• شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402090402313
  • خبرنگار : 71660

اکونومیست: روسیه در جنگ الکترونیک بر اوکراین برتری دارد

اکونومیست: روسیه در جنگ الکترونیک بر اوکراین برتری دارد

بیشترین توجه و تمرکز به جنگ اوکراین بر روی سخت‌افزارهایی نظیر تانک‌ها، جنگنده‌ها، موشک‌ها، سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات بوده است اما ظاهرا ضعف اوکراین به دلیل «جنگ الکترونیکی» است؛ مسئله‌ای که حامیان غربی اوکراین تاکنون علاقه و اشتیاق کمتری نسبت به آن نشان داده‌اند.

به گزارش ایسنا، «ست جونز» تحلیلگری از مرکز استراتژیک و مطالعات بین‌الملل، اندیشکده‌ای در واشنگتن می‌گوید: روسیه سالهاست تمرکز بسیاری را بر استفاده از قابلیت‌های جنگ الکترونیکی گذاشته است. اما اوکراین به گفته فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور خود را در شروع این جنگ با سیستم‌های جنگ الکترونیکی دوران شوروی می‌بینید.

نشریه اکونومیست می‌گوید: اوکراین در ماه مارس متوجه شد گلوله‌های هدایت‌شونده Excalibur ناگهان از اهداف خارج می‌شوند و مورد مشابهی برای بمب‌های هدایت‌شونده JDAM-ER نیز پیش آمد که آمریکا به نیروی هوایی اوکراین داده بود. اما نگران‌کننده‌تر از این توانایی فزاینده روسیه در حوزه جنگ الکترونیکی برای مقابله با پهپادهایی است که اوکراین از آن‌ها استفاده می‌کند.

اوکراین ارتشی از ۱۰ هزار خلبان پهپاد را آموزش داده است؛ خلبانانی که اکنون درگیر بازی با اپراتورهای جنگ الکترونیکی روسیه شده‌اند. پهپادهای اوکراینی ارزان هستند و قیمت هر یک از آن‌ها به بیش از یک هزار دلار نمی‌رسد. این درحالیست که روسیه با سرمایه‌گذاری چند ساله خود، موفقیت روزافزونی را در جنگ پهپادها کسب کرده است و سیستم‌های جنگ الکترونیکی این کشور قادر خواهند بود تا پهپادهای اوکراینی بیشتری را منهدم کنند.

این نشریه در پایان می‌گوید: علاوه بر این، روسیه مزایای دیگری دارد. آسمان‌ها بر فراز میدان نبرد پر از پهپادهای روسی است. سربازان اوکراینی تخمین می‌زنند که در حوالی باخموت، روسیه دو برابر توانایی اوکراین قادر است پهپادهایی را مستقر کند.

«نیکو لانگ» کارشناس اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز معتقد است: توانایی‌های ائتلاف نظامی ناتو شاید به اندازه توانایی‌های روسیه خوب نباشد. در ضمن، هنگامی که صحبت از سیستم‌های مدل جدید می‌شود، فکر می‌کنم که روسیه عملکرد و اطلاعات بهتری نسبت به آمریکایی‌ها دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha