• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402090502956
  • منبع : نمایندگی سمنان

سیل خسارت‌زاترین بلای طبیعی کشور / لزوم تطبیق با سیلاب‌های گاه‌گاهی

سیل خسارت‌زاترین بلای طبیعی کشور / لزوم تطبیق با سیلاب‌های گاه‌گاهی
عکس تزئینی ست

ایسنا/سمنان مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از سیلاب‌های گاه‌گاهی به‌عنوان خسارت‌زاترین بلای طبیعی در کشور نام برد و گفت: وقوع این سلاب‌ها و افزایش آنها نتیجه تغییر اقلیم است و باید خود را با این وضعیت تطبیق دهیم.

سیف‌الله آقابیگی امروز (یکشنبه، ۵ آذر ماه) در جلسه کمیته استانی راهبری و کنترل سیل که در شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: این جلسه‌ها در تمام استان‌ها برگزار می‌شود و امروز در استان سمنان اهداف کمیته استانی راهبری و کنترل سیل تشریح شد. 

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های استانی راهبری و کنترل سیل در سراسر کشور، گفت: برای جلوگیری از خسارت باید پیشگری در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه در یک کشور خشک و نیمه‌خشک قرار داریم و میزان بارش‌ها بسیار کم است، گفت: با وجود اینکه در یک کشور خشک هستیم، اما سیلاب بالاترین میزان خسارت را در کشور دارد و بیشترین خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها مربوط به سیلاب است. 

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ایران دچار تغییر اقلیم شده و سمنان هم درگیر این تغییر اقلیم است، گفت: باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس انجام شود. 

آقابیگی با اشاره به تدوین سند جامع مدیریت بحران، گفت: بعد از تصویب قانون در مجلس، این سند در قالب قانون مدیریت بحران ابلاغ شده است. در قانون جدید همه مخاطراتی که کشور با آن دست به گریبان است مانند سیلاب، زلزله، خشکسالی، سرمازدگی، مسائل مربوط به آفات و بیماری‌ها، زمین لغزش، رانش زمین و پیش‌روی آب دریا در قالب ۱۴ مخاطره اصلی کشور تبیین و تکالیف در قالب ۷۹۱ وظیفه برای دستگاه‌ها و و وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه عمل کردن درست و رعایت قانون فعلی بسیار اهمیت دارد، گفت: اگر دستگاه‌ها خود را ملزم کنند و اقدامات خود را در مقوله پیشگیری انجام دهند، قطعاً در زمان وقوع بحران شاهد خسارت نخواهیم بود یا اگر خسارتی اتفاق بیفتد به حداقل میزان می‌رسد.

آقابیگی با بیان اینکه سیلاب یکی از مخاطره‌هایی است که در ۱۴ مخاطره ذکرشده در سند جامع مدیریت بحران به آن اشاره شده است، تصریح کرد: در مقوله سیلاب ۱۶ دستگاه تکالیفی را برعهده دارند و مدیریت سیلاب باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف و مربوط انجام شود.

وی با بیان اینکه اقدامات باید در چارچوب فعالیت‌های پیشگیرانه باشد، گفت: اگر اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث و قبل از اعلام هشدار انجام شود، در زمان حوادث، یا خسارت نخواهیم داشت یا خسارت‌ها حداقل خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت شناسایی سازه‌های تقاطعی بدون آبگذری تأکید کرد و گفت: شناسایی و رفع انسداد از این سازه‌ها تقاطعی باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

شناسایی سازه‌های تقاطعی بدون آبگذری مناسب در استان

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل، گفت: سازه‌های تقاطعی بدون آبگذری مناسب در استان سمنان شناسایی شده است.

محسن عسکری با اشاره به برگزاری دومین کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل در این استان، اظهار کرد: این کمیته استانی ذیل کمیته ملی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل در راستای اجرای بند ۵ دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی (سیل) تشکیل شده است.

وی با اشاره به اهمیت این کمیته و ضرورت تشکیل آن، گفت: هدف از تشکل کمیته تعریف، تفکیک و ارائه نحوه انجام مسؤولیت‌ها و شفاف‌سازی میان متولیان و ذی‌مدخلان موضوع کنترل سیل در سطح استان سمنان است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به ضرورت مدیریت سیلاب در استان، به شناسایی سازه‌های تقاطعی بدون آبگذری مناسب در استان اشاره کرد و گفت: باید در اسرع وقت اقداماتی برای اصلاح آن‌ها از سوی دستگاه‌های مسؤول و مرتبط انجام شود تا بتوانیم در پاییز پیش رو شرایط را تحت کنترل داشته باشیم.

عسکری با بیان اینکه ریاست کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل برعهده شرکت آب منطقه‌ای سمنان است، گفت: دستگاه‌های مرتبط باید تکالیفی را که در این کمیته استانی مشخص شده است، پیگیری و اجرایی کنند.

وی بیان کرد: به تناسب موضوع، از دستگاه‌های اجرایی دیگر برای شرکت در جلسات دعوت می‌شود.

او بر ضرورت حضور اعضا در جلسات کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل تأکید کرد و گفت: در این جلسات موضوع‌ها برای دستگاه‌های اجرایی تشریح می‌شود و باید دستگاه‌ها عملکرد و اقدامات پیشگیرانه خود را قبل از سیلاب انجام دهند و شناسایی نقاط حادثه‌خیز را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha