• دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402090603599
  • خبرنگار : 71616

وعده‌ای که به زودی عملیاتی می‌شود؛ خودروهای برقی آذرماه می‌آیند

وعده‌ای که به زودی عملیاتی می‌شود؛ خودروهای برقی آذرماه می‌آیند

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به واردات تاکسی‌های برقی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای رواج این خودروها در کشور، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی شود و به صراحت اعلام کرد که نباید سیاست‌ ما این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلی‌سازی کنیم؛ بالعکس بایستی تمرکز خود را بر خودروهای برقی و هوشمند قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، اواسط مهر ماه بود که معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از ورود خودروهای برقی به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی از آبان ماه و ادامه روند آن تا پایان سال، خبر داد و گفت: با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خودروسازی و همکاری مشترک مجموعه‌های بین المللی تا افق ۱۴۰۴، به سمت طراحی و ساخت خودروهای بومی خواهیم رفت.

به گفته منوچهر منطقی در جهت فرآهم آوردن زیرساخت‌ها، تاکنون ۱۵ جایگاه تعبیه شده و ۷۸ شارژر مهیا شده است. همچنین نمونه‌ خودروهای برقی وارد شده و از آبان ماه به بعد به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی طی چند مرحله وارد خواهد شد و به شبکه تاکسیرانی تزریق می‌شود.

آنچه که از ظواهر امر پیداست، خودروی برقی در آبان ماه وارد کشور نشده و بر اساس آنچه که اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، تاکسی‌های برقی احتمالا در هفته‌های اول آذرماه به‌تدریج وارد تهران می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در مجموع مقرر شده تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم؛ بر این اساس در سال آینده سطحی از هوشمندی را در خودروهای داخلی خواهیم داشت.

علی آبادی با بیان اینکه به زودی حمل‌ونقل عمومی در تهران برقی می‌شود، گفت: این موضوع اثرات مثبت زیست محیطی هم دارد؛ در حال حاضر نصب شارژرها شروع شده و در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

عرضه اولین خودروهای برقی داخلی، در نیمه ابتدایی ۱۴۰۳

مقام عالی وزارت صمت همچنین از تولید چند نمونه خودروی برقی داخلی خبر داده و پیش‌بینی کرد: احتمالا در نیمه اول سال بعد، این خودروها نیز عرضه شوند.

علی‌آبادی بر تمرکز بر خودروهای برقی و هوشمند به‌جای خودروهای بنزینی، گفت: در کشوری همچون نروژ، بیش از ۸۰ درصد خودروها برقی شده یا در چین تقریبا تمام حمل‌ونقل عمومی و  ۳۰ تا ۳۵ درصد خودروهای مردم نیز برقی شده است؛ بنابراین باید بیشتر انرژی خود را صرف کنیم تا در این پدیده از دنیا عقب نمانیم و با  آنها همراه شویم.

وی تصریح کرد: سیاست ما نباید این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلی کنیم چون این‌ها گذرا هستند. بنابراین باید به سمت داخلی‌ سازی قسمت‌هایی که خلق فناوری می‌کنند، حرکت کنیم.

مشکلی در نبود زیرساخت تولید خودروهای برقی نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در تمامی مناطق کشور اعم از روستاها از نعمت برق برخوردار هستیم و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این خودروها وجود دارد.

علی‌آبادی گفت: خودروی بنده برقی است و خودم آن را ساختم و تمامی تکنولوژی ساخت موتور آن نیز بومی است.

شایان ذکر است که نیمه آبان ماه سال جاری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت از تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار ارز به واردات تاکسی‌های برقی خبر داد و اعلام کرد: قرار است این خودروها از طریق شرکت‌های خودروساز وارد شوند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های زمانی صورت گرفته، این خودروسازان بایستی تا پایان سال، ۶۰ درصد از تعهدی که در رابطه با خودروهای برقی امضا کرده‌اند را وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور کنند.

به گفته این مقام مسئول، شرکت‌های خصوصی خودروساز نیز باید خود را آماده کنند تا حداقل ۳۰ درصد تولیدشان را تا پنج سال آینده برقی کنند؛ چراکه در غیر این‌صورت از بازار عقب می‌مانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۶ ۰۰:۳۸

درود استدعا میکنم تمنا میکنم افرادی که دست اندرکار این مسأله هستند بدون تامین منابع انرژی پاک جلوی واردات خودرو های برقی را بگیرین . این کار نیاز به بررسی های کارشناسی دقیق و زیر ساخت مناسب داره . هر اطلاعاتی در این زمینه بخواهید در اختیار علاقه من آن قرار میدم خودرو برقی همیشه راه حل نیست .

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۶ ۰۲:۰۷

درود واقعا یک نفر نیست به آقایون توضیح بده در شرایطی که برای تامین برق نیروگاه های کشور در حال استفاده از مازوت هستند .در پیمایش برابر بین خودرو بنزینی و برقی به علت عدم وجود ایستگاه شارژ انرژی پاک یا اتمی ورود و استفاده از خودرو برقی علاوه بر اینکه در نهایت تاثیری بر حل بحران آلودگی هوا ندارد چه بسا باعث بروز مشکلات بیشتری در تامین برق و افزایش آلودگی خواهد شد . استدعا میکنم تمنا میکنم افرادی که دست اندرکار این مسأله هستند بدون تامین منابع انرژی پاک جلوی واردات خودرو های برقی را بگیرین . این کار نیاز به بررسی های کارشناسی دقیق و زیر ساخت مناسب داره . هر اطلاعاتی در این زمینه بخواهید در اختیار علاقه من آن قرار میدم خودرو برقی همیشه راه حل نیست .