• پنجشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402090201081
  • منبع : سازمان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داد

پرداخت ۴۱ هزار میلیارد تومان بابت حقوق آبان‌ماه بانشستگان تامین اجتماعی

پرداخت ۴۱ هزار میلیارد تومان بابت حقوق آبان‌ماه بانشستگان تامین اجتماعی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امسال هشتمین پرداخت حقوق ماهانه بازنشستگان هم با رقمی بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد تومان بدون استقراض حتی یک ریال از نظام بانکی انجام شد.

به گزارش ایسنا میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مراسم شصت‌وسومین سالگرد گرامی‌داشت سالگرد تأسیس بانک رفاه کارگران و تقدیر از یکصد مشتری برتر این بانک که در هتل هما برگزار شد، با تأکید بر تبدیل رویکرد آینده‌خواری و آینده‌سوزی در این سازمان در قالب دریافت بی‌رویه تسهیلات بانکی برای اجرای تعهدات جاری به رویکرد آینده‌سازی و ورود سازمان تأمین‌اجتماعی به ریل جدید فعالیت گفت: زمانی که دولت جدید و مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی را تحویل گرفت، ماهانه حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان حقوق توسط این سازمان پرداخت می‌شد و برخی در صدد القای این تصور و پیش‌بینی بودند که این دولت و این مدیریت بیشتر از یکی دو ماه نخواهد توانست حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

وی اضافه کرد: استقراض بی‌رویه‌ای از سال ۹۳ در این سازمان برای تامین منابع پرداخت حقوق آغاز شده بود که سرجمع آن به حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان طی سال‌های ۹۳ تا ۱۴۰۰ رسیده بود. در حقیقت به جای آن‌که از محل درآمدهای بیمه‌ای و اقتصادی به بازنشستگان حقوق بپردازند، ناترازی بسیار بزرگ سبب شده بود که تأمین منابع از محل استفاده بی‌رویه از منابع و تسهیلات بانکی انجام شود اما امسال هشتمین پرداخت حقوق ماهانه بازنشستگان هم با رقمی بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد تومان بدون استقراض حتی یک ریال از نظام بانکی انجام شد. به این ترتیب رویکرد آینده‌خواری و آینده‌سوزی در سازمان تأمین‌اجتماعی به رویکرد آینده‌سازی تبدیل شده و این سازمان با مدیریت بحران ناترازی منابع، در ریل جدید فعالیت افتاده است.

موسوی ادامه داد: در این دوره سازمان تأمین‌ اجتماعی حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع پایدار جدید از محل پوشش بیمه‌ای بیمه‌شدگان جدید رقم زده که بخشی از آن مربوط به اشتغال و پوشش بیمه اجباری جدید است. این پوشش بیمه‌ای جدید با آمارهای یک میلیون اشتغال که دولت گزارش کرده، همخوانی دارد. بخشی از افزایش تعداد بیمه‌شدگان هم در قالب طرح‌های بیمه‌ای جدید مثل بیمه زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویی و بیمه‌های توافقی اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در کنار مدیریت مصارف، اصلاحات سنجه‌ای در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی و در قالب برنامه هفتم توسعه در حال بررسی است که قطعاً پایداری صندوق را بیشتر می‌کند. وقتی ما ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی را تسویه و نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد منابع جدید ایجاد کردیم، قطعاً شاخص‌های بانکی هم رو به بهبودی رفته است و این موضوع در خدماتی که بانک باید در جهت شعار دولت و رشد تولید و مهار تورم و ایجاد ظرفیت برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند، تأثیرگذار است.

موسوی در ادامه گفت: منابع بانکی باید برای توسعه و ایجاد اشتغال و رشد و حرکت در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد. بانک‌ها این ظرفیت را باید بیش از پیش فراهم کنند. باید کمک کنیم تا جریان پولی و مالی که از مسیر اصلی خود خارج شده بود و الان به مسیر اصلی برگشته، در اختیار رشد کشور و تولید و توسعه و رفاه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که در تأکیدات وزیر رفاه هم به کرات مورد توجه قرار گرفته، توسعه خدمت برای ذی‌نفعان، شاغلان و کارگران و بازنشستگان به‌عنوان صاحبان اصلی بانک رفاه کارگران است که نامشان هم در عنوان بانک آمده است. این ظرفیت باید بیش از پیش توسعه پیدا کند. مثلاً یکی از مسائل مهم که هم در دولت و هم در وزارت کار مورد توجه و تاکید قرار گرفته، بحث مسکن کارگران است. دولت در این مسیر حرکت‌های خوبی آغاز کرده و بانک رفاه هم می‌تواند ظرفیت‌های نظام بانکی را برای شاغلان این عرصه فراهم کند تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها برای ایجاد مسکن استفاده کنیم.

موسوی افزود: باید از رویکردهای سلبی که بنگاه‌ها را به نوعی اذیت می‌کند فاصله بگیریم و رویکرد تشویقی را در جریان کسب‌وکار و نظام بیمه‌ای بیشتر مورد توجه قرار دهیم. مدیران بانک رفاه درصدد آماده کردن طرحی تشویقی هستند برای این‌که با بنگاه‌هایی که خوش‌حساب هستند و در تأمین منابع برای صندوق گام‌های بیشتری برمی‌دارند، تعاملی را رقم بزنیم که ضمن ترغیب بنگاه‌ها به پرداخت بموقع تعهدات بیمه‌ای، زمینه را برای اجرای تعهدات ما بیشتر و بهتر فراهم کند.

علیرضا عسگریان  - معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - نیز گفت: در بانک‌ها خدمات خرد و کلان بانکی در کنار هم قرار می‌گیرند و شاید منحصر به فردترین بانکی که می‌تواند خدمات خرد و کلان را در ساختاری منسجم و هدفمند ارائه کند، بانک رفاه باشد. این بانک در حوزه خدمات خرد، خانواده بزرگ و محترم حوزه کارگری و بازنشستگی را پوشش می‌دهد و بانکی اجتماعی است. وجه کلان عملکرد بانک هم از اعداد و ارقام عملکردی بانک عیان است. بانک رفاه توانسته سرمایه ثبت‌شده‌اش را به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال برساند که فاصله زیادی نسبت به بانک‌های دیگر دارد. این یعنی این بانک استحکام دارد تا در هر سطحی که اراده کند به مشتریان خرد و کلان خودش خدمات ارائه کند.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، عسگریان تصریح کرد: این نقطه‌ای که امروز بانک رفاه به آن رسیده است زمانی برای ما آرزو بود چون زمانی با موانع جدی حقوقی و مالی مواجه می‌شد و اکنون این موانع برداشته شده‌اند. بانک‌ها بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهایی که در طی سال‌ها برایشان ایجاد شده به سمت بنگاه‌داری گرایش پیدا کرده‌اند. اما با بررسی روند حرکتی بانک رفاه بسیار جای امیدواری است که آرام آرام از حوزه بنگاه‌داری خارج می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha