرفته بودند که چگونه از گل و آتش، سفال یا پیکرهای کوچک درست کنند. این در حالی است که در دوره نوسنگی هنوز مردم به این دانش نرسیده بودند، به‌طوری که در برهه‌ای از زمان در این دوره، مردم حتی لاشه‌خواری می‌کردند. در اواخر این دوره بود که آن‌ها توانسته بودند آتش را کشف کنند.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به‌عنوان مثال در دوره پارینه‌سنگی مردم سنگی را به جایی می‌زدند تا قسمتی از آن شکسته و تیز شود، سپس به‌عنوان چاقو یا ساطور برای شکار از آن استفاده می‌کردند.

وی افزود: در خراسان شمالی هنوز چند سایت باستانی کاوش‌نشده وجود دارد. شاید در کاوش‌ها بتوان به آثاری از دوره پارینه‌سنگی در آنها دست یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha