• شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402090402382
  • خبرنگار : 50181

رئیس شورای ملی نخود:

امیدواریم امسال رکورد صادرات "نخود" شکسته شود

امیدواریم امسال رکورد صادرات "نخود" شکسته شود

ایسنا/کرمانشاه رئیس شورای ملی نخود ابراز امیدواری کرد، امسال صادرات نخود از کشور با میزان حدود ۹۰ هزار تن به رکورد جدیدی برسد.

ناصر مرادی، امروز(چهارم آذر) در جلسه مجمع فوق‌العاده شورای ملی نخود در کرمانشاه، از وضعیت خوب تولید نخود در سال جاری یاد کرد و افزود: با توجه به تولید مناسبی که داشتیم در شش ماهه امسال صادرات بیش از ۴۶ هزار تن نخود در کشور به ثبت رسید.

وی ابراز امیدواری کرد، با تداوم این روند تا پایان امسال با صادرات ۹۰ هزار تن نخود به رکورد جدیدی در صادرات این محصول برسیم.

رئیس شورای ملی نخود از ورود نخود ایران به بازارهای صادراتی جدید نیز یاد کرد و گفت: خوشبختانه امروز نخود تولیدی ایران در بسیاری از بازارهای جهانی جای خود را باز کرده و به لحاظ کیفیت و دانه درشتی حرف برای گفتن دارد.

مرادی از بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت صادرات نخود در شهریور ماه امسال نیز یاد کرد که در صورت اجرا می‌توانست به شدت معیشت کشاورزان و همچنین بازارهای صادراتی را با مخاطره مواجه کند و از پیگیری جدی برای رفع این ممنوعیت خبر داد و گفت: خوشبختانه این بخشنامه منتفی شد، البته خبر آن تا حدودی روی قیمت نخود اثر گذاشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از اهمیت صادرات نخود یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه با مازاد تولید مواجهیم، بازار داخلی جوابگوی این میزان محصول نیست  و برای کمک به افزایش تولید و معیشت کشاورزان حتما باید صادرات این محصول برقرار باشد.

مرادی از اقداماتی که برای افزایش تولید و ارتقا کیفیت نخود با همراهی موسسه تحقیقات دیم صورت گرفته نیز یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که دنبال می‌کنیم افزایش عملکرد تولید نخود است، به گونه‌ای که میانگین تولید ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار کنونی این محصول به ۸۰۰ تا هزار کیلوگرم در هر هکتار افزایش یابد.

وی همچنین بر لزوم تولید نخود دانه درشت که بازارپسندی بیشتری دارد نیز تاکید کرد و افزود: تولید این نوع از نخود به افزایش صادرات نیز کمک خواهد کرد.

رئیس شورای ملی نخود همچنین با اشاره به اقداماتی که برای فرآوری نخود انجام شده اظهار کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی صنایع مدرن و فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی، در زمینه بسته بندی و سورتینگ این محصول اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

در پایان این مجمع، شهریار باوندپور با رای اعضاء به عنوان بازرس شورای ملی نخود انتخاب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha