• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090100551
  • خبرنگار : 50570

کارگردان تئاتر «مرغ سحر»:

معرفی مفاخر بزرگ ایرانی به نسل جوان در قالب تئاتر وظیفه یک هنرمند است

معرفی مفاخر بزرگ ایرانی به نسل جوان در قالب تئاتر وظیفه یک هنرمند است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان تئاتر «مرغ سحر» گفت: ما مدیون مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان هستیم و وظیفه یک هنرمند است که این چهره‌های مهم را به نسل‌های جوان معرفی کند.

رضا حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره بر موضوع و محتوای نمایش مرغ سحر اظهار کرد: نمایش مرغ سحر با نگاهی جدید و نو به قسمت‌هایی کمتر پرداخته شده از زندگی «ملک الشعرای بهار» اشاره می‌کند، ایشان به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و ممتاز در ادب و فرهنگ کشور به خصوص  خراسان و مشهد شناخته می‌شود.

وی افزود: نمایش مرغ سحر تمرینات خود را یک سال پیش با گروهی ۵۰ نفری ادامه داد. در نمایش مرغ سحر سعی داریم تا  جنبه‌های مهمی از زندگی ملک الشعرای بهار را که کمتر به آن پرداخته شده به تصویر بکشیم، به عنوان مثال به مشروطه خواهی، وطن‌پرستی و میهن‌دوستی در کنار جنبه‌های تاریخی زندگی بهار توجه شده است تا مخاطبان بتوانند با فرازهای مختلفی از زندگی این شاعر آشنا شوند.

کارگردان تئاتر مرغ سحر با اشاره به اینکه ویژگی‌های مهم ملک‌ الشعرای بهار باعث شد تا نمایش مرغ سحر را به روی صحنه ببرم، گفت: در تاریخ به نقل از دهخدا بعد از حافظ شاعری به بزرگی ملک الشعرای بهار نداشتیم و بهار به عنوان یکی از شاعران برجسته معاصر شناخته شده است که بیشتر اشعارش در مورد آزادی و آزادی خواهی است.

وی ادامه داد: همانطور که دکتر زرین کوب در تمجید ملک الشعرای بهار او را ستایشگر آزادی می‌نامد، بهار علاوه بر اینکه شاعر برجسته‌ای است یک روزنامه‌نگار، سیاستمدار و مشروطه‌خواه برتر است؛ وجود این ویژگی و شاخصه‌های مثبت باعث شد تا جنبه‌های مهمی از زندگی ملک‌الشعرای بهار را در قالب نمایش به روی صحنه ببریم.

حسینی با بیان اهمیت پرداخت به این گونه نمایش‌ها اظهار کرد: ما مدیون مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان هستیم و لازم است تا این چهره‌های مهم را به نسل‌های جوان معرفی کنم. با پرداختن به زندگی این افراد به گونه‌ای به تئاتر ملی و هویت خودمان می‌پردازیم و وظیفه یک هنرمند است تا زندگی این مفاخر بزرگ را به نسل جوان معرفی کند.

وی در خصوص اینکه مخاطب نمایش مرغ سحر می‌تواند از هر قشر و طبقه مختلف باشد، بیان کرد: مخاطبان و افرادی که برای تماشای نمایش به سالن می‌آیند هر کدام به نوعی یک جهان‌بینی و شناختی از چهره‌های شاخص و ادبی دارند، حتی مخاطبانی حضور دارند که هیچ شناختی نسبت به ملک‌الشعرای بهار ندارند و تنها ممکن است، تصنیف مشهور ایشان  به نام مرغ سحر را بشناسند و یا در مقابل مخاطبی که دانشجوی ادبیات و یا از اساتید دانشگاه است به تماشای نمایش بنشیند و از قبل با این چهره فاخر آشنایی داشته باشد.

کارگردان  نمایش مرغ سحر اضافه کرد: ما در تهیه نمایش مرغ سحر به‌ هر دو مخاطب توجه می‌کنیم و این نمایش برای هر نوع تماشاگری تدارک دیده شده است، خوشبختانه تا امروز مخاطبان راضی سالن نمایش را ترک کرده‌اند و سعی داریم تا مخاطب پس از نمایش ترغیب شود تا با زندگی ملک‌الشعرای بهار بیشتر آشنا شود و نسبت به این شخص به شناخت برسد.

وی خاطرنشان کرد: مرغ سحر یکی از تصنیف‌های مشهور ملک‌الشعرای بهار است که در حافظه تاریخی ما ثبت شده و نام نمایش برگرفته از این تصنیف مشهور است. نمایش مرغ سحر برای روزهای پایانی هفته آینده تمدید خواهد شد و بنا داریم تا نمایش را در جشنواره فجر نیز روی صحنه ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha