• شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402090401998
  • خبرنگار : 71612

وزیر خارجه فرانسه در چین برای احیای روابط

وزیر خارجه فرانسه در چین برای احیای روابط

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به پکن با همتای چینی خود وانگ یی دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، پس از این سفر، پکن اعلام کرد که به شهروندان فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، هلندی و اسپانیایی اجازه می‌دهد به مدت ۱۵ روز بدون ویزا وارد خاک چین شوند.

سفر وزیر خارجه فرانسه به پکن با هدف کاهش تنش‌ها بین دو کشور صورت گرفت که پس از اجرایی‌شدن پروتکل‌هایی برای محافظت از بازار اروپا توسط بروکسل در رقابت با چین، بین پکن و بروکسل به وجود آمده است.

توافق مشابه دیگری نیز برای لغو ویزا با مالزی مورد گفت‌وگو است. تصمیم برای لغو ویزا به برخی از اتباع اروپایی اجازه می‌دهد تا به مدت یک سال و نیم بدون ویزا وارد چین شوند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان دیدارش با وزیر خارجه فرانسه گفت که اروپا نباید از همکاری با چین به دلیل رقابت هراس داشته باشد و دو طرف باید با یکدیگر برای افزایش قابلیت اطمینان و ثبات روابط اقتصادی و تجاری همکاری کنند.

وانگ در یک نشست مطبوعاتی با همتای فرانسوی خود در پکن در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه چین درباره روابطش با اروپا گفت: "موضع چین روشن است. ما به حمایت خود از خودمختاری استراتژیک اروپا پایبند خواهیم بود."

وی هم‌چنین ادامه داد: اروپا نباید به دلیل رقابت، از همکاری با پکن بهراسد.

پکن که با مسائل تجاری با اتحادیه اروپا روبروست، به دلیل وجود قوانین «غیر شفاف» تجارت‌های خارجی در چین مورد انتقاد کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

وانگ یی گفت: ما به صحبت‌های تجار اروپایی با هدف حل مشکلات سرمایه گذاران خارجی در چین گوش می‌دهیم.

مقام‌های روپایی بارها وعده کاهش وابستگی اقتصادی به چین را در بخش‌های حساس مطرح کرده‌اند.

دیپلمات ارشد چینی همچنین گفت: در همکاری بین چین و کشورهای اروپایی یک رقابت وجود دارد اما ما نباید از همکاری به دلیل رقابت بهراسیم. بزرگترین خطری که ما باید از آن بپرهیزیم، عدم قطعیت ناشی از حمایت گسترده از تولیدات داخلی است.

وانگ یی همچنین خاطرنشان کرد: چین به روابط عادی دوستانه با تمامی کشورها شامل ایران و روسیه و همینطور فرانسه ادامه می‌دهد. بر این باوریم مادامی که چین و اروپا با هم هستند، تقابلی رخ نمی‌دهد، جهان دچار تفرقه نخواهد شد و هیچ جنگ سرد جدیدی رخ نخواهد داد.

وزیر خارجه چین ادامه داد، به تبادل دیرینه بین پکن و پاریس در زمینه هوافضا و نیروی هسته‌ای غیرنظامی و همچنین یافتن تداوم کارهایی چون تحقیقات علمی و آموزشی امیدوار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha