• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1402090100298
  • خبرنگار : 71480

در حاشیه جلسه هیئت دولت

بذرپاش: رشد مسکن و صنعت به ۳ درصد رسیده است

بذرپاش: رشد مسکن و صنعت به ۳ درصد رسیده است

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه رشد مسکن و صنعت به ۳ درصد رسیده است، گفت: با وجود همه کمبود منابع در این بخش با رشد مثبت مواجه بودیم.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پیشرفت طرح مسکن ملی، اظهار کرد: هر روز به آمارها در حوزه تامین زمین، عملیات ساخت، مسکن های روستایی و بافت فرسوده افزوده می شود. نهضت ملی مسکن، عملیات ساخت را با جدیت دنبال می کند به گونه ای که اکنون حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در کشور داریم که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار قطعه زمین به مردم تحویل داده شد.

وی ادامه داد: برنامه ما برای تحویل زمین در منطقه شهری در سال جاری ۵۰۰ هزار قطعه است که تاکنون ۴۰۰ هزار قطعه محقق شده و شاید تا پایان امسال فراتر از این عدد باشد. همین عدد در حوزه روستایی هدفگذاری شده تا ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تحویل شود که این کار اکنون در حال انجام است. در سال آینده همین میزان در حوزه شهری و روستایی هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: آماری را رئیس سازمان برنامه به نقل از مرکز آمار ایران درباره رشد بخش صنعت و ساختمان در سه ماهه دوم امسال اعلام کرد که این رقم به حدود سه درصد رسیده است. در مجموع طی ۶ ماهه اول امسال رشد بخش صنعت و ساختمان قابل قبول بوده است این در حالی است که سال گذشته این رشد در برخی فواصل منفی بود. اما در بخش صنعت و ساختمان با همه مشکلاتی که وجود دارد با رشد مثبت مواجه هستیم. یکی از دلایل کمبود منابع در این بخش تامین منابع مالی از طریق شبکه بانکی است.
بذرپاش خاطرنشان کرد: تورم بخش مسکن در تهران در آبان ۴/۱- شد. باید سیاست کاهش تورم در بخش مسکن را دنبال کنیم ولی این نباید موجب رکود در ساخت مسکن شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان در چند روز گذشته در عشق آباد برگزار شد. ترکمنستان بعد از عراق بیشترین مرز خاکی با ایران را دارد و یک کشور مهم همسایه است. ترکمنستان در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد و ارتباط با این کشور از اولویت های اساسی ما در کلان پروژه ایران راه است. یکی از توافقات خوبی که انجام شد، پیگیری تحقق اتصال ترانزیتی مطلوب بین دو کشور بود که در ۳ ماه آینده نشست دیگری برگزار می کنیم تا توافق نهایی را انجام دهیم. بذرپاش اضافه کرد: همچنین پروژه دیگر ایجاد راه به طول ۲۴۲ کیلومتر در ترکمنستان بود که قرارداد آن توسط شرکت‌های ایرانی به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار بسته شد. بعد از ارمنستان، این قرارداد دومین پروژه بزرگ ما در خارج کشور بود. برای احداث خطوط برق به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار نیز توافق شد. صادرات خدمات فنی ر حوزه برق به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار توافق دیگری بود که به دست آمد. در حوزه گاز هم توافقات راهبردی حاصل و اختلافات طرف مقابل با شرکت گاز ایران مرتفع شد. اسناد مورد توافق با حضور رئیس جمهور در ترکمنستان امضاء می شود.

وی با بیان اینکه هفته آینده آغاز اجرای عملیات فاز دو فرودگاه امام خمینی با مشارکت طرف خارجی را آغاز می کنیم، افزود: این پروژه به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار تعریف شده است. با سفر معاون اول به چین، این قرارداد امضاء شد. هفته آینده جزئیات این قرارداد اعلام می شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه  در هفت ماه اول امسال رشد ۲۵ درصد رشد ترانزیت داشته ایم، گفت: همواره یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات با کشورهای آسیای میانه و قفقاز درباره کریدورهای شمال جنوب و  شرق و غرب است. اگر بتوانیم بخشی از مشکلات مرزی از جمله گمرک و پایانه را حل کنیم می توانیم به اعداد بیشتری برسیم. در حال تعریض محورهای مواصلاتی و  ایجاد پل های موازی در مرزها هستیم. در یک ماه  آینده با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان، پل مرزی دو کشور  در آستارا به بهره برداری می رسد.

وی افزود: پروژه‌های دیگر مرزی هم با جمهوری آذربایجان داریم. کریدور ارس به خوبی پیش می‌رود. کریدوری که در گذشته با نام زنگزور از آن یاد می شد دیگر از آن گفته نشده است و آذربایجان و سایر کشورها توافقی که با ایران شده است را کاملا قبول دارند.
بذرپاش خاطرنشان کرد: با ترکمنستان هم پروژه خوبی در باج‌گیران تعریف شد. قرار است پایانه مرزی مشترک و بازارچه‌های مرزی مشترک ایجاد شود. با  ترکیه هم درباره  پایانه‌های مرزی توافقات خوبی را بدست خواهیم آورد.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم همراهی بانک‌ها پرداخت وام ودیعه مسکن، گفت: مدیرت بانک ها بر عهده وزارت اقتصاد است و نظارت بر آنها بر عهده بانک مرکزی است. گله دائم ما از نظام بانکی همین است که شما می گویید. یکی از مشکلات اصلی ما برای تسریع ساخت و تکمیل مسکن همین نظام بانکی است. در حوزه تامین منابع مالی باید سرعت را آنقدر افزایش دهیم تا عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم. در حوزه پرداخت وام ودیعه مسکن ما پیگیری داریم ولی حدود ۴۰ هزار وام پرداخت شده است.
بذرپاش در پایان گفت: وام مسکن شهری افزایش یافته و به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است و نزخ سود هم به ۱۸ درصد کاهش یافته است. سایر وام‌های حوزه مسکن هم افزایش پیدا کرده است. وام روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. عملیات واگذاری گسترده زمین برای وام روستایی در حال انجام است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha