• دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090603944
  • خبرنگار : 50081

/به مناسبت سالروز شهادت فاطمه زهرا(س)/

حضرت فاطمه (س) کامل‌ترین الگو برای خانواده هستند

حضرت فاطمه (س) کامل‌ترین الگو برای خانواده هستند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: حضرت زهرا(س) در عصمت، علم لدنی و الهی، کمالات اخلاقی، شفاعت و الگو بودن برای تمامی بشریت با پنج تن آل عبا شریک هستند و این امر کامل‌ بودن الگوی حضرت فاطمه (س) را در خانواده‌ها نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شاخص‌ترین فضیلت‌های حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: شاخص‌ترین فضیلت‌های حضرت زهرا (س) همان فضیلت‌های پدر، همسر و فرزندان‌شان است که ایشان در فضائل مهم با افراد خانواده‌شان شریک هستند. به عنوان مثال آیه تطهیر، آیه مباهله و ... در شان و مربوط به این پنج تن است. بنابراین آیات مهم قرآنی که در فضیلت‌های خمسه طیبه وجود دارد؛ حضرت زهرا (س) هم در آن نیز شریک هستند.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در عصمت، علم لدنی و الهی، کمالات اخلاقی، شفاعت و الگو بودن برای تمامی بشریت با این شخصیت‌ها شریک هستند. بنابراین زمانی که فضائل پیامبر (ص) و امام علی(ع) را مطرح می‌کنیم در واقع فضائل حضرت زهرا(س) را هم بیان کردیم و آیات فراوانی از قرآن به صورت مشترک برای این خمسه طیبه نیز نازل شده است.

این کارشناس مذهبی در خصوص سیره حضرت زهرا(س) در خانواده، افزود: حضرت زهرا(س) برای خانواده کامل‌ترین الگو هستند و در این رابطه هشت درس بزرگ از زندگی حضرت زهرا(س) در خانواده وجود دارد که می‌توان به مواردی اشاره کرد. درک متقابل و ملاحظه حال همسر یکی از نکاتی  است که در خانواده بسیار مهم تلقی می‌شود؛ اینکه همسران به یکدیگر توجه داشته و حالت‌های مختلف یکدیگر را درک کنند.

وی عنوان کرد: حضرت زهرا (س) در یکی از سخنان خود مطرح می‌کنند «من از همسرم چیزی تقاضا نمی‌کردم که مبادا تدارک آن برای ایشان سخت باشد» این موضوع درس زیبایی است که همسران ملاحظه حال یکدیگر را داشته باشند و انتظارات خود را در سطح مقدور برای همسر خود در نظر بگیرند.

عدالتیان تصریح کرد: دومین مبحثی که از حضرت زهرا(س) در خانواده می‌توانیم فرا گیریم، همکاری با همسر در امور خداپسند است. حضرت زهرا(س) در تمامی کارهای خداپسند امیرالمومنین(ع) همکاری می‌کردند که درس بسیار بزرگی در خانواده است. سومین درسی که در سیره حضرت زهرا(س) نسبت به خانواده استفاده می‌کنیم، وفاداری است که همسران باید نسبت به همدیگر وفادار باشند. حضرت زهرا(س) جمله‌ای دارند که به امیرالمومنین علی (ع) می‌گویند «یا علی جانم، من همواره با تو خواهم بود؛ اگر در راحتی و رفاه باشی با تو هستم و اگر در سختی و بلا باشی باز هم با تو خواهم بود». این جمله حضرت فاطمه(س) در کتاب نهج الحیاه نقل شده که نشانگر وفاداری به همسر در همه طول زندگی است.

وی ادامه داد: چهارمین نکته از خانواده در زندگی حضرت فاطمه(س)حفظ اقتدار زوجین با همدیگر است که این نکته در خانواده نقش بسیار مهمی دارد که زنان اقتدار مرد را حفظ می‌کنند و مردان هم احترام زن را نیز نگه می‌دارند و این امر باعث می‌شود خانواده از سلامت، محبت و مفید بودن برخوردار باشد. امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) در امور مختلف با همدیگر مشورت می‌کردند و به نظرات و علایق هم احترام می‌گذاشتند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: نکته دیگری از خانواده که می‌توان از حضرت زهرا(س) درس گرفت این است که برای تربیت فرزندان خود برنامه داشتند و با برنامه‌هایی که برای خود انجام داده‌ بودند به عبادت، تربیت و نشاط آن‌ها گام‌های مفید و موثری برمی‌داشتند. حضرت زهرا (س) در زندگی بسیار پرتلاش و فعال بودند و به تمامی امور خانه و تربیت فرزندان به خوبی رسیدگی می‌کردند. البته این تعامل و همکاری میان زوجین در اسلام بسیار تاکید شده و آن‌ها باید با همدیگر در امور مختلف تعامل داشته باشند.

وی اظهار کرد: حفظ حرمت و رعایت ادب در برخورد با همسر و فرزندان یکی دیگر از مواردی است که در سیره حضرت زهرا(س) وجود دارد و ایشان در برخورد با همسر و فرزند از الفاظ زیبا و کلمات با محبت استفاده می‌کردند که جلوه آن در حدیث کساء نیز مشاهده می‌شود. آخرین درسی که می‌توان از حضرت زهرا(س) در خانواده مورد استفاده قرار دهیم، مایه آرامش همسر بودن است و حضرت زهرا(س) به گونه‌ای بودند که امام علی(ع) فرمودند «من هنگامی که به فاطمه (س) نگاه می‌کردم؛ غم‌ها از دل من می‌رفت». بنابراین این تعبیر بیانگر این است که یک زن چطور می‌تواند مایه آرامش همسر خود باشد که این امر نقش بسیار مهمی در سلامت و سعادت خانواده دارد.

عدالتیان بیان کرد: زندگی حضرت زهرا (س) دریای بی‌کرانی از درس‌ها و حکمت‌هاست که بیان آن‌ها مورد غفلت قرار گرفته و باید بیشتر به آن‌ها بپردازیم و هر چه پژوهشگران و اندیشمندان در این زمینه فعالیت کنند به لطافت‌های بیشتری از ایشان دست پیدا می‌کنیم. همچنین نقش اجتماعی حضرت فاطمه(س) در بُعد علمی و عملی است که جلوه‌های مختلفی از نشر معارف توسط آن حضرت را نشان می‌دهد که باید به آن نیز بیشتر پرداخته شود.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) در خدمت بندگان خدا و گره‌گشای کار آن‌ها بودند که یک بُعد اجتماعی حضرت است که در نشر معارف و خدمت به دیگران تلاش‌های بسیار می‌کردند. نکته دیگری که از زندگی حضرت زهرا(س)مغفول مانده، ظلم‌ستیزی است. ایشان تحمل دیدن مظلوم و ظلم ظالم را نداشتند و باید این اصل را از حضرت زهرا(س) داشته باشیم که ظلم‌ستیزی یکی از ویژگی‌های مهم انسان مومن است. امروز مسئله فلسطین بسیار مهم است که همه دنیا شاهد ظلم صهیونیست‌ها هستند و در مقابل این ظلم نباید سکوت کنیم و هر کس در حد توان خود باید در این ظلم‌ستیزی سهمی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha