• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۲۳:۰۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402083022626

آیت‌الله دژکام:

دین اسلام به دنبال الغای طب تجربی نیست

دین اسلام به دنبال الغای طب تجربی نیست

ایسنا/فارس نماینده ولی‌فقیه در فارس دین اسلام را هدایت‌گر دانست و گفت: اسلام به دنبال الغای طب تجربی نیست و تعبیر تاثیرگذاری اسلام در طب به عنوان یک علم برگرفته شده از تعالیم و سیره اسلامی با گردآوری احادیث مرتبط با طب را قبول نداریم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه ۳۰ آبان‌ماه طی پیام تصویری به آیین افتتاح ششمین همایش بین‌المللی «سیره نبوی(ص) در طب» که به میزبانی حرم مطهر احمدبن موسی(ع) شیراز برگزار شد، با اشاره به ارتباط سیره نبوی و طب گفت: سیره پیامبر(ص) و دین اسلام در طب تاثیرگذار است اما تعبیر از آن به عنوان یک علم برگرفته شده از تعالیم و سیره اسلامی با گردآوری احادیث مرتبط با طب را قبول نداریم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس افزود: دین اسلام هدایت‌گر بوده و به دنبال الغای طب تجربی نیست، بنابراین باید تاثیرگذاری باورها و جهان‌بینی دینی همراه با اخلاق و فقه در دانش طب مورد بحث قرار گیرد چرا که مباحث عمیق و ارزشمندی برای پیشرفت بشریت می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته دانشگاه‌های رسمی طب و پزشکی با کمال جدیت به مقوله اخلاق پزشکی پرداختند، اظهارکرد: تدریس اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان از نیازمندی دانش تجربی به راهنمایی اخلاق است و دوساحتی بودن انسان در باورهای دینی مسلمانان وجود دارد از این‌رو توجه به جسم و روح انسان در مقوله سلامت نقش بسزایی دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر توجه به سلامت روح در کنار سلامت جسم، بیان کرد: طی دهه‌های اخیر در عرصه بهداشت جهانی، سلامت روانی و سلامت معنوی مورد بحث قرار گرفته است. همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود که اگر باور به خداوند و به قیامت، امامت و نبوت محکم شد نتیجه روحی و روانی و احساس شادی و دلخوشی به همراه دارد اما اگر شک در دل کسی ایجاد شد نتیجه‌ای‌ جز احساس گرفتاری و غم نخواهد داشت.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: فعالان عرصه سلامت، مشکل انسان را گرفتاری به پریشانی و عدم آرامش عنوان می‌کنند از این‌رو آرامش و حیات باید در انسان برای زندگی متعالی به حد بالای خود برسد لذا سلامت و حیات عالی انسان از دین سرچشمه می‌گیرد. به واسطه وجود دین نباید از سلامت جسم غافل شد و توجه به سلامت جسم به موازات سلامت روح مهم است.

امام جمعه شیراز، روایات موجود در دین اسلام درباره بهداشت و سلامت را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند که علم زمینه‌ساز سلامت است و در زمینه بهداشت و سلامت روایت دینی بسیاری داریم و ارتباط سلامت با اخلاق و علم قابل توجه خواهد بود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستورات دین برای حفظ حیا در راستای تامین سلامت جامعه است، تاکید کرد: حیا زمینه‌ساز سلامت اجتماعی بوده و اگر بانوان و آقایان در جامعه مراعات حیا و عفت کنند، سلامت جامعه تأمین خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha