• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402090503010
  • خبرنگار : 30057

تهیه نقشه‌های زمین‌لغزش و سیل در دستور کار کشورهای عضو اکو

تهیه نقشه‌های زمین‌لغزش و سیل در دستور کار کشورهای عضو اکو

همزمان با برگزاری چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو در تهران در خصوص تهیه نقشه سیل و طغیان در کشورهای عضو اکو و تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین لغزش بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایسنا، چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو (EGM) در مورد کاهش خطر بلایا(DRR) صبح امروز به میزبانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران (GSI) در محل دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی – اکو در تهران آغاز به کار کرد.

ارائه گزارش‌ها و بیانیه‌های کشورهای عضو، مؤسسات بین‌المللی و دبیرخانه اکو در خصوص وضعیت اجرای طرح عملیاتی منطقه‌ای اکو در زمینه کاهش خطر بلایا و آخرین پیشرفت‌ها در کشورهای عضو اکو پیرامون این موضوع به عنوان مهم‌ترین دستور این نشست بین‌المللی است.

همچنین حاضران درباره پروژه‌های در حال اجرا و ارائه برنامه‌های جدید در زمینه تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین لغزش (LHZ) کشورهای عضو اکو (پروژه در حال اجرا)، ارزیابی علم تغییرات آب و هوایی کواترنری پسین در منطقه کشورهای عضو اکو، تهیه نقشه سیل و طغیان در کشورهای عضو اکو، نقشه ارزیابی خطر زمین-زیست محیطی نواحی معدنی در منطقه کشورهای عضو اکو (ECO-GERAM) به عنوان برنامه‌های جدید توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران بحث و گفت‌وگو کردند.

در این نشست سید محسن اسپری، معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در هشتمین جلسه وزرای کاهش آسیب‌ها، توانستیم به برنامه مدونی در خصوص کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی برسیم، تاکید کرد: برای مواجهه با مخاطرات طبیعی لازم است رویکرد خود را به‌روز رسانی کنیم تا بتوانیم پاسخ مناسبی به مخاطرات متنوع طبیعی داشته باشیم و با ارتقای مدیریت بلایا، به جامعه‌ای با توانمندی بالاتر در زمینه تاب‌آوری برسیم.

وی یادآور شد: در مارس ۲۰۲۱ به منظور مقابله با بلایای طبیعی بیانیه آنکارا در چارچوب سازمان منطقه‌ای اکو صادر شد، ضمن آنکه نقشه راهی برای مقابله با آن ارائه شده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان و همکاری‌های صورت گرفته برای سازگاری با کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی، اظهار کرد: در چارچوب کاهش خطرات سوانح طبیعی، برنامه‌های آموزشی را با همکاری مؤسسه زمینلرزه سازمان ملل برگزار کردیم، ضمن آنکه اساسنامه مدیریت خطرات سوانح نیز در بیست‌و ششمین جلسه COM در تاشکند نهایی شد و در این راستا از همه کشورها درخواست می‌کنم که به پروتکل سی او ام بپیوندند.

اسپری از برگزاری اولین برنامه کارشناسان ارشد منطقه به منظور ایجاد آمادگی در برابر بلایای طبیعی در سال آینده خبر داد و یادآور شد: برای افزایش دیده شدن اکو و فعالیت‌های آن دبیرخانه اکو نیز در برنامه‌های بسیار زیادی در حوزه کاهش آسیب بلایای طبیعی شرکت کرده  که از آن جمله می‌توان به اولین رویداد مدیریت بحران در ایران، سیزدهمین جلسه حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری اشاره کرد.

معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، برگزاری کنفرانسی برای مبارزه با طوفان‌های شن، دیالوگ بین‌المللی در حوزه تاب‌آوری بلایای طبیعی و جلسه تدارکاتی برای آسیا و اقیانوسیه به منظور کاهش خطرات سوانح را از دیگر رویدادهایی دانست که دبیرخانه اکو در آن حضور یافته است و ادامه داد: علاوه بر این‌ها با بهره‌گیری از منابع مالی چند سازمان بین‌المللی انیمیشن آموزشی برای کودکان منطقه در خصوص مواجهه آنها با حوادث طبیعی ساخته شد.

اسپری با بیان اینکه ما در سطح همکاری‌های ملی و منطقه‌ای باید همکاری‌های منسجم‌تری را داشته باشیم، خاطر نشان کرد: هدف اصلی ما تهیه سندی در حوزه کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی برای نهمین جلسه وزرای کاهش خطرات بلایای که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دستاوردهای این جلسه کمک کند تا آمادگی بیشتری برای کاهش آسیب‌های مخاطرات طبیعی حاصل شود و گام مؤثری برای حرکت رو به جلو در حوزه مقابله با بلایا طبیعی باشد، گفت: اطمینان دارم که امروز در این جلسه با تبادل تجربیات و توانمندی‌هایی که صورت می‌گیرد، به این هدف می‌رسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha