• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402090100257
  • خبرنگار : 71589

دریافت پیامی از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری زمین

دریافت پیامی از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری زمین

فضاپیمای سایکی(Psyche) ناسا به منظور پیشبرد ارتباطات سریع، به تازگی لیزری را در فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری در اعماق فضا به سمت زمین شلیک کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک لیزر ناسا در یک آزمایش در اعماق فضا با موفقیت شلیک شد.

روز ۱۴ نوامبر، ناسا سیگنال لیزری را دریافت کرد که از ابزاری پرتاب شده بود که با فضاپیمای آن موسوم به «سایکی» پرتاب شده بود. فضاپیمایی که در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و به سمت یک سیارک فلزی مرموز رهسپار است.

این فاصله بدان معنی است که این فضاپیما هم اکنون بیش از ۴۰ برابر میانگین فاصله ماه و زمین از ما فاصله دارد و همچنان در حال ادامه سفر به دوردست‌هاست.

دریافت پیامی از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری زمین

لحظه‌ی دریافت این سیگنال، اولین آزمایش موفقیت‌آمیز سیستم ارتباطات نوری فضای عمیق ناسا(DSOC) را رقم زد که شامل یک پیوند ارتباطی نسل جدید است که اطلاعات را نه از طریق امواج رادیویی، بلکه با نور لیزر ارسال می‌کند. این بخشی از مجموعه آزمایش‌هایی است که ناسا برای سرعت بخشیدن به ارتباطات در اعماق فضا در مأموریت‌های مختلف انجام می‌دهد.

ابی بیسواس، کارشناس پروژه این سیستم در آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) در کالیفرنیای جنوبی در بیانیه‌ای گفت: دستیابی به این اولین نور، یک دستاورد فوق‌العاده است. سیستم‌های زمینی با موفقیت فوتون‌های لیزری اعماق فضای DSOC را شناسایی کردند.

وی افزود: همچنین توانستیم برخی از داده‌ها را ارسال کنیم، به این معنی که توانستیم بخش‌هایی از نور را از فضای عمیق دریافت و به آن ارسال کنیم.

فضاپیمای سایکی(Psyche) ناسا روز ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ از سکوی پرتاب۳۹A در مرکز فضایی کندی(KSC) پرتاب شد. سایکی سوار بر یک موشک فالکون هوی(Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس» پرتاب شد.

ماموریت‌های دیگر، ارتباطات لیزری را در مدار زمین یا در مسیر ماه و بازگشت امتحان کرده‌اند، اما آزمایش DSOC پیچیده‌ترین و دورترین آزمایش تاکنون است که برای ارتباطات لیزری انجام شده است.

اگر این آزمایش به طور کامل موفقیت آمیز باشد، مقامات ناسا انتظار دارند که فضانوردان در دهه‌های آینده که به ماه یا مریخ می‌روند، از نور لیزر به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با زمین استفاده کنند.

دریافت پیامی از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری زمین

این آزمایش DSOC در کالیفرنیا، در تاسیسات کوهستانی Table JPL آغاز شد. در آنجا در تپه‌های خارج از لس‌آنجلس، مهندسان یک چراغ مخصوص ارتباط با ماهواره‌ها را روشن کردند و یک لیزر نزدیک به فروسرخ را به سمت «سایکی» نشانه رفتند. حدود ۵۰ ثانیه بعد، یک فرستنده/گیرنده روی سایکی این لیزر را دریافت کرد و سیگنال لیزری خود را به رصدخانه پالومار در حوالی سن‌دیه‌گو بازگرداند.

این کار به دقت نجومی بالایی نیاز دارد و سیستم‌های هدایت خودکار به هدف‌گیری لیزر «سایکی» کمک می‌کنند.

اکنون که این آزمایش جواب داده است، فواید زیادی را به همراه دارد. از آنجایی که نور لیزر طول موج‌های کوتاه‌تری نسبت به امواج رادیویی دارد، استفاده از آن به مأموریت‌های فضایی اجازه می‌دهد در هر واحد زمان ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می‌دهند، اطلاعات ارسال کنند.

آزمایش ۱۴ نوامبر «نور اول» را برای DSOC نشان داد و مهندسان همچنان به آزمایش این سیستم ادامه خواهند داد تا سایکی به سمت سیارک همنام خود که در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار دارد، برسد.

ماموریت سایکی باید در سال ۲۰۲۹ به آنجا برسد، سپس ۲۹ ماه را صرف بررسی این دنیای عجیب و غریب فلزی کند.

فضاپیمای سایکی اولین فضاپیمای بین سیاره‌ای ناسا به شمار می‌رود که به پیشرانه‌های اثر هال مجهز شده است که یک سیستم نیروی محرکه الکتریکی برای مهار کردن انرژی خورشیدی است که کاملا به توانایی آرایه‌های خورشیدی کاوشگر وابسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۵:۴۷

عالی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۶:۴۷

ما چند قرن دیگه به اکتشافات فضایی می رسیم؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۹:۰۵

اکتشافات فضایی ناسا چندین ملیتی هست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۰:۴۹

باسلام ما عبور کردیم !!!آنها تازه از ما یاد گرفتن !!!!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۰:۵۴

آره من رئیس ناسا آینده هستم و کشف میکنم آدم فضایی هارو حق قضاوت ندارید مسخره نکنید لطفاً

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۱:۲۳

با این وضعیت که ما داریم،هیچوقت.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۲۳

چه ربطی داره؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۴:۱۲

به یاری خدای بزرگ وامید به حجت خدا

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۷:۴۱

وفتی در کشف زمین خود نقشی نداشته باشیم هیچوقت به کشف فضا نخواهیم رفت نه علمش را داریم...نه توانش را داریم ...نه سرمایه را داریم و نه میگذارن که نزدیکش بشویم.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۱۲:۴۷

اگر مثل شما خودتحقیر باشیم هیچ وقت!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۷:۵۱

پیغمبر عظیم الشان ،بدون وسایل ارتباطی امروز شق القمر رو دیده بودند ،پس ما خیلی جلوتریم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۷:۱۷

درود بر مهندسان توانمند ایران وامریکا در ناسا که دنیای علم و فناوری رابه دنیا نشان میدهند دستمریزاد واقعا به این پیشرفت های پیچیده هوا و فضا باید تبریک گفت احسنت احسنت احسنت لذت بردم از این محتوا عالی عالی بسیار عالی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۹:۱۴

اونا خیلی وقته تو فضا اند ما به فکر دغدغه معیشت موندیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۲۱:۳۵

موشک و ماهواره درست می کنیم و می فرستیم به فضا، میگی : بچسبید به معیشت مون! اخبار فضایی می نویسیم، میگی : ما تو فکر معیشت مون موندیم! ایراد بنی اسرائیلی که میگن همینه.. تو هم خوب میشی😂

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۹:۲۷

سلام موجودات فضایی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۲:۳۲

دقیقا زدی به خال

avatar

طبق افسانه های تورکان سومری اجداد ما تورکان از سیاره ای دیگر به زمین آمدند و احتمالا این سیاره دارای انسان هایی می باشند که با اجداد تورکان سومری یکی می باشند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۹:۵۰

از دهه ۶۰ که اولین فضانورد رفت ماه تا حالا که لیزر فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری را ظرف ۵۰ ثانیه طی می کند چه پیشرفتهای زیادی رخ داده یعنی هر اتفاق در فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری تنها ظرف ۵۰ ثانیه مخابره میشه ...فک کنم تا ۱۰۰ سال اینده دیگه جابجایی ادما رو کره زمین مثل رفتن تا سر کوچه باشه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۰:۰۴

بلاخره پیامی که فرستادم رسید به دست ناسا🤣

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۱:۵۷

خیلی دلم میخواد راجع به اینجور چیزا بدونم ولی متاسفانه هیچی نمیفهمم فقط چند خط اول میفهمم بقیه اش یکم سخته ولی واقعا لذت‌بخشه تصور رفتن به فضایی بیرون از این کره زمین خیلی آرامبخشه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۲۱:۲۶

ایول منم خیلی دلم میخاد بدونم ولی چند خط اول حالیمه وگرنه عاشق این فضا و پیچیدهای طبیعتم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۰۰:۲۱

سلام....منظورش اینه که لیزرها انرژی بیشتری برای ارسال اطلاعات دارند پس میشه اطلاعات را باکیفیت بالاتر وحجم بیشتر جابجاکرد...مثل تصاویر ارسالی از فضاپیما به زمین.... ولی سرعت امواج لیزر با امواج رادیویی که فعلا استفاده میشه در مخابرات یکسان هست....درپناه یزدان پاک...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۰:۵۰

با بیشتر خوندن و اطلاعات کوچیک کم کم مسایل سختر رو هم متوجه میشی خیلی سخت نیست کلیتش توی جزییات اره فهمش ختتره

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۲:۱۶

موجوداتی دیگر در سیاره‌ای دیگر وجود دارد یا نه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۱۴:۰۳

قطعا در منظومه های دیگر سیاراتی احتمالا وجود دارند که قابلیت حیات دارند اما ممکن است موجوداتی باشمایل دیگر زندگی کنند و امکان ارتباط ما با آنها فعلا .وجود ندارند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۲:۳۰

عالی عالی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۱۸

ما ۱۴۰۳ دیگه به این تکنولوژی میرسیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۰:۰۶

یادمه ناسا به ماه هم رفت!!!!! اگر سفر به ماه راست بود تا الان میتونستن اونجا پایگاه موشکی بزنن و از اونجا برای رفتن به مریخ پرتاب داشته باشن. چون همه میدونیم که سه چهارم سوخت موشکهای فضایی در 100 کیلومتر اول مصرف میشه(بخاطر جاذبه شدید و مقاومت هوا و ...) در حالیکه در ماه چنین چیزایی نیست پس با یک راکت معمولی براحتی میشه تا فراتر از مریخ هم رفت. اما سفر به ماه سرتا پا دروغه.اگر نبود تا امروز این کارو میکردن و به مریخ هم رسیده بودن. حالا بیایم اینو باور کنیم؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۰:۵۰

خوب وقتی بدون هیچ تحقیقی هیچ چیزی را قبول نمیکنید حرفی باقی نمیمونه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۱:۰۶

وقتی از چیزی خبر نداری و علمی نداره حرف نزن ناسا به مریخ رفت اما هوای مریخ بشدت سرد بود الان رو ی پروژه کار میکنن که بتونن قابل سکونتش کنن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۱۰:۳۲

احسنت

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۲:۵۴

مگر میشه به این آدم ها ثابت کرد که ماه پلاسما هست،و ناسا هم یعنی دروغ

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۰:۱۹

اصلا چیزی نداریم که بتونه ثابت کنه که آدم فضایی داریم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۱:۱۲

سلام خیلی عالی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۴:۵۹

عالی 👌 کاش ما هم از نظر اقتصادی و علمی جزو برترین ها بشیم🤲 و تمرکزمون رو بذاریم روی این بخشها ، با کشورای قوی همکاری داشته باشیم و از تجربیاتشون استفاده کنیم😔

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۰۰:۴۶

کاش میشد

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۷:۵۵

من لذت میبرم از این خبرا

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۰۸:۱۹

عمرا براش مهم باشه یا اصلا وقتی این اخبار را میبینه ذره ای راجع به آن فکر کنه دست ها باید شسته باشند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۰:۴۴

سربازان آسمانها و زمین متعلق به خداست. این عین آیه قرآنی است. آمریکایی‌ها هر چقدر هم تلاش کنند اگر معاند خدا باشند با بروز قدرت الهی به ته جایگاه خود بازمی‌گردند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۵:۴۲

وقتی میگیم ۱۵۰ هزار سال نوری یعنی ۱۵۰ هزار سال طول میکشه تا این مسافت طی بشه تا به اولین سیاره زیستی جهان(که نور اون ۱۵۰ هزار سال پیش به زمین فرستاده شده) قدمت عمرا انسان خردمند ۱۵۰ هزار سال و قدمت بنی آدم حدود ۳۰ هزار سال است.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۲۲:۵۷

آقای علیرضا خان منظور از ۱۵۰ هزار سال نوری مسافت است نه اینکه ۱۵۰ هزارسال طول می‌کشد مدت زمان مسافرت بستگی به سرعت سفینه ای دارد که این مسافت را سفر می‌کند که اگر باسرعت نور هم حرکت کند خیلی بیشتر از ۱۵۰ هزارسال زمان می‌برد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۶:۰۴

اینها دنبال فضا نیستن جیگر! اینها همش به اسم فضا هست درواقع هدف چیز دیگست کنترل آسمان

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۶:۴۶

منم میبرین فضا؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۷:۲۹

ناسا دروغ و فریبی بزرگ

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۱۷:۲۶

خواندن خبرهای پیشرفت های فضایی وافعا لذت بخشه، فرق نمیکنه کدوم کشور باشه، مهم اینه که انسان‌هایی از کره زمین در حال پژوهش در فضا هستند، که قطعا در اون گروه کاوشگر نخبگانی از غالب کشورها مشارکت دارند ، مثل ناسا که از کشور خودمون هم دانشمندانی در آن حضور دارند. گذشته از همه ی اما و اگرها ، همینکه با این اخبار برای لحظاتی روح آدمها از این کره خاکی فاصله میگره، جالب هست.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۸:۰۸

میدانید جواب ناسا چه آمد از دور دستها پیام آمد در روی زمین آدم باشید از جنگ وخونریزی حاصل دست صهیونیسمها ونظام سرمایه داری غربی مثل آمریکائیها وانگلیسیها وفرانسویها وآلمانیها وکانادا ئیها میباشد جلوگیری کنید وبیشتر ازاین ملتها بدینوسیله سرگرم نکنید وانسانیت را زیر پا نگذارید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۹:۲۵

آمریکا 70 سال از دیگر کشورها جلو تر است

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۲ ۱۹:۲۶

آمریکا 70 سال از دیگر کشورها جلو تر است

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۰۰:۰۴

راستی جدیدا قیمت گوشت چنده شما میگید یخی وارد نمیکنن۵۵۳

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۰۷:۴۳

عالی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۱۲:۳۵

باسلام،چون کسی نمیتونه صحت سنجی کنه ناساهردروغی رابه جهان مخابره میکنه،مثل دروغ رفتن به کره ماه!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۲۰:۲۳

اینا دارن میرن فضا ما هنوز تو فکر 2500 سال پیش هخامنشیانیم ببینیم رو در دیوار تخت جمشید چی نقاشی کردن ساسانیان چندتا کشتی جنگی داشت

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۲:۳۵

همانطور که در قرآن کریم آمده. ماموجوداتی آفریدیم در زمین وسیارات دیگر

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۲:۵۱

حالا تو بیا ثابت کن که ماه پلاسما هستش،و تمام ناسا فقط برای سرگرمی ما انسانها داستان سرایی میکنند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۰۴:۱۲

علت نابودی کره زمین همین کارها هست اگه همه چی قرآن رو بگیم دروغه کجامیدونسته سیارهای وجود داشته کسی بوده که درگذشته رفته باشه براهمین میگم باعث نابودی زمین میشن چون خدا درقرآن گفته دخالت کردن در آسمانهای دیگر من باعث برخورد شهاب سنگ می‌شود ازوقتی رفتن دخالت کردن موجودات بیگانه زیاد شده..بنظرمن هر ستاره ای مکان یا خونه ای موجودات بیگانه است مثل ماها که خونه داریم اونا خونه هاشون این شکله وگرنه دلیل این همه ستاره چیه برا چکاریه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۱۰:۲۳

خوبست فعالیت فضائی اما هرچه تلاش کنند یک میلیاردم آنچه که هست نمی‌توانند دریابند خواهشمندم هزینه های هم برای راحتی بشر در کره زمین انجام دهید بجای حمایت از کشتار ر زنان و بچه های بیگناه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۵ ۱۲:۴۵

ایرانیان درگذشته که هنوز اصلا قاره آمریکا کشف نشده بود منجمان بزرگی بودن . کاشف کهشان آندرومدا یک ایرانی است . کم کم ابرانیا ازعلم عقب افتادن ‌ البته الانم مهندسین ایرانی در ناسا فعالیت میکنن . در ضمن این علم اانسان تا زمان قیام موعود ظهور موعود هرچه که به اوج برسه بازم فقط ذره ای بسیار ناچیز دربرابر علم خداونده که وعده داده علم واقعی با ظهور موعود شکوفا میشه در واقع علم یک نوع معجزه الهی برای موعوده اگر زنده باشیم میبینیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۲:۵۸

خیلی ممنونم ازنگاه نافذوعمیقی که به علم وموعودداری درسایه امام زمان موفق وپایدارباشی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۱:۴۱

هرکی شاکیه چرا ما نداریم پاشه از جاش خودش قدمی برای رسیدن ایران بهش برداره ما نیز به او افتخار می کنیم

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۱۲ ۰۱:۰۷

با سلام اگر اصلا دور از ذهن نیست چرا که خداوند خالقی است که نه تنها انسان بسیاری از موجودات را خلق کرده و البته بزودی مرگ همه خلایق فرا میرسد اگر در اخر زمان هستیم تمام خلایق در کهکشن های راه شیری از بین میروند و هیچ موجود زنده ای نمی ماند جز ذات ابدی پروردگار و دوباره زندگی از سر گرفته میشود در قیامت