• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402090704632
  • خبرنگار : 50184

تاریخی خاموش، در دل شهر کرمانشاه!

تاریخی خاموش، در دل شهر کرمانشاه!

ایسنا/کرمانشاه در دل یکی از شلوغ‌ترین خیابان های شهر کرمانشاه، بنایی تاریخی و باشکوه سالهاست راست قامت و خاموش، نظاره گر رهگذرانی است که بی تفاوت از کنارش عبور می کنند.

 شاید خیلی از مردم این شهر که هر روز از کنار این بنای تاریخی بی خیال رد می شوند، نمی دانند که در پس این  دیوارهای آجری با در و پنجرهای سفید رنگ و بسته چه فضای دل انگیز و آرامش بخشی از چشم هایشان پنهان مانده است.

بسیاری از همین رهگذاران خبر ندارند که این بنای زیبا با معماری خاصش، اولین هتل شهرشان بوده و در پشت این دیوارها و درهای بسته با چراغ‌های خاموشش، حیاطی بزرگ با درختانی کهنسال و حوضی چشم‌نواز قرار دارد که دور تا دور آن را اتاق گرفته، اتاق‌هایی که روزگاری میزبان گردشگران و مسافرانی از جاهای دور و نزدیک بوده است.

تاریخی خاموش، در دل شهر کرمانشاه!

و اما حالا حدود دو دهه‌ای می شود که هتل "بیستون" کرمانشاه تعطیل شده و اینکه چرا به این روزگار افتاده و راهی به سوی باز شدن درهایش باز نمی شود را کسی دقیقا نمی داند، اِلا مالکش.

به گزارش ایسنا، موقعیت خاص و ارزشمند این هتل تاریخی مسئولین استانی و میراث فرهنگی کرمانشاه را در سالهای گذشته برآن داشت تا برای نجات این بنا از شرایط فعلی‌اش و باز شدن دوباره درهایش به روی گردشگران چاره اندیشی کنند، اما تاکنون راه به جایی نبرده است.

مسئولین میراث فرهنگی کرمانشاه بارها در سالهای گذشته تلاش داشتند تا با مالک بنا رایزنی کرده و او را مجاب کنند که برای بازگشایی دوباره هتل بیستون همکاری داشته باشد، اما این رایزنی ها به نتیجه ختم نشد.  

امید قادری مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان حدود سه سال پیش در گفت و گویی با ایسنا، در خصوص رایزنی هایش با مالک بنا گفت: "مالک بنا در نظر دارد بخشی از این هتل را بدون اینکه عوارضی پرداخت کند، تجاری سازی کند، اما مسئولین شهرداری اعلام کردند که این موضوع برخلاف قوانین و مقررات آنهاست و قابل اجرا نیست.با چنین شرایطی که پیش آمده و شروط سفت و سختی که مالک بنا در نظر گرفته، بعید به نظر می رسد بتوان در این زمینه به تفاهمی رسید تا بتوانیم دوباره شاهد بازگشایی این هتل تاریخی زیبا باشیم".

هرچند که امید قادری تمام امیدها را برای بازگشایی دوباره هتل بیستون به ناامیدی تبدیل کرد، اما گوهری مدیرکل بعدی میراث فرهنگی استان هم بی خیال این بنای تاریخی نشد و پیگیری هایی داشت. او که هتل بیستون را سند هویتی برای تاریخ شهر کرمانشاه می دانست، به ایسنا گفت: "هرچند که ما حقوق مالکانه آن را می پذیریم، اما برای پاسداشت این بنای تاریخی، میراث فرهنگی استان هم حقوقی دارد و مالک باید با ما همکاری داشته باشد".

اگرچه جبار گوهری تلاش های زیادی کرد تا بتواند با مالک بنا ارتباط برقرار کرده و به تفاهمی برای بازگشایی هتل بیستون برسد، اما تلاش هایش بی نتیجه بود، تا اینکه محمدرضا سهیلی مدیرکل بعدی میراث فرهنگی استان هم در دوره کوتاه مدت مدیریت خود پیگیر دیدار با مالک بنا شد.

او که می خواست با مالک بنا دیداری داشته باشد و این مشکل را برای همیشه حل کند، موفق به این دیدار نشد. سهیلی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: " ما این آمادگی را داریم تا تسهیلات خوب و ارزان قیمت با نرخ ۱۰ درصد و با تنفس دو ساله در اختیار مالک بنا قرار دهیم تا برای تجهیز و بروزرسانی آن استفاده کند. اگر مالک بنا در حوزه شهرداری هم درخواست هایی را دارد باید طی نشست هایی با حضور مسئولین میراث فرهنگی و شهرداری آن را مطرح کند که اگر قابل اجرا باشد، همکاری می‌کنیم".

بلاتکلیفی چندین ساله هتل بیستون کرمانشاه و عدم همراهی مالک با مسئولین میراث فرهنگی باعث شد تا در همان زمان تلاش هایی برای ارتباط با مالک بنا داشته باشیم که او نیز در پاسخ به سوالات ایسنا اعلام کرد که هیچ توضیحی ندارد و مسئولین میراث فرهنگی استان در جریان تمام مشکلات بنا هستند.  

موقعیتی که هتل بیستون به عنوان بنای تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول در آن قرار گرفته، می تواند آن را به یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهر کرمانشاه تبدیل کند و سالانه پذیرای گردشگران زیادی باشد، اما اکنون راکد و بلااستفاده رها شده است.

با وجود اینکه مسئولین تلاش کرده‌اند تا این هتل را از شرایط فعلی‌اش خارج کنند، اما مالک بنا تاکنون همکاری نداشته و از طرفی شنیده می شود که او توانسته در چندسال گذشته هتل بیستون را که در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده بوده، از فهرست آثار ملی ایران هم خارج کند.

آن طور که معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه می گوید، علت اصلی عدم استفاده از ظرفیت هتل بیستون در حوزه گردشگری کرمانشاه، همکاری نکردن مالک بنا است.

کیومرث خانی در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: بنای هتل بیستون کرمانشاه از نظر ظاهری مشکلی ندارد و بنظر می رسد که مالک بنا در حفظ و نگهداری از آن خوب عمل کرده است.

وی ادامه داد: شخصا تاکنون چندباری به محل هتل بیستون رفته و سعی کرده ام تا با مالک بنا دیداری داشته باشم، اما متاسفانه حاضر به دیدار با ما نشده و اجازه ورود ما را هم به داخل این بنا نداده است.

در پایان باید گفت، موضوع هتل بیستون کرمانشاه پس از سالها به گره کوری تبدیل شده که باز کردن آن دیگر به راحتی نیست و باید یک عزم مشترک با همراهی مسئولین ارشد استانی و سایر دستگاه های ذیربط برای حل آن بوجود آید.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۵:۵۹

ایشان برای کرمانشاه و اصالت گوهری که دارند. باید با مسئولین همکاری داشته باشن.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۸:۴۲

عزیزم مسولین باید همکاری کنن با ایشان

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۰۴:۵۴

آقایان بروند خرابه های چهارراه اجاق را که در دل شهر است را آباد کنند . شهرداری کرمانشاه در خواب عمیق فرو رفته

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۷:۳۲

کرمانشاه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۸:۱۷

میراث فرهنگی وظیفه داره این مشکل را حل کنه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۸:۱۷

یکی از زیباترین سازه های استان کرمانشاه پابرجا و بکر

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۸:۳۲

درمورد هتل بیستون که برای زمان درشکه درست شده مناسب این زمان نمیباشد نه از نطر ساختمان بلکه از نطر ترافیک و نداشتن پارکینک . باعث بهم ریختگی و ترافیک سنگین در جای شلوعی شهر میشود وتصادف شما نمیتوانید عروسی انجا را بگیرید. یا هر مراسمی بد تر به معصلی گرفتار میشوید این همه سالنهای مجلل در اطراف شهر درست شده با همه امکانات و پارکینگ چطور افتادین بفکر جایی که نه برای زیستن بدر میخورد نه برای مراسم بناهایی مثل بیمارستان قدیمی آمریکایی و هتل بیستون دیگر بکار امروز نمی آیند این همه زمین در کرنانشاه هست میشود آپارتمان و جالب برای کوچ روستایی به شهر بعد شما رفته اید سراغ هتل قدیمی بیستون

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۸:۵۱

وقتی یک بنا جزء آثار ملی ثبت شده یعنی تمام شرایط رو داشته پس چرا باید بعد از چند سال این اثر تاریخی از فهرست آثار ملی کنار گذاشته بشه ؟ خوب اینطوری که دیگه ثبت معنی نداره ! وقتی میگوییم چیزی ثبت شده یعنی ثابت شده و دیگه قابل تغییر نیست ، حالا چطور این ماجرا پیش آمده میراث باید شدیداً پیگیری کند و در اولین اقدام حکم خروج از ثبت را ملغی و دوباره این بنا را در فهرست ثبت کند تا بشود از آن حفاظت کرد وگرنه چند وقت دیگر شاهد تخریب آن خواهیم بود ، بهر حال مالکیت درست اما این هتل جزئی از تمدن و تاریخ شهر بزرگ کرمانشاه است

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۹:۵۹

حیف.عروسی خواهرم درآبان سال ۱۳۷۴دراین هتل برگزارشد یادش به خیرسالنش قشنگ بود

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۲۰:۴۷

چقدر حیفه که مالک این آثارزیبای تاریخی همکاری نمیکند واقعا افسوس،، برای حرص وطمع انسان،،این اقای مالک برود وهمکاری رواز شهرهای تاریخی دیگه یاد بگیره که چقدر به فضای توریستی شهرشون اهمیت میدن ،،

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۲۱:۰۸

هتل بیستون هویت کرمانشاه و تاریخ ایران است ،مالک محترم اگر اشتیاقی به نگهداری صفحه ای از تاریخ کشور دارند ،بایستی کمک به احیای این هتل کنند ،

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۲۱:۲۹

سلام دوستان تازه انقلاب شده بود یعنی خرداد ۵۸ بود یه عروسی داخل این هتل بود سالنش اندازه ی تمام دیواره توی پیاده رو و پنجره های تو خیابان از داخل سالن دیده میشد ده سالم بود قشنگ یادمه خیلی زیباست،اما مالکش صاحب اختیار مالشو داره به میراث فرهنگی چه،مسئول میراث فرهنگی سر هرکول بیستون کجا رفت پاسخگو باشید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۲۳:۵۹

باید از مالک به نرخ روز و کارشناسی خریداری شود البته استانداری هم باید پای کار بیاد نه فقط میراث فرهنگی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۰۱:۱۶

اتفاقا من شهروندی هستم که زمان پهلوی دوم چند عروسی با خانواده دعوت بودیم ومی دانم که چقدرزیباست،انشاالله اگه سرنوشتش مثل بیمارستان مسیح ع نشه، درضمن میراث فرهنگی مفت و یا ارزان میخواهد که نشدنی نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۰۴:۴۴

درود برشما من دلم می‌خواهد از این هتل تاریخی دیدن کنم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۰۹:۱۴

دیده چقدر این مهمه همه پیگیرش هستن، مالک هم گفته بزار تا اونجا که میتونم استفاده خودم رو بکنم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۱۰:۳۸

به نظرم نگاهی به شهرهای دیگربندازیم. اینجور مکان‌هایی را تبدیل به مکان گردشگری وتوریستی وسفره خانه سنتی کردن.آدم لذت میبره.نمونه اش قم.خانه یزدان پناه را برین ببینید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۱۴:۴۳

بسمه تعالی ..من هم فرزند این آب وخاکم..شهر خسرو پرویز ..شهر معینی کرمانشاهی..صدافسوس که از این خاک خسرو رفتم.. وصیت آخرم این است ..مرا در کرمانشاه به خاک بسپارید..شهر مردان مرد باغیرت..خاک ژیر پاتم براگم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۲۲:۲۵

با سلام و عرض ادب همانطور که دوستان اشاره کردند ، این هتل الان دیگه بکار نمیاد واقعا امکانات نداره فقط بعنوان یک اثر تاریخی میتوان از آن برای بازدید عموم استفاده کرد چه ایرانی چه خارجی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۹ ۰۹:۲۳

خوب حق حقوق مالک بدید تا اونم راضی بشه میخواین مفت از چنگش بیرون بکشید.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۰ ۱۰:۴۴

باید با مالک هتل همکاری کنند که راه اندازی بشه از همین شهرمون دفاع کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۰ ۱۳:۵۵

منم با نظردوستان موافقم