• دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402090604017
  • خبرنگار : 71610

الصفدی: کوچاندن فلسطینی‌ها را نمی‌پذیریم/ حضور اعضای کمیته عربی-اسلامی در اسپانیا

الصفدی: کوچاندن فلسطینی‌ها را نمی‌پذیریم/ حضور اعضای کمیته عربی-اسلامی در اسپانیا

وزیر خارجه اردن بار دیگر بر مخالفت کشورش با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، ایمن صفدی وزیر خارجه اردن در سخنرانی در اجلاس منطقه‌ای سالانه اتحادیه مدیترانه در شهر بارسلون گفت: اسرائیل باید درک کند که ما کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه را نمی‌پذیریم.

طبق گزارش شبکه الجزیره، وی افزود: اسرائیل برای دستیابی به صلح تلاش نکرد، توافقات امضا شده را اجرا نکرد و راه حل دو دولتی را تضعیف کرد.

الصفدی تاکید کرد: این جنگ هفتم اکتبر آغاز نشد، بلکه نتیجه درد و رنج تحمیل شده چند دهه‌ای به فلسطینی‌ها توسط اسرائیل است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا جنگ غزه را یک بار برای همیشه متوقف کنیم. اسرائیل نباید دولتی فراتر از قانون باشد و باید تجاوز به غزه را متوقف کند.

پیش از این نیز بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن تاکید کرده بود: «کوچاندن فلسطینی‌ها موجب خواهد شد که معاهده صلح هیچ اعتباری نداشته باشد و ما را به حالت عدم صلح که در واقع اعلان جنگ و اقدامات خصمانه است، باز می‌گرداند و این مسأله درباره اردن و مصر صدق می‌کند.»

ازسوی دیگر، احمد ابو زید، سخنگوی رسمی و مدیر اداره دیپلماسی وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد که سامح شکری و وزرای خارجه عربستان، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و ترکیه و دبیرکل اتحادیه عرب صبح امروز در شهر بارسلونا اسپانیا با خوزه مانوئل آلبارز وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کردند.  

ابوزید در این باره گزارش داد که وزرای خارجه کشورهای مذکور در این دیدار از موضع مثبت و متوازن اسپانیا در قبال جنگ غزه که خواستار آتش بس فوری، اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و امدادی و احترام به قواعد حقوق انسانی بین‌الملل است، تمجید کردند.  

در این دیدار، تحولات وضعیت نوار غزه و آتش‌بس بشردوستانه و همچنین تلاش‌های انجام شده برای برقراری آتش‌بس پایدار در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.  

در این نشست تلاش‌های انجام شده برای آغاز اقدامات مؤثر بین‌المللی برای توقف جنگ و فاجعه انسانی ناشی از آن، علاوه بر تعهد به حمایت از غیرنظامیان و تضمین اجرای قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق انسانی بین‌الملل نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزرای خارجه کشورهای عربی همچنین بر اهمیت اطمینان جامعه بین‌الملل از اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در رابطه با مساله فلسطین و حصول اطمینان از اینکه رژیم اشغالگر به دلیل نقض مداوم قوانین بین‌المللی و حقوق بشر پاسخگو خواهد بود، تاکید کردند.

حاضران همچنین بر بازگشت به مسیر صلح عادلانه، پایدار و همه جانبه از طریق اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با راه حل دو دولتی و توانمندسازی ملت فلسطین برای احقاق حقوق مشروع خود تاکید کردند.

سامح شکری نیز در این دیدار تاکید کرد که یک مخالفت قاطعانه بین‌المللی در قبال سیاست‌های اسرائیل وجود دارد، چراکه هدف این سیاست‌ها کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها به خارج از سرزمین‌هایشان است.

شکری همچنین به حجم کم کمک‌های وارد شده به نوار غزه حتی در دوره آتش‌بس موقت اشاره کرد.

وی در ادامه از موضع ثابت و همیشگی دولت اسپانیا در حمایت از مساله و ملت فلسطین تمجید و قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha