• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090503189
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان:

اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و حفاظت ۱۴ بنای تاریخی خواف

اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و حفاظت ۱۴ بنای تاریخی خواف

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف از اختصاص ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات حقوق دولتی معادن برای مرمت و حفاظت ۱۴ بنای تاریخی این شهرستان خبر داد.

محمود باعقیده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مسجد ملک زوزن یکی از این بناهای تاریخی است، افزود: حفاظت و تثبیت تزئینات و کتیبه‌های آجری ایوان‌های مسجد ملک زوزن پایان یافته است.

مسجد ملک زوزن زیباترین اثر به‌ جای مانده از معماری خوارزمشاهیان

وی اظهار کرد: مسجد ملک زوزن یکی از زیباترین آثار به‌جای مانده از معماری خوارزمشاهیان است که «آندره گدار» با استناد به تاریخ ۶۱۶ هـجری قمری در کتیبه پشت ایوان قبله، بنا را به دوران حکومت زوزن نسبت داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف ادامه داد: «آندره‌ گدار» ارزش بنا را در استفاده کاشی دو رنگ برای اولین بار دانسته است.

باعقیده تصریح کرد: ایوان‌های مسجد ملک زوزن با تزئینات آجر کاری متشکل از نقوش هندسی، گیاهی و کتیبه‌های بسیار زیبا شامل آیات قرآنی، عبارت تاریخی و بخشی از نام یکی از استادکاران مزین شده است که زیبایی و جلوه خاصی به مسجد داده است.

                                                                                                              

اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و حفاظت ۱۴ بنای تاریخی خواف

وی گفت: امسال از محل اعتبارات حقوق دولتی معادن مبلغ ۳۰ میلیارد ریال توسط فرمانداری شهرستان برای مرمت و حفاظت از ۱۴ بنای تاریخی از جمله مسجد ملک زوزن تخصیص یافت که از محل همین اعتبارات تثبیت و حفاظت از تزئینات آجری مسجد ملک زوزن از ابتدای مهرماه آغاز و اکنون به پایان رسید.

خواف از شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی است که با داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد و ۴۵۰ اثر تاریخی و شناخته شده از ظرفیت‌های مناسبی برای جذب گردشگران و مسافران برخوردار است.

حدود ۱۰۰ مورد از مجموع ۴۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده شهرستان خواف در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha