• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402090704827
  • خبرنگار : 71553

معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد

احتمال تحویل حجمی ۷۰ درصد منابع آبی به کشاورزان تا یکی دو سال آینده

احتمال تحویل حجمی ۷۰ درصد منابع آبی به کشاورزان تا یکی دو سال آینده

معاون امور آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: امیدواریم در یکی دو سال آینده بتوانیم ۷۰ درصد منابع آبی را به صورت حجمی تحویل کشاورزان بدهیم؛ البته این در صورتی است که راهکارهای کارشناسی به ما اجازه دهد که بتوانیم از طریق برق به حجم آب خروجی از چاه برسیم.

به گزارش ایسنا، صفدر نیازی در نشست خبری روز جهانی خاک در پاسخ به این سوال که آیا آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک ابلاغ شده است؟ گفت: این آیین‌نامه اگر چه به تصویب دولت رسیده، اما هنوز ابلاغ نشده و قرار است از نظر حقوقی بررسی و سپس ابلاغ شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روند تحویل حجمی آب به کجا رسید؟ افزود: وزارت نیرو پیگیر تحویل آب به نظام های بهره برداری است. اقداماتی نیز در این راستا در دست اجرا است. بر اساس آمارهای وزارت نیرو  ۳۰۰ هزار حلقه چاه وجود دارد که آب آن قابل اندازه گیری است و بخشی از آنها به کنتور متصل شده است.

نیازی ادامه داد: امیدواریم در یکی دو سال آینده بتوانیم ۷۰ درصد این منابع آبی را به صورت حجمی تحویل کشاورزان دهیم البته این در صورتی است که راهکارهای کارشناسی به ما اجازه دهد بتوانیم از طریق برق به حجم آب خروجی از چاه برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر ساله ۵ دسامبر برابر با ۱۴ آذر روز جهانی خاک است، گفت: آب و خاک  منابع پایه در کشور هستند. اصلی‌ترین چالش ما در خاک کمبود مواد آلی است. اگر آب زیادی داشته ولی خاک آماده نباشد، تولیدی هم نخواهد بود، بنابراین ارزش خاک برای تولید کمتر از آب نیست.

وی فرسایش و شوری را چالش‌ دیگر خاک در کشور  دانست و گفت:  بیش از ۶.۵ میلیون هکتار درجاتی از شوری دارد. همچنین آلودگی خاک، آلودگی‌های پساب های صنعتی، باقیمانده‌های سموم و تغییر کاربری نیز از دیگر چالش های خاک است. 

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: امسال برای اولین بار ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای مطالعات خاکشناسی دریافت کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده نیز این اعتبار تقویت شود. مطالعه در ابعاد بزرگ انجام کار را کند می‌کند از این رو با تقسیم بندی و کوچک کردن بخش‌های مطالعاتی سعی در تسریع کار داریم.

وی تصریح کرد:  تعاونی‌های کشور حدود ۳۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی را در اختیار دارند و در این حوزه وزارت جهاد کشاورزی همه را به مشارکت طلبیده است. در همین راستا تفاهم نامه با نهادهای مختلف به امضا رسیده تا بر اساس نقشه راه و دستورالعمل‌های مشخص پروژه حفاظت خاک به سرانجام برسد. همچنین در بحث تغذیه خاک و زراعت پروژه‌های تعریف کردیم.

نیازی در ادامه عنوان کرد:ماده آلی خاک در کشور به شدت ضعیف و فقیر است که آن هم باید با کمک بهره‌بردار تقویت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش به وضعیت آب در کشور اشاره کرد و گفت: منابع آبی در کشور به شدت در حال محدود شدن است. زمین گرم شده و بارش برف تبدیل به باران شده است. همچنین پراکنش باران بهم خورده و بارش هایی با شدت بالا در زمان محدود داریم. آب های زیرزمینی در حال کم شدن و شور شدن هستند. البته برنامه‌های مشترکی با وزارت نیرو داریم. باید پروژه‌هایی ایجاد کنیم که راندمان آب را بالا ببریم. در این حوزه یکی از راهکارها آبیاری تحت فشار است. امروزه آبیاری باید هوشمند باشد. 

وی تشریح کرد: آبیاری هوشمند یعنی اینکه گیاه الزاما در یک بازه مشخص به آب نیاز ندارد. بلکه در ابتدا و انتهای رشد نیاز آبی کمتر و در اواسط نیاز آبی بیشتری دارد. باید نیاز آبی گیاه به گیاه مشخص شود. مشخصات خاک، رطوبت خاک و سرعت باد و ... می تواند نیاز آبی خاک را نشان دهد.

به گفته وی در زمینه آبیاری  هوشمند ۲۷ پایلوت در کشور داریم که یکی از آنها آبیاری زیرسطحی است.

نیازی با اشاره به پروژه های آبیاری در کشور گفت: یک پروژه شبکه آبیاری غرب در ابعاد ۲۲۷ هزار هکتار داریم که از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در مقطع دوساله به دلیل کمبود منابع متوقف شد. ۱۲۷ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسید و تحویل کشاورزان شد و ۱۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده بود. یک میلیارد دلار رهبری از  صندوق ذخیره ارزی موافقت کردند که آن را دریافت کردیم. مشغول اتمام آن هستیم زیرا باید پایان شهریور ۱۴۰۳ این پروژه را تکمیل و تحویل دهیم.

وی در ادامه گفت: نیاز بخش کشاورزی به زیرساخت‌ها بسیار زیاد و بیش از ۱۰۰۰ همت است که با بودجه فعلی محقق شدن آن ممکن نیست. امروزه پروژه‌های زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که نیمه کاره مانده و باید از  سرمایه مردم نیز در این بخش استفاده کنیم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهادکشاورزی به پروژه آبخیر تا جالیز اشاره کرد و گفت: این پروژه مشترک بین ما و سازمان منابع طبیعی است. تفاهم کردیم در بالادست که اراضی منابع طبیعی است منابع طبیعی پروژه های آبخیزداری را دنبال کند و در پایین دست نیز معاونت آب و خاک اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در خصوص بودجه معاونت آب و خاک نیز گفت: برای سال ۱۴۰۳ وزیر جهادکشاورزی نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال و اعتبار مورد نیاز هر بخش را اعلام کرد. امیدواریم اتفاقات خوبی در این بخش بیفتد و منابع مورد نیاز برای سال ۱۴۰۳ تامین و تقویت شود.

نیازی در ادامه با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی محل اختلاف وزارت نیرو و وزارت کشاورزی است، گفت:‌ وزارت نیرو معتقد است ۸۲ میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که مطالعات ما در ۳۸ محصول این را ۷۱.۹ میلیارد متر مکعب نشان می‌دهد و قرار است طبق برنامه هفتم توسعه این رقم به۶۷.۵ میلیارد متر مکعب برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha