• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402090100766
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی یکم آذر؛ ضربه فنی رژیم صهیونیستی/تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اخبار سیاسی یکم آذر؛ ضربه فنی رژیم صهیونیستی/تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

«دیدار قهرمانان ورزشی با رهبری»،‌ «عملیات طوفان الاقصی»،و «متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان» از موضوعات مهم خبری یکم آذر ۱۴۰۲ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، صبح امروز قهرمانان ورزش کشور و مدال آوران مسابقات آسیایی و پارا آسیایی با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از بیاناتشان در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد به توصیه‌های خود در جلسات عمومی و یا خصوصی با مسئولان ورزش اشاره کردند و افزودند: آن مسائل و نکاتی که وزیر ورزش در این جلسه گفت باید یک به یک پیگیری جدی شوند.

ایشان با تشکر عمیق از ورزشکاران و مربیان افتخارآفرین کشور، رفتارهای احترام برانگیز آنان در میدان‌های ورزشی را تجلی دهنده چهره برجسته ملت ایران خواندند و با تاکید بر ضرورت رسیدگی مسئولان به زندگی قهرمانان ورزشی افزودند: رژیم صهیونیستی در حادثه طوفان‌الاقصی به دست حماس ضربه فنی شد و با همه جنایاتش نتوانسته این شکست سنگین را جبران کند و در آینده هم نخواهد توانست.

مقام معظم رهبری افزودند: تا امروز هم نتوانستند از زیر بار فشار و ننگی که این شکست بر آنها وارد کرده خودشان را خارج کنند. بله قدرت‌نمایی میکنند؛ اما کجا؟ در بیمارستان مریضهای غزه، در مدرسه‌ی غزه، روی سر مردم بی‌پناه مردم غزه این قدرت‌نمایی ارزشی ندارد. این مثل این است که؛ که یک ورزشکاری در میدان شکست بخورد، بعد برای تلافی آن شکست به طرفدارهای تیم مقابل حمله کند، به آنها فحاشی کند و آنها را کتک بزند یعنی فضاحت‌بارتر از کاری که رژیم صهیونیستی کرده انصافاً وجود ندارد.

در جلسه امروز شورای نگهبان هم آیت‌الله احمد جنتی با بیان اینکه «مقاومت شجاعانه مردم فلسطین بر مبنای اعتقاد به ماندگار نبودن ظلم است»، تاکید کرد: مقاومت فلسطینی‌ها به ظلم صهیونیست‌ها پایان خواهد داد.

****

بعد از گذشت حدود دو ماه، امروز بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید و مصوبات مجلس برای بررسی و اعلام نظر به شورای نگهبان ارجاع شد.

امروز نمایندگان درآخرین مصوبات مربوط به لایحه برنامه، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان و شاغلین اقدام کند که این متناسب سازی در سال اول به میزان ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

همچنین در زمینه مستمری بازنشستگان مقرر شد که بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی محاسبه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم درجمع خبرنگاران خبرداد که مصوبه مجلس درباره سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید.

مرتضوی توضیح داد که اصلی‌ترین علت‌های این تصمیم افزایش نرخ میانگین امید به زندگی و کاهش ضریب پشتیبانی و پایداری صندوق‌ها بوده است. پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه هفتم توسعه برای کارمندان دولت حدود سه ماه افزایش پیدا کند اما مجلس آن را اصلاح و اعلام کرد البته طبق مصوبه مجلس افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام، سابقه بیمه دارند مشمول مصوبه نمی‌شوند.

گزارش کامل ایسنا از سی اُمین روز بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی امروز (چهار شنبه) سی و یکمین آبان ماه ۱۴۰۲ را نیز می توانید اینجا بخوانید.

****

طبق روال چهارشنبه های هر هفته تعدادی از اعضای کابینه سیزدهم بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالاتشان پاسخ دادند.

از جمله وزیر کشور که در پاسخ به سوالی درباره تذکر حجاب در مترو تهران، اظهار کرد : ما مجوز خاصی برای این کار ندادیم و تحت امر معروف و نهی از منکر ظاهرا توسط گروه های مردمی انجام می شود. کارشان در چارچوب امر معروف و نهی از منکر است. همه مردم برای این کاروظیفه دارند ،ولی باید با ادبیات خوب و الفاظ خوب و صرفا تذکر لسانی انجام شود. در همین حد این گروه ها مجاز هستند.

احمد وحیدی همچنین  در خصوص تیراندازی روز گذشته در نزدیکی ساختمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کار شخصی بوده است. فردی برای کار شخصی خود با سلاح شکاری تیراندازی کرد که با او برخورد شد.

وزیر دفاع هم با اعلام اینکه امروز جت آموزشی یاسین اولین پروازش را آغاز می‌کند، گفت: این جت آموزشی نقش بسیار مهمی در چرخه آموزشی خلبانان ما دارد.

امیر محمدرضا آشتیانی همچنین افزود: توان دفاعی کشور ما در مرحله‌ای است که می‌توانیم با قاطعیت بگوییم تهدیداتی که شاید سال‌های گذشته از سوی دشمنان مطرح می‌شد، الان دیگر از دستور کارشان خارج شده است چون می‌دانند به هیچ وجه نمی‌توانند جمهوری اسلامی را تهدید کنند و این بازدارندگی ایجاد شده است. رژیم صهیونیستی، توان مقابله با هیچ کدام از موشک‌هایی که داریم و توانمندی های موشکی که در سطوح مختلف داریم را ندارد.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیئت وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha