• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402090503023
  • خبرنگار : 50592

احتمال استقرار دبیرخانه دائمی شهرهای خواهرخوانده در یزد/نیزوا و پونه در صف خواهرخواندگی با یزد

احتمال استقرار دبیرخانه دائمی شهرهای خواهرخوانده در یزد/نیزوا و پونه در صف خواهرخواندگی با یزد

ایسنا/یزد شهر میراث جهانی یزد در راستای تعامل دو سویه تجربیات، توانمندی‌ها و گسترش مناسبات اقتصادی خود با شهرهای داخلی و خارجی تاکنون با شهرهای متعددی عمدتاً در خارج از کشور خواهر خوانده شده است به طوری که به گفته‌ی مشاور کمیسیون گردشگری این شهر به زودی احتمالاً به عنوان دبیرخانه دائمی شهرهای خواهرخوانده کشورمان معرفی می‌شود.

«خواهرخواندگی» اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شد و برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد گردید.

هدف از عقد این نوع قرارداد، پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند. البته پیوند خواهرخواندگی در حوزه‌های علمی و دانشگاهی، تجاری و بازرگانی، فرهنگی و گردشگری دو شهر نیز تاثیرات مثبتی برجای می‌گذارد.

شهر میراث جهانی یزد هم‌اکنون ۹ خواهرخوانده در کشورهای مختلف دارد که یکی از مهمترین آنها شهر «یاسپرین» در کشور مجارستان است؛ شهری با جمعیتی قریب به ۳۰ هزار نفر و براساس شواهد و مدارک موجود با قدمتی از دوران امپراطوری روم، که از سال ۱۳۸۶ با یزد پیوند خواهرخواندگی بسته است.

شهر «پوتی» کشور گرجستان دیگر خواهرخوانده یزد از سال ۱۳۹۸ است که جمعیتی ۵۰ هزار نفری دارد و قدمت آن به تمدن یونان باز می‌گردد.

سال ۱۳۹۹ سالی پربار برای یزد به لحاظ عقد پیوند خواهرخواندگی با شهرهای جهان بود به طوری که در این سال شهر «خیوه» ازبکستان با جمعیت ۱۰ هزار نفر با قدمتی مربوط به دوران ساسانی، شهر «گیومری» ارمنستان با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت و قدمتی مربوط به دوره هخامنشی یونانی، شهر «لینز»(لینتس) از کشور اتریش که با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت باقیمانده از دوران امپراطوری روم است و شهر «پینگ‌یائو» چین که با نواحی پیرامونی ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و قدمت آن به سلسله مینگ باز می‌گردد، با یزد خواهرخوانده شدند.

البته در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز یزد با شهر تاریخی «براگا» کشور پرتغال با ۱۹۰ هزار جمعیت و شهر تاریخی «خجند» کشور تاجیکستان با جمعیت ۱۸۰ هزار نفر نیز پیوند خواهرخواندگی منعقد کرد و این جدا از خواهرخواندگی‌های یزد تقریباً ۶۰۰ هزار نفری با شهرهای کشورمان از جمله بندر انزلی که اخیراً منعقد شده است.

«سید رضا بهادری» از اساتید دانشگاه و مشاور کمیسیون گردشگری و روابط بین الملل شورای شهر یزد در گفت‌وگو با ایسنا، پیوندهای خواهرخواندگی را در راستای رفع بسیاری از کمبودها و مسائل شهرها به ویژه در شرایط تحریم‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت می‌داند.

وی اعلام می‌کند: از این جهت که تعداد خواهرخواندگی‌های شهر میراث جهانی یزد از شهرهای دیگر کشورمان به مراتب بیشتر است، احتمالاً به زودی «دبیرخانه دائمی شهرهای خواهرخوانده ایران» به یزد تعلق خواهد گرفت.

وی در رابطه با شهرهایی که در آینده با یزد پیوند خواهرخواندگی خواهند بست و علل تلاش برای انعقاد این پیوندها نیز می‌گوید: یکی از این شهرها، «نیزوا» در کشور عمان است؛ رابطه سیاسی خوب این کشور با ایران با توجه به نقش میانجیگری آن بین کشورمان با دیگر کشورها و البته واحد پول قدرتمند این کشور، از علل لزوم انعقاد این پیوند خواهرخواندگی است.

بهادری اضافه می‌کند: «شهر نیزوا» به علت بافت تاریخی خود که نزدیک به بافت تاریخی یزد است، برای این خواهرخواندگی انتخاب شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه گردشگری سلامت از جمله در حوزه درمان زوجهای نابارور، عنوان می‌کند: ارتقاء ظرفیت درمان نازایی در یزد می‌تواند به افزایش و جذب گردشگر سلامت از کشورهایی مانند عمان کمک کند.

وی خاطرنشان می‌کند: این موضوع علاوه بر خدمات زبانزد پزشکی و درمانی خوب یزد در دیگر حوزه‌هاست که می‌تواند در جهت توسعه گردشگری سلامت استان بکار گرفته شود.

مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر به وجود ۲۷ شهرک صنعتی پیرامون یزد که شهر را به قطبی تجاری در کشورمان تبدل کرده است، اشاره می‌کند و می‌گوید:شهرک‌های صنعتی اطراف یزد با تنوع محصولات تولیدی مختلف و متنوع می‌توانند فرصت خوبی برای برقراری روابط تجاری و بازرگانی با خواهرخوانده‌هایی مانند «نیزوا» باشد.

وی با اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در یزد جهانی، عنوان می‌کند: پیروان زیادی از دین زرتشت در استان و شهر یزد اقامت می‌کنند و همین وجه اشتراکی بین یزد و شهر «پونه یا پونا» در کشور هندوستان که پارسیان ساکن آن، ریشه و اصالت ایرانی و یزدی دارند، محسوب میشود لذا پیگیر انعقاد پیوند خواهرخواندگی بین این دو شهر هستیم.

وی معتقد است که پیوند خواهرخواندگی یزد با شهر پونا می‌تواند در حوزه‌های گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، تجارت و نیاشناسی نقش موثری ایفا کند.

بهادری در پایان به شهرت یزد به عنوان «حسینیه ایران» با توجه به آیین‌های خاص و منحصربفرد سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) اشاره و اضافه می‌کند: این ویژگی در کنار زندگی و سکونت تعدادی از اهالی کربلای عراق در محدوده محله امیرچقماق یزد باعث شده که این شهر نیز در زمره دیگر اهداف یزد برای انعقاد پیوند خواهرخواندگی قرار گیرد.

مشاور کمیسیون گردشگری این پیوند را در حوزه رونق گردشگری سلامت، تجارت و صادرات و توسعه بخش صنعت دو استان و دو کشور دوست موثر و بسیار یاریگر می‌داند.

البته «عزیزالله سیفی» رییس شورای اسلامی شهر یزد نیز اذعان می‌کند: تفاهم‌نامه‌هایی که این شهر به عنوان تنها شهر میراث جهانی کشور با دیگر مناطق ایران و جهان منعقد می‌کند برای تعامل دو سویه تجربیات و توانمندی‌ها و گسترش مناسبات اقتصادیست.

وی خواهرخواندگی اخیر یزد و بندرانزلی را نیز در همین راستا می‌خواند و اضافه می‌کند: این خواهر خواندگی همچنین برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد و فرصت‌های صادراتی منعقد شده است.

سیفی با بیان این که یزد، شهر میراث جهانی و توریستی و همچنین دارالعباده و از کم باران ترین شهرهای کشور و بندرانزلی به عنوان دارالمومنین و شهر توریستی و پرباران ترین شهر کشور است، این تفاهم‌نامه را تعامل بسیار خوبی برای همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر می‌داند.

وی می‌گوید: جهت استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل شهر میراث جهانی یزد، مثلث گردشگری بین شهرهای یزد، اصفهان و شیراز برقرار شده و تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین یزد و بندرانزلی نیز می‌تواند به عنوان تکمیل‌کننده این زنجیره دنبال شود.

سیفی از تلاش برای برقراری مسیر پروازی یزد - بندر انزلی در جهت تقویت مراودات و سهولت در رفت و آمد بین دو شهر خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: البته به منظور استفاده کامل از ظرفیت‌های دو طرف و همچنین اجرایی شدن بندهای این تفاهم‌نامه به صورت مرحله به مرحله و با توافقاتی که انجام می‌شود، در راستای اجرایی شدن آنها اقدام خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر یزد در پایان نیز از پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی بین شهرهای یزد با قم و مشهد در راستای تشکیل مثلث مذهبی سخن می‌گوید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha