• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402090704819
  • خبرنگار : 50295

مدیرکل منابع‌ طبیعی استان زنجان:

گونه‌های انتخابی در طرح کاشت یک میلیارد درخت در اقلیم منطقه وجود دارند

گونه‌های انتخابی در طرح کاشت یک میلیارد درخت در اقلیم منطقه وجود دارند

ایسنا/زنجان مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: انتخاب گونه‌های کشت‌شده در طرح کاشت یک میلیارد درخت با الگوگیری از طبیعت است و در اقلیم و جغرافیای منطقه وجود دارد.

سیدحسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و توجه به کم‌آبی و اقلیم منطقه در انتخاب گونه‌ها، اظهار کرد: همه نسخه‌هایی که از برای انتخاب گونه در طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد درخت نوشته شده، با الگوبرداری از طبیعت بوده و گونه‌هایی انتخاب شده است که در اقلیم و جغرافیای هر شهرستان وجود داشته و به شرایط اقلیمی، خاک و ارتفاع شهرستان عادت داشته است.

وی ادامه داد: در استان زنجان ۱۷ گونه جنگلی و مشترک جنگلی و باغی در تنها نهالستان مادری منابع‌ طبیعی تولید می‌شود که بذر همه این گونه‌ها از محیط شهری یا از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان گرفته شده است. نهال‌های طبیعی با همان شرایط طبیعی تربیت و به عرصه‌هایی که بذر از نهال تهیه شده است، منتقل می‌شوند.

او با بیان اینکه در سال اول پس از کاشت نهال‌ها، تیمارهایی مانند آبیاری، محافظت در مقابل آتش‌سوزی و چرای دام و ... انجام می‌شود، گفت: در رابطه با نگهداری گونه‌ها در طبیعت، نگرانی‌هایی داریم که عمده آن‌ها چرای دام، تصرف‌ها و احتمال آتش‌سوزی است.

حسینی افزود: دغدغه ما در طرح یادشده این است که بتوانیم با فرهنگ‌سازی از سال اول کاشت نهال‌ها عبور کنیم و به سال دوم برسیم، در سال دوم نهال مستقر می‌شود و نیازی به آبیاری ندارد. همچنین ۱۰۰ درصد گونه‌ها به شرطی کاشته می‌شوند که گونه در آن محل وجود داشته باشد. در شرایط خاص می‌توانیم در فصل تابستان در دو نوبت آبیاری داشته باشیم که اعتبار آن نیز پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به نقش مردم در طرح کاشت یک میلیارد درخت، بیان کرد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت، متولی تولید نهال‌ها منابع‌ طبیعی و آبخیزداری است؛ ولی دغدغه اصلی نگهداری بعد از کاشت است، البته در کاشت نیز بر مشارکت مردمی و انجمن‌ها حساب می‌کنیم، ولی عمده کار، نگهداری است. امیدواریم مردم مانند بسیاری از طرح‌های عمومی کنار منابع طبیعی باشند، زیرا ایران متعلق به همه ماست و باید همت کنیم تا در راستای سرسبزی و آبادانی بیشتر کار کنیم.

او با اشاره به بندهای آبخیزداری و آبخوان‌داری در شهرستان طارم، گفت: اداره‌ کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری در کنار کارهای بیولوژیک برای احیا و توسعه منابع‌ طبیعی، کارهای ابنیه‌ای نیز انجام می‌دهد که عمده آن‌ها، بحث آبخوان‌داری و آبخیزداری در قالب تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی با ساخت بندهای رسوب‌گیر و یکسری پروژه‌های بیومکانیک است که ترکیبی از پروژه‌های مکانیکی و بیولوزیکی مثل احداث فارو و کاشت بذر یا نهال و ... است.

حسینی اضافه کرد: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه‌های آبخیزداری که عمدتا دربرگیرنده بندهای رسوب‌گیر در استان بود، انجام شد که بالغ بر ۳۰ درصد آن‌ها با توجه به استعداد رسوب‌خیزی طارم در این شهرستان هزینه شد. سال جدید نیز برنامه بیشتری در این راستا داریم. یک برنامه جهادی هم با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام داریم. تمرکز بیشتر فعالیت‌های آبخیزداری منابع طبیعی با این قرارگاه در شهرستان طارم خواهد بود که کارهای فیزیکی آن از اوایل یا اواسط دی‌ ماه آغاز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha