• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402090100430
  • خبرنگار : 50597

رشد ۲۴۵ درصدی اعضای فعال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

رشد ۲۴۵ درصدی اعضای فعال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

ایسنا/مرکزی مشاور معاونت توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار و افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها از دستاوردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

امیر یاری، اول آذرماه در آئین تکریم کتابداران استان مرکزی که به مناسبت سی و یکمین سالروز گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد، با یادd از شهدای غزه اظهار کرد: این روزها شاهد یکی از فجیع‌ترین جنایات تاریخ و نسل‌کشی انسان‌های پاک در فلسطین و غزه قهرمان هستیم. امیدواریم به زودی شاهد نصرت مسلمانان فلسطین و نابودی رژیم جعلی اسرائیل و امریکای جهانخوار باشیم.

وی مطالعه و دانش‌افزایی را از سفارشات دین اسلام دانست و ادامه داد: کتاب معجزه این دین بوده و کتاب و کتابخوانی در نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی افزود: کتاب و کتابخوانی همواره نقش مهم و اساسی در تاریخ پیشرفت مادی، معنوی و تمدنی بشر داشته است. هر کجا که پیشرفت تمدن‌ساز و سعادت دنیوی و اخروی برای انسان به ارمغان آمده است، ردپایی از کتاب در آن مشاهده می‌شود.

یاری با تبریک هفته کتاب گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی کاملا فرهنگی، سرزنده، با هویت اسلامی ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه بوده و وظیفه مهم آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز افزایش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تحقق عدالت عمومی برای دسترسی به کتاب است.

وی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از ۳۷۴۶ باب کتابخانه عمومی شامل ۲۷۵۶ باب کتابخانه نهادی، ۸۳۸ باب کتابخانه مشارکتی، ۳۲ باب کتابخانه مستقل، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی و پایه توسعه کار فرهنگ کتاب محور در سطح کشور است.

یاری ادامه داد: در رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومیT نگاه به کتابخانه عمومی تغییر پیدا کرده و کارکرد کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات ارزنده دیگری شامل بیش از ۶۰ خدمت خصوصا در راستای توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی با هدف ارائه خدمات به عموم مردم و اقشار خاص با هدف‌گذاری دقیق و درست، گام‌های موثری برداشته است.

وی افزود: امروز شاهد تغییر جایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حیث ملی، نگاه مردم و مسئولین بوده و از نظر بین‌المللی شاهد قرار گرفتن آن در جایگاه اول منطقه و ۲۰ کشور برتر جهان هستیم.

مشاور معاونت توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تقدیر از حمایت‌های دولت سیزدهم از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در راستای اجرای عدالت فرهنگی و دسترسی عموم افراد جامعه به کتاب و توسعه خدمات بر پایه نیاز جامعه، شاهد حمایت رئیس جمهور و وزیر ارشاد از حوزه فرهنگ در نهضت تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و توسعه شبکه کتابخانه‌های سیار که خدمت را به مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور کشانده است، هستیم.

وی ادامه داد: شاهد رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در دولت سیزدهم هستیم که می‌توان به افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار و افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها اشاره کرد.

 وی با تشکر از کتابداران فعال در کتابخانه‌های عمومی افزود: تلاش‌های حدود ۶۰۰۰ کتابدار به عنوان نیروی محرک و شبکه پویای کتابخانه‌ها که با وجود برخی مشکلات و کمبودها، صبورانه و بی‌حاشیه در مسیر گسترش خواندن و کتابخوانی مشغول به خدمت صادقانه در سطح کشور هستند، قابل تقدیر است.

علی گودرزی‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: دنیای امروز کتابخانه‌ها با پیش از این تفاوت پیدا کرده، بازتعریف نوینی ایجاد شده و کارکرد جدیدی پیدا کرده است. کتابدار تنها کتابدار صرف نبوده و به آنالیزور اجتماعی و کنشگر فعال در فضای اجتماعی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: کتابدار شخصیت تاثیرگذار در فضای اجتماعی شده و با توجه به رویدادهای امروز جامعه، فضا را رصد کرده، اتفاقات را بررسی کرده و استعدادها را شناسایی می‌کند تا آنها را به درستی راهبری کند. ورود امروز کتابخانه‌ها در معیشت مردم و در عرصه‌های کسب و کارها، الگوی جامعی از این تغییر کارکرد بوده و موجب خروج کتابدار از عرصه سنتی و ورود به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی می‌شود.

گودرزی‌زاده افزود: معیار اندازه‌گیری نهاد برای ارزیابی شاخصه‌ها تغییر کرده و صرفا آمار عضویت و امانت، معیار ارزیابی نخواهد بود. کتابخانه‌ها در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری وارد شده و تاثیرگذار هستند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم سعید صحتی رئیس پیشین اداره کتابخانه‌های عمومی اراک تودیع و امیر فردوسی‌پور به عنوان سرپرست این اداره معارفه شد.

همچنین در این مراسم از برگزیده‌های کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در حوزه‌های مختلف و کتابخوانان برتر تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha